جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

بيانيه‌ی مشترک سه‌ حزب سياسی کردستان ايران به‌ مناسبت روز 28 مرداد (سالروز فتوای

بيانيه‌ی مشترک سه‌ حزب سياسی کردستان ايران به‌ مناسبت روز 28 مرداد (سالروز فتوای

مردم مقاوم کردستان!

احزاب و سازمانهای سياسی!

مجامع و نهادهای حقوق بشری!

28 مرداد امسال (19/8/2011)، 32 سال از صدور فتوای "جهاد" خمينی عليه‌‌‌ مردم حق طلب و دمکراسيخواه‌‌‌ کردستان سپری ميشود همانگونه‌‌‌ که‌‌‌ همگان مطلعند، زمانی که‌‌‌ رهبران جنبش حق طلبانه‌‌‌ و دمکراتيک مردم کردستان تمام همت خود را جهت حل مسالمت آميز مساله‌‌‌ی کرد در چهارچوب ايران به‌‌‌ کار گرفته‌‌‌ بودند، کارگزاران رژيم تازه‌‌‌ به‌‌‌ قدرت رسيده‌‌‌ ايران با کارشکنی و مانع تراشی در جريان نشستهای نمايندگان ملت کرد و دولت مرکزی، به‌‌‌ بستر سازی جهت سرکوب همه‌‌‌جانبه‌‌‌ی مردم کردستان پرداختند. در پی نشست مجلس خبرگان در تاریخ 27/5/1358 و متعاقب آن صدور ....

