شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

گزارش آماری نقض حقوق بشر “ ویژه مهر ماه ±۳¹۰

گزارش آماری نقض حقوق بشر “ ویژه مهر ماه ±۳¹۰

مقدمه آمار
بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در محدوده زمانی مهر ماه سال ±۳¹۰ تعداد ۲۰۳ گزارش از سوی حداقل ´۰ منبع خبری یا حقوقی انتشار یافته است.
در بررسی موردی ۲۰۳ گزارش مهر ماه، تعداد ۲µ¹۲ مورد نقض حقوق که ±±۲¹ مورد آن نقض مستقیم حقوق بنیادین بشر با حضور آمر در تطبیق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعداد ±´۶۳ مورد آن نقض حقوقی که در عین وجود معاهدات بین المللی، نقض بنیادین حقوق بشر محسوب نمی‌شود ارزیابی شده است...

عمده موارد نقض حقوقی که علیرغم تاثیر مستقیم از سیاستگذاری‌های حکومت، اقدام مستقیم و منظم نقض حقوق بشر را در بر نمی‌گیرد، در حوزه کارگری بوده است و حقوقی از قبیل اخراج، تعلیق، عدم دریافت دستمزد و فقدان امنیت شغلی بوده است.
بدیهی است گزارش‌هایی که در پی می‌آید با توجه به عدم اجازه دولت ایران به فعالیت مدافعان حقوق بشر تنها بخش کوچکی از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران است. در موضوع میزان خطای گزارش که حداکثر ۳ درصد در بحث منابع برآورد می‌شود باید اشاره کرد که ارگانهای خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران میزان ۳۰ درصد گزارش‌های این ماه را ارائه و مستند کرده‌اند، رسانه‌های حکومتی یا نزدیک به دولت میزان ۲۲ درصد و سایر منابع خبری-حقوقی غیر دولتی ´¹ درصد گزارش‌ها را منتشر کرده‌اند که بدیهی است بخش آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امکان زیادی برای مستند کردن گزارش‌های سایر گروه‌های خبری یا حقوقی ندارد و در این حوزه حسب تجربه و شناخت خود عمل می‌کند.
در حال حاضر در گزارشی که پیش رو است، میزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ·% افزایش و نسبت به ماه قبل نیز ۲´% کاهش داشته است.
مشروح آمار
کارگری:
در مهر ماه سال جاری ۲۳ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید که تعداد ۲± گزارش از آن گزارش‌هایی را در بر می‌گرفت که مستقیما٠‹ نقض حقوق بشر نبوده ولی مرتبط به سیاستگذاری‌های حکومت و همینطور حقوق مدنی است. مجموع موردی این نقض حقوق بالغ بر ±´۶۶ مورد است.
بر اساس این گزارش‌ها ۲¸± کارگر به دلیل تعطیلی کارخانه و یا تعدیل نیرو از کار اخراج شدند، در مجموع ´´ ماه از حقوق کارگران در شرکت‌ها و کارخانجات مختلف با تعویق همراه بوده است که بر اساس آمار موجود بیشترین آن تعویق ±¸ ماهه پرداخت حقوق کارگران شرکت آونگان بوده است.
بر اثر سوانح در محل کار به دلیل فقدان ایمنی شغلی ¸ کارگر جان خود را از دست دادن و از سوی دیگر دستگاه قضایی کشور ۲ تن از فعالان کارگری را احضار و یک تن را بازداشت کرد.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کارگران ۲۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ±¹% راشاهد بوده‌ایم.
اقلیت‌های مذهبی:
در ماه گذشته از مجموع ±۶ گزارش ثبت شده، تعداد ±۲¸ مورد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بخشی از این آمار مربوط به بازداشت ۲۰ تن از شهروندان بهایی در اصفهان بوده است هم چنین ۶¹ تن از اقلییت‌های مذهبی به ۲´۰۰ ماه حبس تعزیری و ±´´ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ۳۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۳·% راشاهد بوده‌ایم.
اقلیت‌های قومی-ملی:
در ماه گذشته از مجموع ¸ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۳¹ مورد نقض حقوق اقلیت‌های قومی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
از این تعداد می‌توان به بازداشت ±۰¹ شهروند و ضرب و شتم ±۰۰ تن در این حوزه اشاره کرد، از سوی ۲¹ تن از سوی دستگاه قضایی مورد محاکمه قرار گرفته و در مجموع ۲´۶ ماه حبس تعزیری و ۳±۲ ماه حبس تعلیقی و ۶±۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های قومی ۶´% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ·۶% را شاهد بوده‌ایم.
اصناف:
در ماه گذشته از مجموع µ گزارش ثبت شده، تعداد ۲¹ مورد نقض حقوق اصناف در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بخشی از این آمار مربوط به بازنشسته کردن ۲µ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت و محکومیت یک تن از معلمان به ±۲ ماه حبس تعزیری بوده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اصناف ·۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۶¸% را شاهد بوده‌ایم.
