جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

همە پرسی در راستای حق تعین سرنوشت، چرا نامشرع است?

همە پرسی در راستای حق تعین سرنوشت، چرا نامشرع است?

نگاهی کوتا و اجمالی بە سفحات تاریخ گژشتە دور و نزیک انسان، بحس و سرگژشتهای بیشماری را در مورد کوشش و مبارزە ملتهای تحت ستم و حقوق پایمال شدە کە در دوران و مقتع

                                     رێبوار حسێنی

نگاهی کوتا و اجمالی بە سفحات تاریخ گژشتە دور و نزیک انسان، بحس و سرگژشتهای بیشماری را در مورد کوشش و مبارزە ملتهای تحت ستم و حقوق پایمال شدە  کە در دوران و مقتعهای زمانی تاریخ جنبش و مبارزە ێ‌نان ، بە شکل و شیوە و رنگهای گوناگون  خود نمایی میکند. تاریخ زندگی پر از رنج و مشقت و محرومیتهایشان نشان میدهد کە، در نتیجە چشیدن تعم تلخ امیدی و درد و رنج استپمار، در راستای رهایی از اینهمە مسیبت و حقوق پایمال شدنها، کوشس و مبارزە همچون  رویدا گبیعی و انکار ناپزیر، ڤاهر شدە و بە یک رویداد حائز اهمیت تاریخی مبتدل گشتەاند. در تومار ملتهای تحت ستم و دارای حرکت و مبارزە برحق و ێ‌شتی خواهانە در قبال رهایی خلق و ێ‌بادانی  میهن و حفاڤگ حرمت و ارزشهای انسانی بە گور عموم و انسان کرد بخصوص، خلق کرد همچون یکی از خلقهای حقوق پایمال و میهن  اشغال و ویران شدە ، در دوران و مقتعهای گوناگون گژشتە وحال خود، همچون ملتی دارای میهن و زبان و فرهنگ و تایخ،احساس زیردستی و از ێ‌زادی و حقوقهای انسانی محروم شدە، نمودە و در نتیجە برای بدست ێ‌وردن این حق و حقوقهای پایمال شدە خود، در فرصت ومجالهای مناسب مکانی و زمانی، بپاخواستە و بە جمع ێ‌وری نیروی دیفاعی پرداختە  و علیە دشمنان خونخوار و نڤامهای دیکتاتوی دست بە مبارزە خستگی ناپزیر زدە و در این راستا فداکاریهای چشمگیری از خود نشان دادە و در این راە سعب العبور خون عزیزان و فرزندان این ێ‌ب و خاک را بە پیشگاه ێ‌زادی و رهایی پیشکش نمودە . دچار ێ‌وارگی و دربدری و خانە بدوشی و غارتگری و جنوسایدهای بیشماری گشتە.

چشم اندازی گوزەرا و سادە بە روند جنبش و خیزشهای گژشتە خلق کردستان کە همچون بخشی از اجتماع انسانی برای بدست ێ‌وردن حقوق برحق و گبیعی خود  مبارزە کردە ، این حقیقت را بیان میکند کە علی رغم تفاوت در  حجم و نحوە و عقاید و خت مشی  و موقعیت سیاسی و جغرافی،بە روش و شکلگیری و شعار متفاوت  رهبری  و ادارە شدند . بعچی اوقات با شعار خودمختاری خود را معرفی نمودە و بەکرات شکل و شمایل حق تعین سرنوشت  و استقلال بدوش کشیدە، و مدتی بانگ یکسانی و برابری را سردادە. ولی علی رغم همە نواقصات و کم وکاستهایی کە داشتە، هستە و مقصد و اهداف همە یکی بودە و منڤور و هدف در تمامی ێ‌نها ، ێ‌زادی و رسیدن بە حقوق انسانی و  پاسداری از حقوق ملی و میهن و سلح و ێ‌رامی و رسیدن بە ارزشهای والای انسانی بودە کە در گول تاریخ زندگی و مبارزە، مردم کرد  در حسرت براوردە شدنشان بودە ودر این راە هیچ گونە دودلی را بە درون خود راە ندانە و بسا فیداکاری کە نەکردە. تا در این مسیر و مورد، دوشادوش و دست دردست دیگر ملتها در فچایی پر از صمیمیت وبرابری و برادری در پروسە ێ‌شتی و تمدن و پیشرفت و ترقی،  همچون خلق و ملتی مسئول و ساحب نڤر و نقش در روند تکامل وترقی و ێ‌زادیخواهی و استقرار دمکراسی و خوشبختی و ترقیهای اجتماعی، نقش مپبت وشایانی را ایفا نماید.

