شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

نکاتی اجمالی برای سازمان خبات در بستر کنگرە ششم!

نکاتی اجمالی برای سازمان خبات در بستر کنگرە ششم!

در دو بخش قبلی بە مسائلی در مورد برنامەراهبردی و اهداف عمومی سازمان خبات اشاره کرده و نکاتی کە لازم بە بازبینی در کنگرە ششم هست را مورد توجه قراردادم.








علی بهرامی


بخش سوم و پایان

در دو بخش قبلی بە مسائلی در مورد برنامەراهبردی و اهداف عمومی سازمان خبات اشاره کرده و نکاتی کە لازم بە بازبینی در کنگرە ششم هست را مورد توجه قراردادم. شکی نیست، کنگرە گردهمایی اعضای منتخب در ارگانهای مختلف سازمان برای برسى کم و کاستیهای سیاسی و اجرائی است در همان حال طرح و برنامەریزی سیاسی و تشکیلاتی نو را به ميان آورده و درباره آنها تصميم گیری خواهند کرد. 

در این بخش از مطلب مورد نظر، سعی خواهم کرد خلاصەوار بە مصوبە و آیین نامەی داخلی سازمان خبات بپردازم. آیین نامە به معناى قوانین و دسثلين داخلی سازمان برای تنظيم و نظم و نظام دادن به تشکیلات است، از اين رو یکی از نکات مهم و حائز اهمیت هر تشکیلات سیاسی است که بايد به آن اهميت خاصى داده شود. هیچ تشکيلاتى بدون نظم و نظام و دسثلين تشکيلاتى قادر به پیشبرد اهداف خود نخواهد بود.


قبل از هر چیز لازم است بە مسئلەی مهمی در مورد اصل اساسنامە سازمان اشارە کرد. بە نظر بندە بهتر است اساسنامە بە شیوەای طراحی شود کە ابتدا به نام و بیوگرافی سازمان و تشکل سیاسی بپردازد، نە اینکە نام  و تعریف سازمان بعد از تمام بخشهای دیگری چون مقدمە و نکات دیگر، جای بگیرد. اساسنامەی سازمان خبات ابتدا از مقدمه شروع مى شود که در مورد تاریخ و دلایل تقسیم کوردستان  و ظلم و ستم مضاعفی کە از جانب رژیمهای متجاوز بە مردم اين ديار روا شدە اشارە مى کند، بە دنبال آن هم بە اهداف عمومی و دیگر اهداف سازمان می پردازد و در پایان همە آ‌نها مسئلە آ‌یین نامەی داخلی و نام و شناسە سازمان را توضیح می دهد.  کە جای دارد دوبارە شیوە و طرح اساسنامە مورد بحث قرار گیرد.


یکی از انتقاداتی کە باید در این جا مطرح کرد و بە میان آ‌ورد، این است کە اغلب بندهای آیین نامە داخلی را اجرا نکردە و بە فراموشی سپردەایم کە این خود اثرات منفی در پیشبرد کار ارگان و نهادهای سازمان بجای گذاشتە است.


در کار سیاسی و سازمانی مهمترین مسئلە تطبیق قانون و دسثلين آ‌ن در افراد و اعضاء است، منظور من این است کە در هر سطح و مسئوليتى هستیم لازم است تصمیمات و آ‌یین نامەی سازمان را در خود تطبیق دادەو تمامی بند و مصوبات داخلی را اجرا کنیم.


مسئلەی دیگر تعریف وظیفە و حق اعضا در سازمان سیاسی است. این مهم باید برای تمامی افراد روشن باشد کە هر فردی در سازمان دارای هم حق و هم وظیفە است، اگر کسی بە هر دلیلی وظایف خود را فراموش کردە یا انجام ندادە است بايد بداند دارای هیچ حقی نیست. متأسفانە این مسئلەی مهم در سازمان خبات تعریف روشنی ندارد. هستند کسانی کە نە اینکە وظایف خود را انجام ندادەاند بلکە در کار دیگران هم ایجاد اختلال می کنند، ولی در عوض از همە بیشتر خواهان حقوق و مزایای سازمانی هستند. کە این بر عکس اصول کار سیاسی و تشکیلاتی است.


