جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان، ايران و منطقه 13 بهمن 1391

اخبار کردستان، ايران و منطقه 13 بهمن 1391

-تجمع اعتراضی دانشجويان در مريوان در استان کردستان
-دستمزد کارگران سد اشنويه، ٥ ماه است پرداخت نمی‌شود
-ضرب و شتم، عفونت و خونريزی داخلی يک زندانی سياسی کُرد را درپی داشت
-آزادی 15هزار زندانی، تبرئه 98شهردار کُرد
-تهديد حمله به اسراييل توسط رژيم ايران و سوريه
-کنفرانس امنيتی مونيخ و بحران اتمی
-آمريکا افغانستان را از خريد نفت ايران ممنوع کرد
-تظاهرات "جمعه رهايی" در مصرØ› مرسی بايد برود

تجمع اعتراضی دانشجويان در مريوان در استان کردستان

گزارشهای دريافتی حاکی است روز چهارشنبه 11بهمن جمعی از دانشجويان در مريوان در استان کردستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. اين تجمع در اعتراض به بازداشت تعدادی از دانشجويان توسط اطلاعات آخوندی و مصادره وسايل و کامپيوترهای شخصی آنها صورت گرفت. تجمع کنندگان در مقابل فرمانداری رژيم در مريوان خواستار آزادی زندانيان شدند.




دستمزد کارگران سد اشنويه، ٥ ماه است پرداخت نمی‌شود

شرکت " سه کوه " يکی از شرکت‌های سد " چپرآباد " در منطقه‌ی اشنويه، مدت پنج ماه است که حقوق و مزايای کارگران را پرداخت نکرده است.
بنابه گزارش رسيده به آژانس خبررسانی کُردپا، مدت پنج ماه است که شرکت پيمانکار "سه کوه " سد خاکی چپر آباد اشنويه به بهانه‌ی کمبود بودجه از پرداخت حقوق و مزايای کارگران خوداری می‌کند.يک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گفت: اين شرکت علاوه بر عدم پرداخت دستمزد کارگران، طی هفته‌ی گذشته نيز بيشتر از ٢٠  کارگر شاغل را بدون دليل و تنها بر اساس تصميم کارفرما، اخراج کرده است.
گزارش ارسالی حاکی از آن است که کارگران سد "چپرآباد " طی چند روز گذشته به دليل کمی دستمزد و تعويق در پرداخت حقوقشان، دست از کار کشيدند و اعتصاب کردند.همچنين گفته می‌شود در صورت آبگيری سد و سرريز آب‌های پشت سد، به احتمال قوی بسياری از مراتع کشاورزی و باغات شهروندان منطقه علی‌رغم کاهش ١٢ متری ارتفاع سد از ميزان پيش‌بينی شده، به زير آب خواهد رفت و دچار خسارات شديد می‌شوند.سد اشنويه"چپرآباد" با ارتفاع ٣٤ متر و حجم آب تنظيمی ١٣٠  ميليون متر مکعب، از سال ٨٢ آغاز و تاکنون افتتاح نشده است.




ضرب و شتم، عفونت و خونريزی داخلی يک زندانی سياسی کُرد را درپی داشت

يکی از زندانيان سياسی کُرد در اروميه، وضعيت جسمی نامناسبی دارد.
از زندان مرکزی اروميه گزارش می‌رسد که وضعيت جسمانی علی افشاری، زندانی سياسی محکوم به اعدام که دچار خونريزی داخلی و عفونت زخم شده است، وخيم می‌باشد.اين زندانی ، بيش از ٣٠ % دچار فلج بدنی شده و از ناحيه‌ی کتف پای چپ و دست چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.عفونت زخم‌ها و تنگه نفسی ناشی از تيراندازی مأموران امنيتی حکومت ايران به اين شهروند کُرد در حين بازداشت وی در روز بيستم آذرماه ٨٩ می‌باشد.علی افشاری در اواسط آبان‌ماه امسال نيز بر اثر خونريزی در ناحيه‌ی روده و وخامت وضعيت جسمی، به بيمارستانی در شهر اروميه منتقل گرديد که بدون رسيدگی پزشکی و درمانی، مجددا٠‹ به زندان مرکزی بازگردانده شد.کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی مدعی است که وی در زندان مورد شکنجه واقع شده و از ناحيه‌ی گردن دچار مصدوميت شده به نحوی که حتی قادر به نظافت شخصی خويش نيز نيست.حکم اعدام علی افشاری و برادرش، حبيب به اتهام محاربه از طريق فعاليت تبليغی و عضويت در يکی از احزاب کُرد اپوزسيون حکومت ايران، توسط شعبه‌ی ۳± ديوان عالی تأييد و ۲¹ مهرماه سال جاری از سوی دايره‌ی اجرای احکام زندان اروميه به صورت رسمی به آنان ابلاغ شده بود.