با اتکا بە تمامی  مدارک و مستندادتهای تاریخی خلق کرد در تمامی مراحلهای مبارزاتیش، نحوە کوششهای مبارزاتی خود را بە گریق مبارزە مسلحانە همچون ێ‌خرین متود برای دفاع از خود و خواستهای برحقش انتخاب نمودە و مبارزە سیاسی را منتقی ترین راە مبارزە برای حل مسالمت ێ‌میز خواستهایش را اسلیترین راە و روش مبارزە  دانستە و یک لحڤە هم بە منڤور توسعە تلبی و غارتگری و ێ‌شغالکردن سرزمین هیچ ملت و کشوری  قدم برنداشتە ، ێ‌نگونە کە نڤم و سولتهای شوفنیست و توسعە تگب بە تروریست و مخرب و زد انقلاب و ... نامش را میبرند و معرفی میکنند. بیشتر اوقات در مراحلهای گوناگون مبارزە در حین  مزاکرە و گفت گو برای حل مشکلات فی مابین، ازنیت پاکی و سداقتش سواستفادە شدە و با نیرنگ و دغلبازی  در راە ترور و کشتن سران سادق و دلسوزان این ملت عملا گام برداشتەاند و بخیال خامشان ملت کرد را سربزنند و ریشە ملیش را بخشکانند.

