شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 9 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 9 اسفند 1391

-مدال برنز بيکاري کشور بر سينه کردستان
-يک کارگر اهل پاوه در شهر سليمانيه کشته شد
-رضا شريفی‌بوکانی به زندان رجايی‌شهر کرج منتقل شد
-سه جوان کُرد در شهر کامياران بازداشت شدند
-مأموران اطلاعاتی حکومت ايران ١٢ جوان عرب را بازداشت کردند
-دور بعدی مذاکرات ١+٥ با حکومت ايران به سال آينده موکول شد






مدال برنز بيکاري کشور بر سينه کردستان

بر اساس گزارش بررسي نيروي کار مرکز آمار ايران در پاييز 91،‌ استان کردستان با نرخ بيکاري6/15 درصد رتبه سوم بيکاري در ميان استان‌هاي کشور را به خود اختصاص داد.
رشد اشتغال و کاهش بيکاري يکي از شاخص‌هاي توسعه به شمار مي‌رود و انتشار آمار در اين زمينه مي‌تواند تا حدود زيادي ميزان کارايي طرح‌هاي اشتغالزايي را مشخص ‌کند.
اوايل هفته جاري مرکز آمار ايران با انتشار گزارش بررسي نيروي کار در پاييز 91 نشان داد که استان کردستان با ثبت نرخ 6/15درصد پس از استان‌هاي لرستان و کرمانشاه بالاترين نرخ بيکاري را ميان استان‌‌هاي کشور دارد. اين آمار تأمل برانگيز در حالي در استان کردستان رقم خورده است که معاون برنامه‌ريزي استاندار کردستان در جلسه کارگروه اشتغال استان در خردادماه جاري از ايجاد 50 هزار و 280 فرصت شغلي تا پايان سال‌ خبر داده بود و وي در جلسه آذرماه کارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان نيز اعلام کرد: «از ابتداي سال‌جاري تاکنون بيش از 32 هزار فرصت شغلي در سامانه ثبت، که اين رقم بالغ بر 68 درصد از سهم اشتغال پيش‌بيني شده استان بوده است».



يک کارگر اهل پاوه در شهر سليمانيه کشته شد

در حادثه‌ی سوء‌قصد به يک شهروند اقليم کُردستان عراق در شهر سليمانيه، دو کارگر اهل شهرستان پاوه در استان کرمانشاه که در نزديکی محل حادثه حضور داشتند به شدت زخمی شدند که بعدا٠‹ يکی از آنان فوت می‌کند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه، دو کارگر اهل پاوه که در شهر سليمانيه مشغول بکار بودند دچار حادثه‌ی تيراندازی شدند که بعدا٠‹ يکی از آنان به نام شاهو ٢٥ ساله فرزند جلال بر اثر شدت جراحات وارده در بيمارستان اين شهر جان سپرد. همچنين ديگر کارگر شاغل به نام محسن فرزند محمد در اين حادثه به شدت زخمی گرديده و هم‌اکنون نيز در بيمارستان شهر سليمانيه تحت مراقبت‌های پزشکی است. در اين حادثه، شهروند عراقی مورد سوء‌قصد، بعد از انتقال به بيمارستان فوت کرد.
تاکنون فرد يا افرادی در رابطه با تيراندازی شهر سليمانيه، دستگير نشده‌اند.



رضا شريفی‌بوکانی به زندان رجايی‌شهر کرج منتقل شد

يک زندانی سياسی کُرد پس از تحمل يکماه شکنجه و بدرفتاری مأموران زندان اوين تهران، به زندان رجايی‌شهر کرج بازگردانده شد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از يک منبع مطلع از زندان رجايی‌شهر کرج، روز گذشته رضا شريفی‌بوکانی از بند ٢٠ ٩ زندان اوين به سالن ١٢ زندان رجايی‌شهر کرج انتقال يافت. اين زندانی سياسی کُرد روز هشتم بهمن‌ماه به دستور "عباس جعفری دولت‌آبادی"، دادستان تهران به زندان اوين منتقل شده بود و در اين مدت علاوه بر ١٤ روز اعتصاب غذا، از سوی مأموران زندان نيز مورد اذيت و آزار و شکنجه قرار گرفته است. همين منبع می‌گويد که رضا شريفی‌بوکانی بارها توسط بازجويان مورد بدرفتاری و تهديد جانی قرار گرفته و پرونده‌ی جديدی برای وی تشکيل می‌شود. در پرونده‌ی جديدی که برای اين زندانی سياسی کُرد مفتوح شده، وی به ارتباط با رسانەهای خارجی و تشويش اذهان عمومی متهم گرديده است. رضا شريفی بوکانی به دليل مصاحبه با رسانه‌های خبری و علی‌الخصوص، گفتگو با احمد شهيد در برنامه‌ی صدای آمريکا مدتی‌است از سوی نهادهای امنيتی و قضايی حکومت تحت فشار قرار گرفته است.
وی در اواسط ارديبهشت‌ماه ٨٩ توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت شد.
رضا شريفی‌بوکانی از سوی شعبه‌ی ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" به سه سال و نيم زندان تعزيری محکوم شده بود.