فرهنگی:
در ماه گذشته از مجموع ¸ گزارش ثبت شده، تعداد ±۲ مورد نقض حقوق فرهنگی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
در این حوزه بایستی به بازداشت ۲ تن از فعالین فرهنگی و ابطال مجوز ۲ موسسه فرهنگی می‌توان اشاره کرد هم چنین محکومیت دو تن از فعالان فرهنگی به ۲´۰ ماه حبس تعزیری از جمله موارد نقض حقوق در این حوزه بوده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق فرهنگی ۳·% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۶۰% را شاهد بوده‌ایم.
زنان:
در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد ۶ مورد نقض حقوق زنان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
محاکمه یک تن از فعالین حقوق زنان و تداوم خشونت علیه زنان و یک مورد اسید پاشی در اردبیل از جمله موارد نقض حقوق زنان در این حوزه بوده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زنان ¸۳% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز تغییری حاصل نشده است.
کودکان:
در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد µ مورد نقض حقوق کودکان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
از آمار ثبت شده می‌توان به آزار جنسی دو کودک و ثبت ازدواج سه دختر زیر ±۰ سال در کردستان ایران اشاره کرد.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کودکان ۳۳% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ´۰% را شاهد بوده‌ایم.
اعدام:
در ماه گذشته از مجموع ۲۲ گزارش ثبت شده، تعداد ·´ مورد صدور و اجرای حکم اعدام در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
در مهرماه سال جاری، حسب گزارشات به ثبت رسیده، · شهروند به اتهام‌های مواد مخدر، قتل، ترور و تجاوز به اعدام محکوم شدند و ۶۰ زندانی نیز بر اساس اتهام قتل، جرایم مواد مخدر و محاربه اعدام شدند.
هم چنین یک زندانی سیاسی کرد مخفیانه در زندان کرمان اعدام شد و شش تن از اعدام شدگان نیز در ملاء عام اعدام شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل صدور و اجرای حکم اعدام ۳۲% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ۲´% را شاهد بوده‌ایم.
دانشجویان:
در ماه گذشته از مجموع ±¸ گزارش ثبت شده، تعداد ´´ مورد نقض حقوق دانشجویان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
این گزارش‌ها بازداشت ± دانشجو و ممانعت از دو تجمع دانشجویی را شامل می‌شود. هم چنین سه دانشجو بر اساس رای دادگاه به ¸± ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
از سوی دیگر ±µ تن از دانشجویان دختر از ثبت نام در دانشگاه محروم شدند و سه تن نیز از حق تحصیل محروم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق آکادمیک µ۶% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ´±% را شاهد بوده‌ایم.
زندانیان:
در ماه گذشته از مجموع µ۰ گزارش ثبت شده، تعداد µ۲۲ مورد نقض حقوق زندانیان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
این تعداد گزارش مربوط به ±±۲ مورد شکنجه و یا ضرب و شتم زندانیان، ´ مورد انتقال به انفرادی، ´۰ مورد اعمال محدودیت مضاعف، µ مورد اجرای حکم شلاق، ¸ مورد عدم دسترسی به وکیل، ۶ مورد نقل و انتقال اجباری و ±۲۲ مورد اعمال فشار و تهدید زندانیان بود.
هم چنین ±۰ مورد بلاتکلیفی و ۲¹ مورد اعتصاب غذا نیز از دیگر موارد نقض حقوق زندانیان لحاظ شده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زندانیان ۳¹% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ±۲% را شاهد بوده‌ایم.
اندیشه و بیان:
در ماه گذشته از مجموع ´· گزارش ثبت شده، تعداد ۶· مورد نقض حقوق در حوزه اندیشه و بیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بر اساس این آمار ±۳ تن از فعالین در این حوزه بازداشت، ´ تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و · نفر دیگر نیز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. همینطور ±¸ تن از فعالین نیز جمعا به ±۰±± ماه حبس تعزیری و ±۲۰ ماه محرومیت محکوم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اندیشه و بیان ۲µ% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز کاهش ±۶% را شاهد بوده‌ایم.


12 سال و 10 ماه و 6 روز و 15 ساعت و 4 دقیقه پیش

گزارش آماری نقض حقوق بشر “ ویژه مهر ماه ±۳¹۰

گزارش آماری نقض حقوق بشر “ ویژه مهر ماه ±۳¹۰

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]