جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 22 فروردين 1392

اخبار کردستان و ايران 22 فروردين 1392

-اطلاعيه/ دفاع از حقوق‌بشر و حقوق دموکراسی مردم کُرد و مردم ايران
-٦ شهر از ١٧ شهر استان آذربايجان‌غربی، جزو مناطق محروم اعلام شد
-يک شهروند ٧٢ ساله به حمل سلاح و مهمات متهم شد
-وضعيت مسعود و خسرو کُردپور از زبان وکيل و برادرشان
-تقاضای تجديدنظر اتحاديه اروپا در رابطه با حکم لغو تحريمها عليه بانک ملت
-افزايش تحريمهای نفتی بر روی رژيم ايران
-اعدام در ايران در ملا٠´ عام


اطلاعيه/ دفاع از حقوق‌بشر و حقوق دموکراسی مردم کُرد و مردم ايران

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان در نهمين سالگرد تأسيس آن، بر دفاع از حقوق‌بشر و آزادی و برابری و حقوق دموکراتيک مردم کُرد و شهروندان ايرانی تأکيد نموده است. در اطلاعيه‌ی مزبور که امروز منتشر گرديده، به محدوديت‌ها، تنگناها، انواع فشارها، تهديدها و حتی سرکوب‌ها طی سال‌های فعاليت اين سازمان اشاره شده است. دفاع از حقوق‌بشر و حقوق دموکراسی مردم کُرد و مردم ايران
سازمان دفاع از حقوق‌بشر کردستان طی سال‌های فعاليت با محدوديت‌ها و تنگناهای زيادی مواجه بوده و انواع فشارها، تهديدها و حتی سرکوب را تجربه کرده است. در آغاز نهمين سال از تأسيس آن امکان فعاليت برای آن بسيار محدودتر و ناامن تر شده است، از طرفی اين سال‌ها وضعيت حقوق‌بشر نيز چه در کُردستان و چه در تمام کشور نه تنها بهبود نيافته بلکه به طور فزاينده‌ای نقض محدود سلب و يا سرکوب گرديده است. تا آنجا که گزارشگر ويژه‌ی حقوق‌بشر نقض گسترده و سيستماتيک و وخيم بودن وضعيت حقوق‌بشر در ايران را تاييد کرده است. سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان که با هدف دفاع از حقوق بنيادين و آزادی‌های اساسی مردم و حمايت از انسانيت، مدنيت، رفاه و امنيت انسانی، صلح و دموکراسی و ارزش‌های پذيرفته شده جهانی بنا نهاده شده است. در برابر نقض حقوق‌بشر و نقض حقوق و آزادی‌ها و سرکوب‌های سياسی و مدنی هرگز ساکت نبوده است. اين سازمان در برابری مدنی و برابری سياسی تمام ساکنان کشور اعم از زن و مرد مذهبی و غيرمذهبی مسلمان و غيرمسلمان شيعه و سنی، فارس و غيرفارس و تمامی مليت‌ها و اقوام اعم از ترک، کُرد، عرب و بلوچ و ترکمن تاکيد دارد و تبعيضات سياسی و مذهبی و مدنی مبتنی بر مذهب و عقيده، جنسيت، مليت و قوميت و به طور ويژه تمايز سالاری مذهبی، سياسی و مدنی را غيرقابل توجيه و ناقض حقوق اساسی مردم می‌داند.سازمان حقوق‌بشر کُردستان شرايطی را خواستار است که در آن همه‌ی شهروندان و جوامع ايرانی با برخورداری از حقوق برابر و دموکراتيک بتوانند آزادانه در حاکميت بر خويش و اراده امور کشور مشارکت نموده و توسعه‌ی انسانی و اجتماعی، سياسی و فرهنگی و اقتصادی را پی‌برگيرند. اين سازمان بار ديگر تعهد خود را مبنی بر دفاع از حقوق‌بشر و آزادی و برابری و حقوق دموکراتيک مردم کُرد و شهروندان ايرانی، تجديد می‌نمايد.



