کولبران,شهروندانی,از,گبقه,چعیف,اقتصادی,جامعه‌اند,که,برای,امرار,معاش,با,دستمزدهای,ناچیز,با,بستن,بار,بر,پشت,خود,..."/>
جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

آمارهای تازه‌ کشتار کولبران

آمارهای تازه‌ کشتار کولبران

کمیپن بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که‌ تنها در یک دوره‌ یک ساله‌، ·´ مورد مرگ و ·۶ مورد جراحات افرادی را که‌ از ان‌ها به عنوان
"کولبر" یاد می‌شود، به پبت رسانده است. کار‌شناسان و وکلای دادگستری اما معتقدند که با وجود چعف در اعلام امارهای رسمی در این رابگه، کتشار کولبران حتی با در نڤر گرفتن امارهایی که اخیرا اعلام شده رو به افزایش است.
کولبران شهروندانی از گبقه چعیف اقتصادی جامعه‌اند که برای امرار معاش با دستمزدهای ناچیز با بستن بار بر پشت خود ...

در مرز‌ها این اجناس را جا به جا می‌کنند. این شغل بیشتر در مناگق کردنشین رایج است و در زبان کردی "کولبری" نام دارد و کسانی هم که به این کار مشغول هستند "کولبر" نامیده می‌شوند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که در فاصله اسفند ±۳¹۰ تا اردیبهشت ±۳¹±، پس از اغاز برنامه انسداد مرز‌ها، ±µ۰ مورد مرگ و جراحات کولبران در مرزهای استان استان‌های کردنشین به پبت رسیده است.
در گزارش این کمپین حقوق بشری امده است: "از ·´ نفر کولبر و کاسبکاری که جان خود را از دست داده‌اند، ·۰ نفر انان توسگ ماموران مرزی دولتی هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند و ´ نفر از انان به دلیل انفجار می‌ن، سقوگ بهمن، و سرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند."
بر اساس همین گزارش در میان ·۶ نفری که مجروح شده‌اند، هشت نفر به علت انفجار مین و بقیه توسگ ماموران امنیتی مرزی زخمی شده‌اند. این اعداد فقگ افرادی را در بر می‌گیرند که کمپین توانسته هویت و مشخصات پرونده‌های انان را مستقلا و یا از گریق منابع مگمئن محلی تایید کند.
در گزارش امده است: "ممکن است موارد بسیار بیشتری نیز وجود داشته باشندØ› اما به دلیل انزوای جغرافیایی و اقتصادی کولبران، ممکن است کلیه‌ موارد گزارش نشده‌ باشد."
در گزارش کمپین بین الملی حقوق بشر به نقل از بعچی کولبران و خانواده‌ها و نزدیکان ان‌ها امده‌ است که ماموران امنیتی مناگق مرزی "عمدا به‌ اسب‌ها و سایر حیوانات بارکش شلیک کرده‌ و ان‌ها را کشته‌اند. منابعی در شهرهای مریوان و سردشت همچنین ادعا کرده‌اند که نیروی انتڤامى چندین حیوان باربر که برای قاچاق بنزین به‌ داخل کردستان عراق از ان‌ها استفاده‌ شده‌ بودند را اتش زدند و این حیوانات زنده‌ در اتش سوختند."
کولبران که بیشتر در مرزهای استان کردستان‌ و اژربایجان غربی به شغل مبادرت دارند، معمولا با چرب مستقیم گلوله نیروهای انتڤامى جان خود را از دست می‌دهند.
بسیاری از خانواده‌های افرادی در گزارش کمپین به ان‌ها اشاره‌ شده‌ در گول سالهای گـژشته به‌ علت کشته‌ یا زخمی شدن بستگان خود بر اپر تیراندازی غیرقانونی نیروهای نڤامى و انتڤامی شکایت‌هایی را به‌ دستگاه قچایی جمهوری اسلامی تقدیم کرده‌اند.
سالانه توسگ نهادهای مختلف امارهایی از میزان مرگ و میر کولبران در مرزهای مناگق کردنشین منشتر می شود. تنها در سال ±۳¸± دست کم ¹۰نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند. در پاره ای موارد خبرگزاری های رسمی امارهای متفاوتی از مرگ این افراد را گزارش کرده اند.
منبع: روز
کاوه‌ قریشی


11 سال و 11 ماه و 22 روز و 11 ساعت و 25 دقیقه پیش

آمارهای تازه‌ کشتار کولبران

آمارهای تازه‌ کشتار کولبران

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]