جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

گرامى باد ياد و خاطره‌ ١٦ آذر روز دانشجو

گرامى باد ياد و خاطره‌ ١٦ آذر روز دانشجو

دانشجويان و محصلين ايران و کردستان!

مردم آگاه‌‌‌ کردستان!

٥٧ سال قبل در ١٦ آذر ١٣٣٢ و در دوران حاکميت رژيم پهلوى دانشجويان مبارز و آزاديخواه‌‌‌ با خون خود موجب به‌‌‌ ثمر رسيدن دستاورد و روزى مهم در تاريخ جنبش دانشجويان در ايران شدند و اين روز به‌‌‌ مايه‌‌‌ و مقدمه‌‌‌اى براى مبارزات و مقاومت آزاديخواهانه‌‌‌ى قشر دانشجو براى تمامى مراحل بعد مبدل گرديد. در حالى که‌‌‌ نيکسون معاون آيزنهاور رئيس جمهور وقت امريکا براى مشاهده‌‌‌ نتايج کودتاى ٢٨ مرداد عليه‌‌‌ حکومت مصدق وارد ايران مى شد، دانشجويان دانشگاههاى تهران به‌‌‌ نشانه‌‌‌ مخالفت با حضور نيکسون وارد خيابانها شده‌‌‌ و تظاهرات گسترده‌‌‌اى را با شعارهاى مرگ بر شاه‌‌‌ و مرگ بر کودتاگران برپا کردند که‌‌‌ در اقدامى شنيع و ضدانسانى ماموران سرکوبگر شاه‌‌‌ به‌‌‌ روى دانشجويان آتش گشودند و در نهايت ٣ دانشجو مبارز به‌‌‌ اسامى قندچى، بزرگنيا و شريعت رضوى قامت استوارشان به‌‌‌ خون آغشه‌‌‌ شد و به‌‌‌ شهادت رسيدند. اين ٣ جوان با سپر نمودن سينه‌‌‌اشان در برابر ناعدالتى و ظلم و با نثار خونشان، ديکتاتوران را دچار ترس و رعب کرده‌‌‌ و فرياد حق طلبى و بيزارى از ستم را به‌‌‌ گوش جهانيان رساندند. به‌‌‌ گراميداشت آن قيام بزرگ آن روز به‌‌‌ روز دانشجو نامگـذارى شد و هر ساله‌‌‌ با ياد ١٦ آذر و ارج نهادن به‌‌‌ عزم دانشجويان ساختارشکن و آزاديخواه‌‌‌، اتحاد و مقاومت و شجاعت و عدالت طلبى را به‌‌‌ نمايش مى گـذارند.
دانشجويان و محصلين فداکار!
امروز در شرايطى ياد ١٦ آذر را ارج مى نهيم که‌‌‌ ظلم و ناعدالتى و سرکوب و نقض آزادييهاى ابتدايی از جمله‌‌‌ آزادى انديشه‌‌‌ و بيان و آزادى نشر و روزنامه‌‌‌ و تجمعات و تحصن و غیره‌‌‌.. در سايه‌‌‌ حاکميت آخوندى در اوج وخامت مى باشد و نه‌‌‌ تنها قشر دانشجو و محصل با نقض حقوق و اهانت و هتک حرمت روبرو شده‌‌‌اند، بلکه‌‌‌ تمامى اقشار جامعه‌‌‌ نيز از اوليه‌‌‌ ترين حقوقشان محروم مانده‌‌‌اند و آزاديهای برحق شان نقض شده‌‌‌ است. عليرغم اين اوضاع اسفناک دستگيرى، زندان، شکنجه‌‌‌، اعدام و تبعيد اعمالى هستند که‌‌‌ تمامى مردم ايران با آن آشنا بوده‌‌‌ و با گوشت و خون آن را احساس مى کنند. طبقه دانشجو هميشه‌‌‌ و در هر مرحله‌‌‌اى موتور محرکه‌‌‌ جنبشهاى حق طلبانه‌‌‌ و پيشرو صفوف آزاديخواهان جامعه‌‌‌ بوده‌‌‌اند و در اين مسير ، قربانى و هزينه‌‌‌ هنگفتى را پرداخته‌‌‌اند. اين خصوصيات موجب شده‌‌‌ تا دانشجويان در جامعه‌‌‌ از جايگاه‌‌‌ ويژه‌‌‌اى برخوردار بوده‌‌‌ و به‌‌‌ مثابه‌‌‌ دژ و پشت و پناه‌‌‌ محرومان و ستمديدگان به‌‌‌ آنها نگريسته‌‌‌ شود. در مقابل هم رژیم ديکتاتورى بيشترين ترس و دلهره‌‌‌ را از اين قشر آگاه‌‌‌ و هوشيار جامعه‌‌‌ دارد و به‌‌‌ شيوهاى گوناگون در صدد تضعيف جنبش دانشجوی و سرکوب آنان مى باشد. به‌‌‌ همين خاطر لازم است دانشجويان ظرفيتها و تواناييهاى خود را در جهت توسعه‌‌‌ و بلوغ بيشتر سوق دهند و همچون گـذشته‌‌‌ پيشگام مقاومت و مبارزات در برابر جنايتکاران و ديکتاتوران باشند.
دانشجويان هشيار کرد!
در چند سال گـذشته‌‌‌ شاهد حضور و آمادگى چشمگير دانشجويان کرد در جنبشهاى اعتراضى بوده‌‌‌ايم و در مبارزات دانشجويی خوشبختانه‌‌‌ دانشجويان کرد سهم زيادى از مبارزه‌‌‌ و فعاليت را از آن خود نموده‌‌‌اند. شمار زياد کشته‌‌‌ ودستگيرى و زندان و برپايی آکسيونهاى اعتراض آميز از جانب دانشجويان کرد نماينگر و اثبات حضور چشمگير آنها مى باشد، اما لازم است دانشجويان کرد با حضورى پرشورتر و فراگيرتر به‌‌‌ ميدان بيايند و درهمان حال که‌‌‌ مبارزه‌‌‌ آزاديخواهانه‌‌‌ ملى خلقمان را نمايندگى مى کنند، براى احقاق حقوق قشر دانشجويی و همچنين درجهت نابودى ديکتاتورى آخوندى تلاش نمايند.
بديهى است که‌‌‌ جايگاه‌‌‌ نظام آخوندى چه‌‌‌ در خارج و چه‌‌‌ در داخل بسيار ضعيف بوده‌‌‌ و هر حرکت و جنبشى مى تواند بزرگترين تهديد براى ساختار فاسد آخوندى به‌‌‌ شمار آيد و تغييرات محسوسی را به‌‌‌ دنبال داشته‌‌‌ باشد.
سازمان خه‌‌‌بات کردستان ايران، ضمن اينکه‌‌‌ این روز بزرگ را به‌‌‌ عموم دانشجويان ايران و به‌‌‌ ويژه‌‌‌ دانشجويان کرد تبريک و تهنيت مى گويد، اميدوار است با اتحاد ميان دانشجويان و اتحاد و همبستگى نيروهاى مبارز ملتهاى ايران حاکميت آخوندى به‌‌‌ زباله‌‌‌ دان تاريخ سپرده‌‌‌ شود و شاهد استقرار حکومتى دمکراتيک و پارلمانى در ايران باشيم که‌‌‌ همه‌‌‌ اقشار و طبقات جامعه‌‌‌ در آن به‌‌‌ امنيت و آزادى نائل آيند.
سازمان خه‌‌‌بات کردستان ايران
کميته‌‌‌ مرکزى
١٤ آذر ١٣٨٩


13 سال و 6 ماه و 21 روز و 23 ساعت و 24 دقیقه پیش

گرامى باد ياد و خاطره‌ ١٦ آذر روز دانشجو

گرامى باد ياد و خاطره‌ ١٦ آذر روز دانشجو

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]