٦ شهر از ١٧ شهر استان آذربايجان‌غربی، جزو مناطق محروم اعلام شد

شمار زيادی از شهرستان‌های استان آذربايجان غربی در فهرست مناطق توسعه نيافته‌ی هئيت وزيران برای دوره‌ی برنامه‌ی پنجساله‌ی پنجم توسعه‌ی حکومت اسلامی ايران قرار گرفتند. به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، هئيت وزيران حکومت ايران فهرستی از مناطق توسعه نيافته‌برای دوره‌ی پنجساله‌ی پنجم توسعه‌ی کشور را تهيه نمود که شمار زيادی از شهرها و شهرستا‌ن‌های استان آذربايجان غربی از جمله "بوکان، پيرانشهر، سردشت، تکاب، چالدران و اشنويه" جزء اين فهرست اعلام شده‌اند. استان آذربايجان‌غربی که کُردها و تُرک‌ها از عمده‌ترين گروه‌های اتنيکی ساکن آن هستند، سيزدهمين استان ايران از لحاظ وسعت و هشتمين از لحاظ جمعيت می‌باشد.اين استان دارای ±· شهرستان، ۳۶ بخش، ۳۶ شهر، ±۰¹ دهستان و ۳·۲¸ آبادی است برنامه‌‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه شامل سياست‌های کلی در چارچوب سند چشم انداز بيست ساله بوده که دارای ٤٥ بند و شامل سرفصل‌های" امور فرهنگی،امور علمی و فناوری، امور اجتماعی، امور اقتصادی، امور سياسی، دفاعی و امنيتی می‌باشد و با رويکرد مبنايی پيشرفت و عدالت، ابلاغ شده است.




يک شهروند ٧٢ ساله به حمل سلاح و مهمات متهم شد

حکم صادر شده برای "نامق محمودی" زندانی کُرد اهل سقز از محاربه به نگهداری و حمل سلاح و مهمات کاهش يافت. يک منبع مطلع از زندان رجايی‌شهر کرج به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: حکم "نامق محمودی" زندانی کُرد، نگهداری و حمل سلاح و مهمات اعلام شده و احتمال می‌رود در آينده‌يی نزديک با همين اتهام محاکمه گردد.پيشتر در بهمن ماه سال گذشته از سوی دادستان عمومی تهران به اين زندانی کُرد اهل روستای " ايرانخواه" از توابع شهرستان سقز اعلام شده بود که به اتهام "محاربه" محاکمه خواهد شد.بيشتر از ١ سال از بازداشت اين زندانی کُرد می‌گذرد اما تاکنون محاکمه نشده و روند رسيدگی به پرونده‌ی وی همچنان نامعلوم می‌باشد."نامق محمودی" در هفدهم فروردين ماه سال ١٣٩١ همراه با سه فرزند خود به نام‌های "منوچهر، بهنام و بهزاد" و فرد ديگری به نام "عثمان قادری" توسط نيروهای اطلاعات حکومت ايران در روستای ايرانخواه بازداشت شدند.




