شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

٢ بـهمن شصت و هفتمين سالياد تـأسـيـس جـمـهورى کـردسـتـان گـرامـى بـاد

٢ بـهمن شصت و هفتمين سالياد تـأسـيـس جـمـهورى کـردسـتـان گـرامـى بـاد

مردم انقلابی کردستان!
٦٧ سال قبل در تاريخ ٢ بهمن ماه‌ ١٣٢٤ هجرى شمسی، جمهورى کردستان در ميدان چهارچراغ شهر مهاباد توسط پيشوا قاضى محمد و همراهانش ، اعلام موجوديت نمود و شادى و شور و شعف بسيارى را در بين مردم کردستان گسترانيد....

٦٧ سال قبل، به‌ دنبال تحولات منطقه اى و بين المللى و با ايجاد خلا حاکميت در بخشی از مناطق ايران، ملت کرد با مغتنم شمردن فرصت به‌ دست آمده‌ به‌ ارمانهاى تاريخى خود که‌ همانا تأسيس حکومت و تحقق آزادى و حق خودمديريتى بود، جامه‌ عمل پوشانيد. تشکيل جمهورى کردستان در آن زمان با توجه‌ به‌ گذشته‌ پر از فلاکت و بی حقوقيهاى مردم کردستان و تحميل حاکميت ظالمانه‌ دولتهاى ديکتاتور، واقعه‌اى تاريخى و نقطه عطفى در مبارزات آزاديخواهانه‌ مردم کردستان محسوب مى شود.
عطش آزادى و مبارزات چندين ساله‌ مردم کردستان براى آزادى و حقوق اوليه‌ و انسانى در چارچوب محدوده‌ قلمرو جمهورى مهاباد به‌ ثمر نشست و فرصتى پيش آمد تا آرمانهاى تاريخى مردم کردستان تحقق يابد. خوشبختانه‌ طى عمر جمهورى، نمونه‌اى بسيار خوب از تجربه‌ حاکميت ارائه‌ شد، عليرغم اينکه‌ جمهورى کردستان تنها ١١ ماه‌ توانست پابرجا بماند، اما با هشيارى و خرد و درک درست مسئولين جمهورى کردستان و على الخصوص شخصيت برجسته‌ و انقلابی قاضى محمد، دستاوردها و تجارب بسيارى در کارنامه‌ کارى جمهورى کردستان به‌ ثبت رسيد . جمهورى کردستان عليرغم انکه‌ بی کم و کاستى و اشتباه‌ نبود ، اما در مجموع با توجه‌ به‌ شرايط آن زمان و به‌ مثابه‌ نخستين تجربه‌ حکومتدارى کورد در کردستان ايران ، مى توان به‌ تجربه‌اى نادر قلمداد گردد و مايه‌ مباهات و افتخار بوده‌ و از آن تجربه‌ کسب نمود.
بزرگترين اشتباه‌ و کاستى که‌ متأسفانه‌ پايان يافتن تجربه‌ جمهورى کردستان را نيز در پی داشت، اتکا به‌ سياست فريبکارانه‌ شوروى سابق و بی توجهى به‌ فاکتورهاى حائز اهميت داخلى و بين المللى ديگر بود.
روسيه‌ به‌ دليل منافع اقتصادى و تعهد ترک مناطق اشغال شده‌ ايران ، پشت جمهورى کردستان را خالى نمود و در حقيقت در برابر توافقات اقتصادى، جمهورى مورد معامله‌ و به‌ دشمنان تقديم گرديد.
پس از ٦٧ ساڵ از آن واقعه‌، ملت کورد کماکان بر سر تحقق حقوق مشروع خود مصر و پافشارى مى کنند و هيچ توطئه و دسيسه‌ بين المللى و منطقه اى و هيچ فشار و سرکوب و جنايتى مردم کردستان را از مبارزات حق طلبانه‌ براى نيل به‌ آرمانهاى مقدس مردم کردستان باز نمى دارد. قابل توجه‌ است که‌ امروز مبارزات مردم کردستان پیشرفتهاى چشمگيرى داشته‌ و هشيارى سياسی در جامعه‌ کردستان بسيار ارتقا٠’ پيدا نموده‌ و آن اراده‌اى که‌ از بطن آن تجربه‌ جمهورى کردستان ظهور نمود، بسيار پر خروش و نيرومندتر وجود دارد. ضمن اينکه‌ رژيم دیکتاتور آخوندى بيش از هر زمان ديگرى دچار استيصال و نابودى گشته‌ است و آنچه‌ لازمه‌ پیشبرد و رسيدن به‌ هدف نهايی که‌ همانا سرنگونى رژيم آخونديست اتحاد و همبستگى عموم مبارزين راه‌ آزادى است.
سازمان خه‌بات کردستان ايران در سالگرد اعلام جمهورى کردستان درود مى فرستد به‌ روان پاک شهداى جمهورى و شهداى پس از جمهورى و همچنين درود مى فرستد به‌ روان مطهر پيشوا قاضى محمد رئيس جمهور کردستان. اميدواريم با تجربه‌ از گـذشته‌ و استفاده‌ از دستاوردهاى ملى، روند مبارزه‌ براى آزادى ملتمان را به‌ پيش برده‌ و سايه‌ حاکميت آخوندى ايران برداشته‌ شود و آزادى و آشتى در کردستان حاکم گردد.

سازمان خه‌بات کردستان ايران
کميته‌ مرکزى
١ بهمن ماه‌ ١٣٩١


11 سال و 8 ماه و 4 روز و 3 ساعت و 53 دقیقه پیش

٢ بـهمن شصت و هفتمين سالياد تـأسـيـس جـمـهورى کـردسـتـان گـرامـى بـاد

٢ بـهمن شصت و هفتمين سالياد تـأسـيـس جـمـهورى کـردسـتـان گـرامـى بـاد

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]