آزادی 15هزار زندانی، تبرئه 98شهردار کُرد

تحليل گران سياسی بر اين باورند که اين اقدام دولت اردوغان و دستگاه قضای ترکيه، آماده سازی روانی جامعه برای پذيرش عفو اعضای پ.ک.ک است.
به گزارش سايت موکريان به نقل از شبکه تلويزيونی CNNturk دستگاه قضايی ترکيه اعلام کرد که طی روزهای آينده تعداد 15هزار نفر از محکومينی که ميزان حکم حبس آنان زير 3سال باشد، آزاد خواهند شد.
ديروز در نختسين گام اين پروژه حقوقی، 2هزار نفر از زندان آزاد شدند. از بين 15هزار محکومی که طی روزهای آينده به خانه بازخواهند گشت، بخش مهمی از آنان مردانی هستند که به جرم کتک کاری زنان و همسرآزاری به زندان افتاده اند.
ديروز همچنين در دادگاه جمهوری دياربکر، محاکمه 98 شهردار کُرد و 8 تن از اعضای مجلس حزب منحله ترکيه ی دموکرات (DTPنام سابق حزب صلح و دموکراسی) برگزار شد.در اين محاکمه که شهرداران و فعالان سياسی کُرد در آن به زبان کردی از خود دفاع کردند، قاضی حکم به تبرئه همه شهرداران داد و دلايل و اسناد پرونده را برای تاييد احکام صادره قبلی ناکافی دانست.
اين شهرداران به جرم سخنرانی تبليغی به نفع پ.ک.ک و اوجالان و حمايت از تروريسم مورد تعقیب قرار گرفته و عثمان بايدمير شهردار دياربکر که يکی از محکومين اين پرونده بود، به جرم سه سخنرانی به تحمل چهل سال حبس محکوم شده بود.
تحليل گران سياسی ترکيه بر اين باورند که اين اقدام مشترک دولت اردوغان و دستگاه قضايی ترکيه، آماده سازی رسانه ها و افکار عمومی جامعه ترکيه برای پذيرش اعلام عفو اعضای پ.ک.ک است.




تهديد حمله به اسراييل توسط رژيم ايران و سوريه

رژيمهای ايران و سوريه تهديد به حمله نظامی به اسراييل کردند. خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد سوريه تهديد کرد که انتقام حمله هوايی اسراييل را خواهد گرفت و متحد آن رژيم ايران نيز گفت، نسبت به حمله اسراييل، عکس العمل وجود خواهد داشت. مقامهای آمريکا گفتند، روز چهارشنبه اسراييل يک حمله هوايی کم سابقه را در داخل سوريه انجام داد. هدف کاروانی بود که تسليحات ضدهوايی از طرف رژيم ايران برای حزب الله لبنان می برد...


