جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

برندگان جوایز نوبل ٢٠ ١١ معرفی شدند

برندگان جوایز نوبل  ٢٠ ١١ معرفی شدند

ایگ نوبل
طالع‌بینانی که پایان جهان را پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی‌شان اشتباه از آب درآمد، دانشمندانی که از ترب ژاپنی برای هشدار آتش به افراد خواب استفاده کرده‌اند، و پژوهشگرانی که به بررسی چگونگی اثر فوریت ادراری بر تصمیم‌گیری افراد پرداخته بودند، از جمله برندگان....

جایزه ایگ نوبل ٢٠ ١١ بودند. پژوهشگرانی که نشان داده بودند پرتاب کنندگان دیسک دچار سرگیجه‌ می‌شوند، اما پرتاب کنندگان چکش نه ، و دانشمندانی که شواهدی از خمیازه مسری در لاک‌پشت‌های پاقرمز نیافته بودند از دیگر برندگان ایگ نوبل امسال بودند. پیتر اسنایدر، استاد عصب‌شناسی در دانشگاه براون در پراویدنس در رد ایلند نیویورک، یکی از همکاران دو گروه پژوهشی بود که به خاطر بررسی چگونگی اثر فوریت ادراری بر تصمیم‌گیری افراد برنده جایزه ایگ نوبل پزشکی شدند. این بررسی نشان داد که میزان توجه و حافڤه اجرایی هنگامی فرد دچار اضطرار ادراری است، دچار اختلال می‌شود.
نوبل پزشکی



٢٠ ١١


دانشمندی که اعلام شد به خاطر تحقیقاتش درباره مقابله با سرطان برنده جایزه نوبل پزشکی شده است، سه روز پیش از اعلام برنده شدنش، و پس از اینکه از روش ابداعی‌اش برای طولانی کردن زندگیش استفاده کرده بود، به علت سرطان درگـذشت. به گزارش رویترز رالف استینمن، ٦٨ ساله متولد کانادا، برنده جایزه نوبل که در حال درمان کردن خودش بر اساس پژوهش‌های خودش در باره‌ دستگاه ایمنی بدن بود، روز جمعه‌ ٣٠  سپتامبر پس از ٤ سال مقابله با سرطان لوزالمعده درگـذشت. همکاران او در دانشگاه راکفلر در نیویورک این برنده‌ شده را افتخاری "تلخ و شیرین" نامیدند. کار استینمن نشان داد که چگونه در صورت لزوم سلول‌های دندریتیک، در مرحله بعدی، ایمنی تطبیقى، عوامل عفونی را که از سد اول گـذشته‌اند، از بین می‌برند.
این پژوهش نهایتا به ایجاد اولین واکسن درمانی سرطان، واکسن Provenge ساخته شرکت Dendreon، انجامید که برای درمان مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته‌ به‌ کار می‌رود.

نوبل فیزیک ٢٠ ١١







سه دانشمند که با نشان دادن شتاب‌گیری مداوم انبساط جهانی یک فرضیه بنیادی در حوزه کاری‌شان را باطل کردند، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ٢٠ ١١ شدند.فرضیه فیزیکدانان برای ده‌‌ها سال این بود که سرعت انبساطجهان به طور مداوم در حال کاهش است، به این معنا که جهان در طول میلیاردها سال بعدی از بسیاری جهات با جهان امروز مشابه خواهد بود.
اما سال پرلموتر، برایان اشمیت و ادام ریس در دهه ١٩٩٠  در گروه‌های پژوهشی جداگانه دریافتند که نور ساطع‌شده از بیش ٥٠  ستاره در حال انفجار دوردست بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار است، به عبارت دیگر این کهکشان‌ها باید با سرعتی مرتبا در حال افزایش در حال دور شدن از هم باشند. او گفت: "برای تقریبا یک قرن نظر بر این بود که جهان در پیامد مهبانگ در ١٤ میلیارد سال پیش در حال انبساط است. اما این کشف که این سرعت این انبساط یافتن در حال افزایش است، شگفتی‌آور بود. اگر سرعت این انبساط به طور مداوم در حال افزایش بماند، جهان به مکانی بسیار سرد بدل خواهد شد." پرلموتر ٥٢ ساله‌ رئیس پروژه کیهان‌شناسی ابرنواختر در آزمایشگاه‌ ملی لاورنس برکلی و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است. اشمیت ٤٤ ساله رئیس گروه پژوهشی ابرنواختر های- زد در دانشگاه ملی استرالیا در وستون کریک استرالیا ست. ریس ٤١ ساله استاد نجوم در دانشگاه جانز هاپکینز و انستیتو علوم تلسکوپی فضا در بالتیمور مریلند است.