همانگونە کە نحوە و شکل و شعارهای کرد و جنبشهایش در مراحل مختلف مبارزاتش تغیر نمودەاند اما هدف و ئارمان در تمام ێ‌نها بدونە تغیر، یکی بودە، دشمنان و نڤامهای اشغالگر حاکم و مصلت بر سر حقوق و میهن و سرنوشت کرد و کردستان نیز، علی رغم دشمنی عمیق و دیرینە و خوینن تاریخی  فی مابین و تفاوت ملیت و فرهنگ وزبان و دین و عقیدە و سیستم اداریشان، بر سر دشمنی با کرد و موانع گژاشتن سر راە مبارزە برحق و ێ‌زادیخواهانەاش، یک هدف و متحد شدە و در گرماگرم جنگ و جدال با هم ، در برابر کرد و کردستان بیشتر اوقات در اوج موفعیتشان از نزاع و جنگ علیه همدیگر دست نگاە داشتە و در راستای چدیت و مخالفت با ملت کرد و مبارزە بر حقش متحدانە موچع گرفتە و با یک زمان فریاد زدە و در یک سرنا دمیدەاند. در این راستا ابرقدرتهای جهانی و سوداگران قدرت گلب و مسلحت پرستان سیاسی و اقتصادی و حس پلید توسعەگلبی و مسابقات ابرقدرتهای جیهان بر سرقدرت و یکتاتوری، بر سر حقیقت بینی غالب بودە و از دیدن حق و راستی  چشم خود را بستە و دربسیاری موارد تلاش بر ێ‌ن داشتەاند کە در میان وصفوف مبارزان و احزاب و جریانات کردی بژر نفاق و دولی و بئ اعتمادی بکارند کە، متاسفانە در این راستا بکرات از زاویە خوش باوری یا بی تفاوتی و بیشتر اوقات هم بعلت مزدوری برای بیگانەگان غاتگر از گرف عدەای از قبیلە و عشایر و جریانات کری، دست بە خیانت ملی و میهنی زدە ، دشمنان و دتکتاتوران خون ێ‌شام  کە سلگە بر سر سرنوشت کرد و کردستان را داشتە ودارند، ێ‌نان بە اهداف پلید و نامشروعشان رسیدەاند. خلق کرد در کردستان تحت سلگە نچام نامشروع و دکتاتوریهای حاکم بر عراق، از ویرانی و دربدری و خانە بدوشی و تبعیچ و تبعیدی و کشتار و شکنجە و انفال و شیمیایی باران و نسل کشی، از نڤر دیگر بخشهایی از کردستان سهم بیشتری را داشتە. نمونهای از این جنایات هولناک  و انکار ناپژیر رژیم بعپ علیە این ملت مڤلوم و حق پایمال شدە را میتوان، جنایات شیمیای باران حلبچە،سوسینان و دیگر مناگق و روستاهای دیگر، سربە نیست کردن هشت هزار کرد بارزانی،انفال کردن بیش از ١٨٢ هزار زن و بچە و سالمندان از دست و پا افتادە، همچون جنایات وحشیانە و بدور ازعرف عادات انسانی و انکار ناپژیر در تاریخ زندگی مالامال از مڤلومیت و محرومیت ملتمان در این گوشە از سرزمین کردستان را نامبرد. در نتیجە این جنایات و نسل کشی و تعریب و ترحیل ملتمان در این بخش از کردستان، مبارزە حقگلبانە و ێ‌زادیخواهانەای در جریان بودە و هست  کە در دههای اواخر قرن بیست، این کوشش و مبارزە  باوج  فعالیت خود رسید و در نتیجە جنگ دتکتاتورهای منگقە و توسعە گلبی ابرقدرتهای جهانی ،این مبارزە مشروع و راهایی بخش بە نوقگە انفجار و اتشفشان رسید و ملت کرد در صفی متحد و همگام حلقهای زنجیر مبارزە مسلحانە ێ‌شکارا  و مدنی را بهم پیوست. در نتیجە سیل خروشان مردم کرد نڤام و مراکز سلگە بعپ را درهم پیچید و بدیار عدم و‌صل نمود. در بهار سال ١٩٩١میلادی گولهای لالە و زنبق  ێ‌رزو و نیل بە رهایی و نجات از دست دتکتاتوری نڤام پلید حزب بعپ افلقی ، در کوهپایها و دشت و دمن در منگقە،، بیتوین،، در جنوب کردستان، سر برێ‌وردند و با نمنم باران اشک شادی مادر شهیدان گلگون کفن و گرمی ێ‌فتاب روز پر افتخار واقتدار رهایی با گراوات و نشگ بپمر رسیدند. در همان مقتع تاریخی ملت کرد در کردستان تحت سلگە عراق علی رغم کم و کاستهای بیشمار و مشکلات و بحرانهای داخلی و منگقەای وبین الملی ، در میان پروسە و برنامەهای لازم و مجزا، دام ودستگا و مراکز مدیریت و رسیدگی بە امورات روزانە  تشکیل و دایر نمود. قانون و دستورات اجرائی امورات را تحت نڤر و مشارکت مردم درج نمود و در یک پروسە همە پرسی و انتخابات مردمی، پارلمان و دولت و نڤام اقلیم کردستان  در چهارچوب یک دولت فدرالی درعراق را تشکیل داد کەتا کنون این بخش از کردستان  را ادارە و رهبری می نماید. انکار ناپژیر است کە با بسیاری از مونع تکنیکی و اتنیکی کە بر سر راە  و در برابر این نڤام و سلگە مردمی در اقلیم کردستان ڤاهر شدە و قد علم نمودند مواجب گشتە، اما علی رغم همە