کنفرانس امنيتی مونيخ و بحران اتمی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بحران سوريه و بحران اتمی رژيم تهران در کانون توجه شرکت کنندگان کنفرانس امنيتی مونيخ خواهد بود که از امروز آغاز می شود.
بيش از 70 رئيس دولت و وزيران امور خارجه کشورهای مختلف در کنفرانس امنيتی مونيخ شرکت دارند.جو بايدن،‌ معاون رئيس جمهور آمريکا نيز در اين کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.وی در مصاحبه با يک روزنامه آلمانی، دستيابی رژيم تهران به بمب اتمی را تهديدی برای امنيت ملی آمريکا دانست و گفت، همه گزينه ها روی ميز است و ما از دستيابی رژيم تهران به سلاح اتمی جلوگيری خواهيم کرد.
گزارش راديو آلمان: جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريکا، در مصاحبه‌ای کتبی با روزنامه آلمانی "زود دويچه تسايتونگ" اعلام کرد که در خصوص برنامه اتمی ايران "زمان و امکان" برای موفقيت راه‌حل‌های ديپلماتيک هنوز وجود دارد.
جو بايدن که در حال حاضر برای شرکت در کنفرانس امنيتی مونيخ، در آلمان به سر می‌برد افزود: «اما اين پنچره ديپلماتيک برای زمانی نامحدود گشوده نخواهد بود.»
بايدن تصريح کرد که آمريکا نمی‌تواند نظاره‌گری منفعل در رابطه با توسعه برنامه اتمی ايران باشد.معاون اوباما افزود: «ما از ساخت بمب اتمی توسط ايران جلوگيری خواهيم کرد.»




آمريکا افغانستان را از خريد نفت ايران ممنوع کرد

بر اساس گزارشات رسیدە وزارت امور خارجه آمريکا افغانستان را از خريد نفت ايران ممنوع کرد.به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تصميم افغانستان برای خريد نفت ايران ، ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: دولت افغانستان و ديگر شرکا را به نگاه جدی به تحريم‌های آمريکا عليه ايران تشويق کرده و از آنها خواستيم تا هيچ گونه ارتباطی ميان افغانستان و ايران، اين قانون آمريکا را نقض نکند.به گزارش روزنامه‌ی الشرق‌الاوسط چاپ لندن، وی ادامه داد که اين مساله شامل توافقات با بانک مرکزی ايران و ديگر سازمان‌های تحت تحريم و يا توافقاتی است که شامل بخش‌های انرژی و پتروشيمی است.نولاند افزود: اين روشی است که در قبال افغانستان ادامه خواهيم داد تا مطمئن شويم که اين کشور قانون آمريکا و يا قوانين بين‌المللی را نقض نمی‌کند.


تظاهرات "جمعه رهايی" در مصرØ› مرسی بايد برود

در شرايطی که مخالفان مصری خود را برای برگزاری تظاهرات روز جمعه که "جمعه رهايی" نامگذاری شده است آماده می کنند، نيروهای امنيتی در مناطق مختلف شهر به ويژه در نزديکی مراکز خدمات عمومی و ديگر مراکز حساس مستقر شده اند.مخالفان مصری می گويند محمد مرسی يا بايد با گفتگو با گروههای اپوزيسيون بحران کنونی در کشور را حل کند يا اينکه از قدرت کنار رود.
خبرنگار شبکه تلويزيونی فرانس24 در قاهره هدف مخالفان مصری از دعوت به تظاهرات پس از پذيرش گفتگو را حفظ فشار بر محمد مرسی دانست.
وی گفت، مخالفان می خواهند فشارها را حفظ کنند. آنها گفتگو را برای حل مسايل پذیرفته اند. اما به نظر می رسد اعتماد چندانی به اخوان المسلمين ندارند و نگرانند که مبادا اسلامگرايان به تعهدات خود عمل نکنند و فقط به دنبال وقت کشی باشند تا اوضاع آرام شوداين خبرنگار افزود، به همين دليل و با وجود توافق سياسی بعمل آمده بين اصلی ترين احزاب مصر که با حمايت شيخ الازهر محقق شد، مخالفان همچنان بر درخواست خود برای برگزاری تظاهرات امروز در سراسر مصر تاکيد دارند.








11 سال و 4 ماه و 27 روز و 3 ساعت و 2 دقیقه پیش

اخبار کردستان، ايران و منطقه 13 بهمن 1391

اخبار کردستان، ايران و منطقه 13 بهمن 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]