فتوا ی" جهاد" از جانب خمینی در 28/5/1358 جنگی خانمانسوز و نابرابر بر مردم کردستان تحميل شد. اين جنگ که‌‌‌ جنگ سه‌‌‌ ماهه‌‌‌ نام گرفته‌‌‌ است در نهايت منجر به‌‌‌ قربانی شدن صدها تن و بی خانمانی و آوارگی هزاران نفر شد و در جريان آن، هزاران نفر جهت دفاع از حقوق پايمال شده‌‌‌ و آزاديهایشان به‌‌‌ صفوف مبارزين کردستان پيوستند.
خمينی جهت استحکام پايه‌‌‌های قدرتش، با صدور فتوای "جهاد" در صدد بود تا مردم ايران را به‌‌‌ صورت عام و مليتهای تحت ستم (کرد و آذری) را به‌‌‌ طور خاص، در جنگی ناخواسته‌‌‌ درگير نمايد و خود بتواند با فراخ بال حکومتش را بر تمامی نواحی ایران مستولی سازد. به‌‌‌ همين سبب در پی صدور اين فتوا، جنگی تمام عيار و همه‌‌‌جانبه‌‌‌ سرتاسر کردستان را فرا گرفت و اعدام و تيرباران گروهی مبارزين آزاديخواه‌‌‌ کردستان آغازشد. بواسطه‌‌‌ اين جنگ نابرابر صدها تن از مردم آزاديخواه‌‌‌ کردستان اعم از زن و مرد، پير و جوان و کودک، بی هيچ گناهی و بدون محاکمه‌‌‌ به‌‌‌ جوخه‌‌‌های اعدام سپرده‌‌‌ شدند و حق حيات از آنان سلب شد. جنايتی از اين دست آنهم از جانب رژيمی که‌‌‌ تازه‌‌‌ به‌‌‌ قدرت رسيده‌‌‌ و تا ديروز دم از آزادی و عدالت می زد، مايه‌‌‌ی شگفت بود. متأسفانه‌‌‌ در آن هنگام به‌‌‌ علت محدوديت وسايل ارتباط جمعی و رسانه‌‌‌های همگانی، جامعه‌‌‌ی جهانی آنگونه‌‌‌ که‌‌‌ بايد و شايد از عمق جنايات رژيم در کردستان آگاه‌‌‌ نشد و به‌‌‌ همين خاطر بيشتر کشورها و نهادهای مدافع حقوق بشر بين المللی در رابطه‌‌‌ با اين تهاجم سکوت اختيار کردند.
نکته‌‌‌ی حائز اهميتی که‌‌‌ لازم است همگان با ديده‌‌‌ی احترام بدان بنگرند، مقاومت و فداکاری مردم مناطق مختلف کردستان در رويارويی با تهاجم نابرابری بود که‌‌‌ به‌‌‌ آنها تحميل شده‌‌‌ بود. در همان لحظات آغازين جنگ، مردم کردستان قهرمانانه‌‌‌ در مقابل متجاوزين ايستادند و کوچه‌‌‌ها و خيابانهای شهرهای کردستان را به‌‌‌ سنگر مبارزه‌‌‌ و دفاع از مطالبات برحق ملت کرد بدل نمودند. مقاومت وجانفشانی مردم کردستان در دفاع از خود ومطالباتشان، موجب شد اين جنگ بعد از سه‌‌‌ ماه‌‌‌ به‌‌‌ شکست نيروهای دولتی بيانجامد و خمينی ناچار به‌‌‌ پذيرش شکست واعلام آتش بس جهت انجام مذاکره‌‌‌ (هرچند مقطعی وبا رويکرد تاکتيکی هم باشد) شد. با اين وجود در شرايط کنونی نامگذاری روز 28 مرداد به‌‌‌ عنوان"روز مقاومت ملی مردم کردستان" امری شايسته‌‌‌ و بجاست. اکنون کە پس از گذشت 32 سال بە اين رويداد تلخ نظر ميافکنيم، چنانچە بە رخدادها و تحولات منطقە بنگريم، ميبينيم کە روند رویدادها بە نفع آزاديخواهان و ملل تحت ستم رقم ميخورد و اين رژيمهای ديکتاتور و نظامهای مستبد هستند کە در سراشيبی سقوط و اضمحلال قرار گرفتەاند. برای اثبات اين واقعيت کافی است تحولاتی کە در کشورهای عربی و شمال آفريقا و اخيرا درسوريە اتفاق ميافتند، را مد نظر قرار دهيم. از سوی ديگر در 32مين سالروز 28 مرداد، "روز مقاومت ملی مردم کردستان" نبايد فراموش کرد همانطور کە رژيم ايران آن زمان بە کردستان هجوم کرد، اکنون نيز از هجوم و سياستهای شوم خود دست برنداشتە و با سلاح و تجهيزات مدرنتر و پيشرفتەتر، مرزهای اقليم کردستان را آماج حملات خود قرار دادە و هر روزه‌‌‌ با بهانەهای مختلف تلاش ميکند. ملت کرد و جنبش دمکراتيک و حق طلبانەی اين ملت را هدف قرار دهد. در يادروز سی و دومين سالروز صدور فتوای خمينی عليە مردم کردستان، بار ديگر ضمن محکوم کردن هجوم بە مردم کردستان، بر انسجام و همبستگی احزاب و جريانات سياسی تأکيد ورزيدە و اميدواريم اين رخدادهای تاريخی بە تجربەای برای همگان بدل گرديدە و در آيندە با اتحاد و همبستگی، با هر نوع اقدام خمصانە عليە ملتمان مقابلە نمائيم. همچنين از کليەی محافل و مجامع بشردوستانه‌‌‌ خواستاريم در راستای معرفی و محاکمەی رهبران رژیم ايران بطور عام و بويژە عواملی کە در اين جنايت وحشتناک دخيل بودند، اقدام نمايند.
درود بر شجاعت و مقاومت ملی مردم کردستان
پيروز باد جنبش حق طلبانە و دمکراتيک ملت کرد
سازمان خبات کردستان ايران
کوملەی انقلابی زحمتکشان کردستان ايران
حزب دمکرات کردستان
26/5/1390
17/8/2011



12 سال و 10 ماه و 11 روز و 5 ساعت و 40 دقیقه پیش

بيانيه‌ی مشترک سه‌ حزب سياسی کردستان ايران به‌ مناسبت روز 28 مرداد (سالروز فتوای

بيانيه‌ی مشترک سه‌ حزب سياسی کردستان ايران به‌ مناسبت روز 28 مرداد (سالروز فتوای

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]