جایزه نوبل شیمی ٢٠ ١١
جایزه نوبل شیمی ٢٠ ١١ به دانیل شختمن به خاطر کشف شبه‌بلورها(quasicrystals) ، ساختارهای شیمیایی شبه‌موزائیکی که پیش از این پژوهشگران وجود آنها را ناممکن تصور می‌کردند، اهدا شد. به گزارش آسوشیتدپرس اکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد کشف شختمن در سال ١٩٨٢ به طور بنیادی نحوه‌ نگرش شیمی‌دانان به مواد جامد تغییر داد. کشف شختمن در ابتدا با مخالفت شدید جامعه علمی روبه‌رو شد، و حتی باعث اخراج او از گروه پژوهشی‌اش در آمریکاشد. به گفته‌ آکادمی اما از آن هنگام به بعد شبه‌بلورها در آزمایشگاه‌ها تولید شده‌اند و یک شرکت سوئدی آنها در یکی از مقاوم‌ترین انواع فولاد یافت که اکنون در فراورده‌هایی مانند تیغ ریش‌تراشی و سوزن‌های نازک به طور اختصاصی ساخته‌شده برای جراحی چشم، به کار می‌رود. دانشمندان همچنین در حال آزمایش استفاده از شبه‌بلورها در پوشش‌های ماهی‌تابه‌ها، ایزولاسیون حرارتی موتورها، و دیود‌های گسیل‌کننده‌ نور یا LEDها هستند. به گفته‌ آکادمی علوم سوئد شبه‌بلورها برای اولین در سال ٢٠ ٠ ٩ در روسیه، در طبیعت هم کشف شدند.
نوبل ادبیات






مشهورترین شاعر سوئد، توماس ترانستورمر، ٢٠  سال پس از سکته مغزی که باعث محدودیت شدید سخن گفتن و حرکت او، اما نه قدرت نویسندگی‌اش شد، برنده جایزه نوبل ادبیات ٢٠ ١١ شد. به گزارش رویترز جایزه نوبل ادبیات به خاطر مجموعه آثار این شاعر ٨٠  سال به او اهدا شد، از جمله اشعاری فرا واقعی اما تغزلی که در ابتدا بر مبنای خاطرات او تابستان‌های طولانی در جزیره‌‌ای در خارج استکهلم بود، اما بعدها از هنگام سکته مغزی او در ١٩٩٠  تیره‌تر و شخصی‌تر شد. ترانسترومر مطلوب همیشگی ناشران برای بردن جایزه نوبل بوده و هر سال از ١٩٩٣ به بعد نامزد این جایزه بوده است. پیتر انگلاند، دبیر دائمی آکادمی سوئد، ترانسترومر را "یکی از برجسته‌ترین شاعران امروز جهان نامید." ترانسترومر در ١٥ اوریل ١٩٣١ در استکهلم از مادری معلم و پدری روزنامه‌نگار به دنیا امد. اثر او با نام "١٧ شعر" در سال ١٩٥٤ یکی از محبو‌ب‌ترین آثار ادبی آن دهه شد. او پس از تحصیل در رشته روانشناسی اوقات را میان کار به عنوان یک روانشناس و نوشتن تقسیم کرد. مجموعه آثار ترانسترومر علاوه بر محبوبیت در سوئد، به بیش از ٦٠  زبان ترجمه شده است.
نوبل اقتصاد ۲۰±±








پایگاه اینترنتی بنیاد نوبل اعلام کرد توماس سارجنت استاد دانشگاه نیویورک و کریستوفر سیمس از دانشگاه پرینستون امریکا برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰±± شده اند. در بیانیه بنیاد نوبل تحقیقات این دو دانشمند در زمینه اقتصاد کلان علت اعطای جایزه نوبل اقتصاد ۲۰±± به آن ها اعلام شده و آمده است: این جایزه به علت تحقیقات تجربی در مورد علل و اثرات در حوزه اقتصاد کلان به ان ها داده شده است.
نوبل صلح ٢٠ ١١






دو زن فعال سیاسی از لیبریا و یک زن فعال صلح یمنی امسال بطور مشترک جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص دادند. جایزه صلح نوبل امسال به طور مشترک به سه زن اهدا شد. خانم‌ها "الن جانسون سرلیف" رئیس جمهور لیبریا، "لیما گبمووی" ( Leymah Gbmowee)، فعال صلح لیبریایی و مدیر شبکه صلح و امنیت افریقا و "توکل کرمان" از فعالان سیاسی یمن به عنوان برندگان مشترک جایزه ١.٥ میلیون دلاری نوبل صلح معرفی شدند.


12 سال و 8 ماه و 2 روز و 14 ساعت و 8 دقیقه پیش

برندگان جوایز نوبل ٢٠ ١١ معرفی شدند

برندگان جوایز نوبل ٢٠ ١١ معرفی شدند

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]