سه جوان کُرد در شهر کامياران بازداشت شدند

به دنبال کشته شدن يک عضو برجسته‌ی سپاه پاسداران در اطراف سنندج، شهرهای استان کُردستان ميليتاريزه می‌باشند و در اين ارتباط چند شهروند کُرد نيز بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته مأموران نظامی حکومت ايران در شهرستان کامياران، سه جوان کُرد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
هويت اين سه شهروند و علل بازداشت آنان تاکنون نامعلوم است. يک شاهد عينی به خبرنگار کُردپا در شهر کامياران گفت: نيروهای نظامی و يگان ويژه در خيابان‌ها حضور پُررنگی دارند و علاوه بر اخذ کارت هويتی از عابران، شهروندان را نيز مورد تفتيش بدنی قرار می‌دهند. روز هفتم اسفندماه يک عضو باسابقه‌ی سپاه به نام "ابراهيم محمدی" که گفته می‌شود در بازداشت و کشتن جوانان اين منطقه که به عضويت احزاب کُرد اپوزيسيون حکومت اسلامی ايران درآمده‌اند دست داشته، توسط افراد ناشناسی در يک روستای بخش کلاترزان سنندج هدف تيراندازی قرار گرفته و کشته شد.



مأموران اطلاعاتی حکومت ايران ١٢ جوان عرب را بازداشت کردند

شماری از جوانان عرب اهواز در استان خوزستان توسط نيروهای امنيتی حکومت ايران بازداشت شدند.
برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، ديروز سه‌شنبه هشتم اسفندماه مأموران امنيتی ايران، ١٢ نفر از جوانان عرب در محله‌ی "ملاشيه‌"ی اهواز را به هنگام برگزاری جلسه تدريس زبان عربی و تفسير قرآن بازداشت کردند.
فعالان حقوق‌بشر عرب هويت جوانان بازداشت شده راØ› رضا باوی، سالم براجعه، منصور براجعه، عباس بدوی، امير بدوی، احمد بدوی، محمد مزرعه، ناصر اسدی، احمد حيدری، جاسب عفراوی، وليد مسعودی و خليل خسرجی اعلام کردند. سن هر يک از اين جوانان ميان ٢٠  تا ٢٥ سال است. افراد بازداشت‌شده بدون تفهيم اتهام به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. فعالان حقوق بشری مدعی‌اند، مدتی است که نيروهای اطلاعات حکومت ايران برای ايجاد رعب و وحشت در ميان فعالان فرهنگی عرب و جهت جلوگيری از موج گرايش به مذهب اهل تسنن اقدام به اينگونه بازداشت‌ها می‌کند.


دور بعدی مذاکرات ١+٥ با حکومت ايران به سال آينده موکول شد

مذاکرات گروه ١+٥ با نمايندگان حکومت ايران در پايتخت قزاقستان بدون دست‌يابی به نتيجه‌ی مشخصی به کار خود پايان داد. ساعاتی قبل، سعيد جليلی، رئيس هيأت مذاکراتی حکومت ايران در ديدار با خبرنگاران اعلام کرد: دور بعدی گفتگوهای سياسی ايران و ١+٥ در تاريخ ١٦ فروردين سال ٩٢ در آلماتی برگزار می‌شود.
رسانه‌های بين‌المللی که از روز گذشته مذاکرات گروه ١+٥ با ايران را در آلماتی قزاقستان دنبال می‌کنند، از توافق دو طرف مبنی بر ادامه‌ی کار کارشناسان در استانبول ترکيه خبر دادند. بيست و هفتم و بيست و هشتم اسفندماه کارشناسان فنی ايران و گروه ١+٥ در استانبول در هم جمع می‌شوند. پرس تی‌وی گزارش داد که در صورت توافقات کارشناسان در استانبول، دو طرف بار ديگر در روز شانزدهم فروردين‌ماه سال آينده با هم ديدار خواهند کرد. راديو فردا به نقل از سعيد جليلی اعلام کرد: "هنوز راه درازی تا رسيدن به توافق در پيش است." از سخنان نماينده‌ی ارشد حکومت ايران در مذاکرات هسته‌ای، پيداست که ايران همچنان غنی‌سازی اورانيوم ٢٠ % را ادامه می‌دهد. گفته می‌شود که ايران به گروه ١+٥ پيشنهادهايی داده که تاکنون جزئيات آن منتشر نگرديده است. حکومت ايران به دليل برنامه‌های اتمی خود تاکنون ٤ بار از سوی شورای امنيت مورد تحريم بين‌المللی واقع شده است. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تابحال موفق به تأييد صلح‌آميز بودن اين برنامه نشده است.





11 سال و 7 ماه و 1 روز و 3 ساعت و 43 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 9 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 9 اسفند 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]