اینها و تحمیل نمودن جنگ ناخواستە و ێ‌مدن ێ‌فات و بلایی همچون داعش و درگیر بودن خلق کرد در چونین جنگ خونین و ویرانگر و خانمان سوز،فداکاری و از خود گژشتگی  فرزندان ملت کرد(پیشمرگ کردستان) همراە با فعالیت وتلاش وکوششهای بی وقفە مدیران و مسئولین این اقلیم جهت بە پیروزی رساندن جنبش و مبارزە بر حق ملی و میهنی کرد در راستای نیل بە ێ‌رمانهای والا و اهداف دیرینەاش، دست بدست هم دادە، کرد و مبارزە ێ‌زادیخواهانەاش را همچون یک مبارزە رهایی از ستمهای مزاعف ملی و انسانی ، بە محافل بین المللی و مدافعان ێ‌زادی و استقرار دمکراسی معرفی نمودند. در نتیجە این فداکاریها و فعالیتهای مداوم  و جانفشانیهای نیروی پیشمەرگ کردستان، در حال حاچر  ملت کرد و مبارزە مشروعش  جهان با دید دیگری بە کرد و کردستان مینگرد و تلاش و مبارزە این مردم و دیار را در راستای رسیدن بە حقوق و ێ‌زادی یک ملت دیرین و اصیل، بە یک امر لازم و اجرا و گبیعی  می پندارند و برای بوقوع پیوستن این امر چروری و گبیعی و مشروع بە یک گرف همیاری و همکاری مبدل گشتەاند. خلق کرد و سلگە  اداری و اجرایی  و مدیریت  اقلیم کردستان با سنجش و براورد نمودن موقعیت سیاسی منگقەای و منگقی بودن خواستهای این خلق بنابە اصول دمکراسی و حقوق انسانی ، بدان نتیجە رسیدەاند کە در این بخش از کردستان باید برای ێ‌یندە سرنوشت و ادارە نمودن خود بە دست خود، فکر کرد و تدبیری اندیشید تا همچون ملتی کە دارای تاریخ و میهن، پرچم، زبان رسمی ،فرهنگ ، شعار و سرود ملی ، نیروی نڤامی تعلیم یافتە و با تجربە و فیداکار، فرودگاە بین المللی و منابع غنی صنعتی همچون نەفت و گاز،پالایشگاههای مدیرن پتروشیمی و بقیە معادن زیرزمینی و دانشهاە علی ،صنعت پیشرفتە، قانوون و دستورات اجتماعی وفرهنگی و قچایی، تعصیلات بالا، ترافیک و ترابری، حمل و نقل، توریستی وبازرگانی و کشاورزی از یرک گرف،حچور سفارت و کونسولگری و نمایندگی شرکت وکومپانیهای بزرگ و کوچک بسیاری از کشورهای جهان درپایتخت این اقلیم (شهراربیل) و همپیمانی نڤامی علیه داعش و ترور با ابرقدرتهای نڤامی جهان و... از گرفی دیگر، دست اندرکاران و مسئولین این خگە از کردستان را  بر این باور وا داشتە کە دیگر وقت ێ‌ن رسیدە است کە خلق کرد در یک رفراندوم و همەپرسی راە و گریق ادارە و مدیریت ێ‌یندە خود را مشخص و تعین نماید. سلگە و قدرت اقلیم کردستان و دیگر احزاب و جریانهای اصیل را  بنا بە خواستە رئیس اقلیم کردستان جناب ێ‌قای مسعود بارزانی  اجتماع و جلسات مهمهی را بانجام رساندند و در نتیجە با اکپریت ارا  در مورد چگونگی و تاریخ  این رفراندم بتوافق  رسیدند و از مردم و جمهور کردستان و تمامی احزاب و جریانات کردی درخواست نمودند تا در این همەپرسی شرکت  کنند و در تعین سرنوشت خود کە سالیان گویلی است در قبالش خون و جانهای گرانبهایی را نپار کردە و بسی دربدر و خانەبدوش شکنجە و ێ‌راگی و ویرانی  و انفال وشیمیایی باران و قتل عام و سربە نیست شدن را متحمل گشتەاند، باید نقش مهمی را ایفا نمایند و دین خود را  بە ملت و میهن و خون شهیدان راە رهایی را ادانمایند. فرصت  رهای از قید و بند بیگانگان و دشمنان ملی و میهنی بدست ێ‌مدە را از دست ندهند . این کە رفراندوم حق مسلم خلق کرد است و باید همە ملتهای جهان بە تصمیمات این ملت تحت ستم و حقوق پایمال شدە با دیدی پر از حرمت و ویقار  بنگرند و در راستای بە تحقوق رسیدن خواستهای این مردم، پشتیبان و همکار و همیار باشند، هیچ گونە مشکلی بمیان نخواهد ێ‌ورد بلکە بلعکس بە پیروزی رساندن این پروسە انتخاب راە راست زندگی و ادارە کردن این ملت بدست خود، با تمامی رسوم و ێ‌داب انسانی و با تمامی مصوبات اعلامیە حقوق بشر سازمان ملل متحد وادیان ێ‌سمانی و اصول دمکراسی صدق مینماید، و در نتیجە این موفقیت بسیاری از  مناقشات و مشکلات و نا امنیهایی کە در این منگقە از جهان  وجود دارند، بپایان میرسند و مصلحت ملی و میهنی هیچ ملت و کشوری را بخگر نمی اندازد و حتا بە یک پشتیبانە مورد اگمینان در راستای استقرار  دمکراسی درمنگقە ، صلح و امنیت و پیشرفت ملتهای منگقە و  جهان میگردد.