وضعيت مسعود و خسرو کُردپور از زبان وکيل و برادرشان
http://www.kurdpa.net/weney-babet/cache/5999aad7bbf15c0c934e12f12baab5a9_w300.jpg
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عباس جمالی، وکيل دو روزنامه‌نگار کُرد مسعود و خسرو کُردپور طی تماسی تلفنی به آژانس خبررسانی کُردپا گفت: به علت اينکه برادران کُردپور تاکنون در اختيار اداره‌ی اطلاعات و تحت بازجويی و تحقيق قرار دارند، قانونا٠‹ امکان وکالت و دخالت در پرونذه آنها مقدور نيست..اين وکيل دادگستری در ادامه افزود: تابحال اتهام براداران کُردپور به وی ابلاغ نشده و مأموران اداره‌ی اطلاعات با اتهامات خاصی، خسرو و مسعود را تحت بازجويی قرار داده‌اند.جمالی در پايان اشاره کرد که تحقيقات برادران کُردپور تمام نشده و ما از اتهامات احتمالی وارده و مدارک ارائه شده دقيقا٠‹ مطلع نيستيم. به همين دليل تا پايان بازجويی‌ها، اداره‌ی اطلاعات اجازه‌ی ملاقات با مسعود و خسرو را صادر نمی‌کند.در همين ارتباط اسعد کُردپور، برادر خسرو و مسعود کُردپور به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: مدت چند روزی است که برای پيگيری و اطلاع از سرنوشت آنان به دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد مراجعه می‌کنيم و قاضی دادگاه به بهانه‌ی روال قانونی دادگاه، از ديدار خانواده‌ ما امتناع نموده و به ما اعلام کرده که دادگاه تنها به وکيل آنها پاسخگو می‌باشد.وی همچنين افزود که تاکنون چندين بار جهت ملاقات با خسرو و مسعود، از پازپُرس پرونده اجازه‌ی ملاقات دريافت کرده‌ايم اما هر بار در اداره‌ی اطلاعات با پاسخ "براداران شما اينجا نيستند و بايد با بالا هماهنگ بکنيد"، روبرو می‌شويم.
خسرو و مسعود کُردپور روزنامه‌نگار و از فعالان حقوق‌بشر، روز هفدهم و نوزدهم اسفندماه سال گذشته از سوی نيروهای امنيتی حکومت ايران بازداشت و تاکنون از وضعيت و سرنوشت آنان اطلاع موثقی در دسترس نمی‌باشد.
روز گذشته نيز دادگاه انقلاب مهاباد، قرار بازداشت برادران کُردپور را برای يک‌ماه ديگر تمديد کرد.



تقاضای تجديدنظر اتحاديه اروپا در رابطه با حکم لغو تحريمها عليه بانک ملت

اتحاديه اروپا در رابطه با حکم قضات دادگاه عمومی اتحاديه، مبنی بر لغو تحريمهای اتحاديه اروپا عليه بانک ملت، تقاضای تجديدنظر کرد. اين درخواست پس از شکست مذاکرات آلماتی صورت می گيرد. پيش از اين، يک مقام وزارت خارجه آمريکا از کشورهای اتحاديه اروپا خواسته بود که راهی بيابند تا بتوان اسناد محرمانه اطلاعاتی مربوط به برنامه های اتمی رژيم ايران را در اختيار قضاتی که به پرونده شکايات رژيم ايران رسيدگی می کنند، قرار داد.



افزايش تحريمهای نفتی بر روی رژيم ايران

يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت: از کشورهای وارد کننده نفت ايران می خواهيم واردات نفت خود را باز هم کاهش دهند. اگر اين کشورها از تحريمها تبعيت نکنند، بايد خود را برای جريمه های مالی و قطع مبادلات بانکی خود با بانکهای آمريکا آماده کنند. صادرات نفت خام ايران بر اثر تحريمها به زير يک ميليون بشکه در روز رسيده است.



اعدام در ايران در ملا٠´ عام

تلويزيون سی.ان.ان گزارش داد: در ايران، زندانيان محکوم شده، اغلب در ملأعام بدار آويخته می شوند. مخالفت سياسی می تواند به مجازات مرگ ختم شود زيرا آنچه مقامهای رژيم تبليغ عليه نظام می نامند، يک جرم بزرگ محسوب می شود. پنج عرب اهوازی به همين اتهام محکوم شدند. آنها اکنون در انتظار اعدام به سر می برند.


11 سال و 2 ماه و 16 روز و 23 ساعت و 53 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 22 فروردين 1392

اخبار کردستان و ايران 22 فروردين 1392

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]