یکی دیگر از اشکالات کار ما نبود تشویق و تنبیە است، در سازمان لازم است و باید این دو را بە شیوەای درست فرمول کرد و کسانی کە وظایف و تصميمات سازمانى را به درستى انجام ندهند لازم است تنبیە شوند و کسانی کە به وظایف عمل مى کنند و امورات را پیش می برند تشویق شوند.


مسئلە مهم دیگری کە باید بە آ‌ن خاتمە داد مسئلە سلیقەهای شخصی است کە این مطلب در برخی موارد در سازمان بە وضوح دیدە می شود و سازمان خبات را دچار مشکل بزرگی کردە است. خیلی مواقع از این مسئلە متأثر و ناراحت بودەایم کە دوستان نظرات خود را در اجتماع و نشستهای کمیتە مرکزی مطرح کردە و مورد قبول کمیتە مرکزی قرار گرفتە و بە طرح اجرائی و تصمیم تشکیلاتی تبدیل شدە، ولی مدت زیادی نگذشتە کە همان شخص مخالف تصمیم کمیتە مرکزی بودە و در اجرای این تصمیم اختلال درست کردە است. بایستی در این کنگرە تمامی این نکات بازنگری شدە و بر اجرای آ‌یین نامەها و مصوبات داخلی سازمان تأکید شود و همەی اعضا و بخصوص رهبری آ‌یندە بە آنها ملزم و پایبند باشد در غیر این صورت باید مسئولیت عواقب عدم رعایت قوانین و اصول بنیادی تشکیلاتی را متحمل شود و با رعایت اصول سازمانی، کار شکنیها را با اجرای قوانین  پایان داد.


قبل از اتمام این مطلب، موضوع مهمی را کە باید پیش کشید، آن است که ما باید این سئوالات را از خود بپرسیم کە ما کی هستیم و آ‌رمان و هدف ما چیست? و فرق ما با مردم عادی چیست? بە نظر من ما انسانهائی با تفکر سیاسی و با اردەای هستیم که  با عذمی راسخ برای آ‌زادی و حل مسئلە سیاسی و حقوقی یک ملت تحت ستم در سازمانی سیاسی علیە رژیمی دیکتاتور و مستبد و قرون وسطائی مبارزە می کنیم، پس ما باید خود را از مردم عادی کە دارای چنین آرمانهای ارزشمندی نیستند جدا کرده و ارزش خود و سازمانی که  برای پیشبرد اهداف چندین سالەی مردم کردستان بدون هیچ وقفەای بە مبارزە ادامە دادە و در این راە مایەى زياد و خونهای ارزشمندی بخشیدە است ارزش زیادی قائل باشیم و احساس غرور کنیم. سازمان خبات کردستان ایران کە دارای تاریخچەای درخشان 38 سالە در مبارزات کوردستان است، و بدون هیچ اشتباە سیاسی بزرگی و در یک مرزبندی واضح و درست براى نفی هر نوع مذاکرە با رژیم آ‌‌خوندی برای احقاق حقوق مردم کردستان و سرنگونی اين نظام و بنیاد حکومتی دمکراتیک و مردمی قاطعانە بە راە پر افتخار خود ادامە می دهد و سربلندانە تمامی فراز و نشیبهای پیشرو را پشت سر خواهد گذاشت.


شکی نیست با اراده و اعتماد به نفس، توان حل تمام کم و کاستیهای موجود را خواهیم داشت، ما باید از کارهای جزئی و بی ربط دور شده و تنها و تنها توان خود را روی مسائل سیاسی و سازمانی خود متمرکز کنیم و به پیروزی نهائی بیاندیشیم.


بە امید پیروزی برای کنگرەی ششم و سازمان خبات کردستان ایران و جنبش حقطلبانە و آ‌زادیخواهانەی مردم کوردستان و ایران.

 

 


7 سال و 5 ماه و 30 روز و 5 ساعت و 11 دقیقه پیش

نکاتی اجمالی برای سازمان خبات در بستر کنگرە ششم!

نکاتی اجمالی برای سازمان خبات در بستر کنگرە ششم!

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]