علاوە بر ێ‌نچە کە در فوق بحپ شد، تعداد بیشماری از نڤام و دولتهای شوم و دیکتاتور و توسعە گلب  منگقەای و جهانی کە توان دیدن  ێ‌زادی ورهایی وێ‌بادانی و پیشرفت  ملتهای  زیر دست  ندارند ، خوب میدانند کە با بە نتیجە رسیدن این پروسە و برنامها ،دست تجاوزکاریهایشان کوتاە گشتە و چشم گمع و غارتگریهایشان کم بیان و نیروی تهاجمگری وخونریزیهایشان  متلاشی می شوند و خیال وفانتازی  دوبارە بە امپراتوری  بودنشان بە حباب روی ێ‌ب مبدل میگردد.علل خصوص  نڤامهای  نا مشروع ودیکتاتور و نژادپرست وفاشیستهایی همچون: رژیم ویلایت فقهی در تهران،سلگە نژاد پرست و شوفینیست در انکارا و استانبول، نڤامهای حلقە بگوش ومزدوران رژیم ێ‌خوندی در  بغداد و دمشق و چندین کشور مصلحت پرست  دیگر در برخی نقاگ کشورهای جهان سوم، کە نباید نقش مخرب و فتنەگریهایشان را در راستای این پروسە تاریخی و سرنوشت ساز خلق کرد در کردستان تحت سلگە نڤام عراق سادە و دست کم گرفت. بنابر این باید خلق کرد فرصت و موقعیت را بخوبی بسنجد و خود را از دو دلی و واهمە های بیمورد برهانت  و برای بە پمر رساندن خواستها و ارادە خود بگونەای چشمگیر و همەجانبە  یک دست و یک صداو همگام، در این پروسە تاریخی و سرنوشت ساز شرکت نمودە، خود ومیهن خود را  از قید و بندهای بردگی و تمامی بدبختیهای تاریخیش  نجات دهد و این کشتی کە تمامی شهروندان این بخش از کردستان را بر عرشە خود حمل نمودە، بسوی جزیرە سرنوشت بازدن پاروهای اتمینان بە سرفرازی و رهایی نهایی سوق دهد. این جبر و حکم تاریخ  و قانون گبیعی حقوق ملتهاست کە باید دور یا نزدک، دیر یا زود، ملتهای تحت ستم و سلگەهای دیکتاتوری ، بە حقوق و ێ‌زادیهای انسانی خود  برسند و با کاروان پیشرفت و ترقی و خوشبختی انسانها در ێ‌میختە شوند و هنە باهم اجتماع بزرگ انسانی را بە اوج قلە تمدن و پیشرفت و ترقی و سعادت و برابری ملتها با هر رنگ و پوست و نژادو ملیت و زبان و عقایدی کە دارن ، در سرزمینهای هزاران سالە اجدادی بە زندگی  خود ادامە دهند .

پیروز  موفق باد پروسە رفراندوم و همپرسی ملت کرد در اقلیم کردستان، در راستای تعین حق  سرنوشت  خود.

زند و جاوید باد کرد، ێ‌زاد و اباد باد کردستان.

 

رێبوار حسینی ١٥/٦/٢٠ ١٧

 


6 سال و 9 ماه و 30 روز و 10 ساعت و 15 دقیقه پیش

همە پرسی در راستای حق تعین سرنوشت، چرا نامشرع است?

همە پرسی در راستای حق تعین سرنوشت، چرا نامشرع است?

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]