شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

گزارش عفو بين‌الملل: «ايران: تشديد سرکوب مخالفان با نزديک شدن انتخابات»

گزارش عفو بين‌الملل: «ايران: تشديد سرکوب مخالفان با نزديک شدن انتخابات»

سازمان عفو بين الملل در گزارش خود به بررسي موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط رژيم آخوندي پرداخت و نوشت: در سه ماه گذشته عفو بين الملل گزارشهايي از موج بازداشتهاي خودسرانه و اذيت و آزار دريافت کرده است. در روز 16ژانويه2009، نيروهاي امنيتي حدود 18 تن از اقوام اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران را که اکنون ساکن اشرف در عراق مي باشند دستگير کردند، اکثر اين افراد زنان بين 60 الي 85 ساله بودند.

اين خانواده ها در فرودگاه تهران و کمي قبل از ترک ايران به سوي عراق جهت ديدار خويشاوندان خود دستگير شدند و به بند 209 زندان اوين در تهران منتقل گرديد. به آنها اجازه دسترسي به اعضاي خانواده يا وکيل داده نشده است. در ميان دستگير شدگان جميله محمد زاده 85 ساله، که قصد ديدار پسرش را داشت به چشم مي خورد. گزارشهاي روز 29 ژانويه حاکيست که سه نفر از همين خانوادهها، مردي به نام بهرامي، همسرش کبري بادي رودي، و دخترشان عاطفه بهرامي، به زندان رجايي شهر کرج ( که به گوهردشت هم معروف است) منتقل گرديدند.
بازداشتهاي خودسرانه همچنين شامل اقليتهاي قومي و مذهبي، دانشجويان، اتحاديه هاي کارگري و فعالين زن مي باشد.
عفو بين الملل از بازداشتهاي خودسرانه يا ساير اقدامات سرکوبگرانه يي که در مورد 220تن از افراد صورت گرفته، آگاه است. بسياري از آنهايي که دستگير گرديده اند در معرض خطر شکنجه و يا بدرفتاري قرار دارند. ساير افرادي که قبل از اين دوره زماني دستگير گرديدند، به مرگ محکوم شده اند. عفو بين الملل از مقامات رژيم ا يران مي خواهد که به تدابير سرکوبگرانه خود پايان دهند و آزادي عقيده و بيان، گردهمايي و تجمع را به رسميت بشناسند. مقررات مبهمي که در قانون ايران وجود دارد و از آنها براي اعمال چنين تضييقاتي استفاده مي شود، مي بايست منسوخ و يا براساس قانون بشردوستانه بين المللي، مورد بازبيني قرار گيرد.
عفو بين الملل در ادامه به اعمال محدوديتها بر آزادي عقيده، وضعيت بهاييان، پيروان تصوف و مسيحيت در ايران پرداخته و محدوديتها و اعمال فشارهايي که بر آنها صورت مي گيرد را برشمرده است.
بخش ديگري از گزارش عفو بين الملل به سرکوب اقليتهاي قومي اختصاص دارد. در اين باره آمده است: اقليتهاي قومي در ايران با تبعيض گسترده يي در قانون و در عمل مواجه هستند. برخي به زور وادار به ترک خانه و کاشانه خود شده و در مورد حق طبيعيشان براي برخورداري از فرهنگ و زبان، با محدوديت مواجه هستند.
بخش ديگري از گزارش عفو بين الملل به وضعيت فعالان زن در رژيم آخوندي و فشارهايي که از طريق بازداشت و ايجاد ممنوعيت بر آنها صورت گرفته، اختصاص يافته است.
اين گزارش همچنين در مورد دستگيري و احضار دانشجويان گفته است: يکي از بزرگترين تجمعات دانشجويي در 6دسامبر2008 به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شيراز انجام شد. در 7دسامبر، 10 تن از دانشجويان اين دانشگاه به حراست احضار شدند و مورد تهديد قرار گرفتند. به دنبال آن چندصد دانشجوي دانشگاه شيراز در روز 8دسامبر، در اعتراض به سياستهاي دولت دست به تجمع اعتراضي زدند.
گزارش عفو بين الملل با بررسي اقداماتي که از سوي رژيم آخوندي عليه تشکلهاي کارگري صورت گرفته، پايان مي يابد. در اين قسمت آمده است: تشکيل اتحاديه هاي کارگري که بعد از انقلاب در ايران فعاليتشان ممنوعه شد، کماکان ممنوع مي باشد. آنهايي هم که اقدام به تشکيل چنين نهادهايي نمايند، با خطر بازداشت و پيگرد مواجه هستند.
عفو بين الملل در گزارش خود خواستهاي زير را مطرح کرده است:
ـ آزادي تمامي زندانياني که به خاطر عقايد شان بازداشت شده اند.
ـ لغو ممنوعيت سفر از روي افرادي که به دليل ازادي بيان، تشکيل اجتماع و تجمع چنين محدوديتي بر آنها اعمال شده است.
ـ تخفيف تمامي احکام مرگ و متقابلا٠‹ قائل شدن مهلت قانوني براي چنين احکامي به عنوان اولين گام در راستاي نفي استفاده از مجازات اعدام
ـ بازبيني قوانيني که به سرکوب آزادي عقيده، بيان و اجتماع راه مي برد و همچنين رفع تبعيض عليه زنان و اقليتهاي قومي و مذهبي
ـ دادن جواز فعاليت آزادانه به گروه ها و اشخاص براي آزادي بيان، ابراز عقايد و برگزاري تجمع و گردهماييها.



15 سال و 7 ماه و 11 روز و 1 ساعت و 11 دقیقه پیش

گزارش عفو بين‌الملل: «ايران: تشديد سرکوب مخالفان با نزديک شدن انتخابات»

گزارش عفو بين‌الملل: «ايران: تشديد سرکوب مخالفان با نزديک شدن انتخابات»

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]