شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 11 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 11 اسفند 1391

-احمد شهيد: حاکميت ايران حقوق کُردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها را نقض می‌کند
-اخذ تعهد کتبی از همسر مادح نظری در اطلاعات سنندج
-هزاران زندانی در اردوگاه‌های کار اجباری رژيم
-تلاش های جديد کنگره آمريکا عليه سپاه پاسداران
-´µ ميليارد دلار ضرر برای چند کيلو اورانيوم
-نگرانی بان کی مون از نقض حقوق بشر در ايران
-نگرانی کشورهای حوزه خليج فارس از سياستهای آمريکا در مورد رژيم ايران
-اعدام يک جوان در اروميه


احمد شهيد: حاکميت ايران حقوق کُردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها را نقض می‌کند

گزارش ويژه‌ی احمد شهيد به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل حاکی از وخيم‌تر شدن وضعيت حقوق‌بشر طی دو سال اخير در ايران است.
روز گذشته گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ايران در گزارشی ٧٧ صفحه‌ای که مُفصل‌ترين گزارش احمد شهيد در ٢ سال اخير است از نقض گسترده آزادی بيان، اجتماعات و احزاب ابراز نگرانی جدی کرده و از مقامات حکومت ايران می‌خواهد که گفت‌وگویی اساسی و سازنده با وی شکل گيرد.
احمد شهيد گفته که حدود ٧٦% گفت‌وگوکنندگان با وی، به اعمال شکنجه در بازداشتگاه‌های حکومت ايران تاکيد کرده‌اند. همچنين بيش از ٥٠  صفحه از چهارمين گزارش آقای احمد شهيد به فهرستی از نام و اتهامات وارده به زندانيان سياسی مذهبی و ملی اختصاص داده و فهرست نام بيش از ±µ۰ زندانی را منتشر نموده است. در گزارش ويژه به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل به حقوق مليت‌های ساکن ايران پرداخته و می‌نويسد: حقوق اقليت اتنيسيته نظير کُردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها نيز از سوی حاکميت ايران نقض شده است. بنابه گزارش احمد شهيد، طی سال گذشته‌ی ميلادی دستکم ٤٨٧ در ايران اعدام شده‌اند. در بخش ديگری از اين گزارش به تبعات منفی تحريم‌ها اشاره شده و از کمبود برخی داروها و اقلام غذايی ابراز نگرانی شده است. همچنين احمد شهيد حصر هر يک از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز را نشانه‌ی عدم فضای باز سياسی و برگزاری يک انتخابات منصفانه و آزاد در ايران قلمداد می‌کند.



اخذ تعهد کتبی از همسر مادح نظری در اطلاعات سنندج

همسر يک روزنامه‌نگار کُرد از سوی اداره‌ی اطلاعات سنندج تحت فشار قرار گرفته است. برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، همسر مادح نظری، روزنامه‌نگار ناپديدشده‌‌ی کُرد توسط مأموران امنيتی حکومت ايران به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجويی قرار گرفته است.
خانم شيوا گنجی به سبب اطلاع‌رسانی از وضعيت مبهم همسرش و نيز گفت‌وگو با رسانه‌ها، مورد بازجويی قرار گرفته و از وی تعهد اخذ گرديده که در صورت تماس با رسانه‌ها، عواقب احتمالی چنين اقدامی متوجه شخص وی می‌باشد. همسر اين روزنامه‌نگار کُرد به علت فشار نيروهای امنيتی و نيز نگرانی از سرنوشت مادح نظری، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه‌‌ی هفته‌ی گذشته به بيمارستان منتقل گرديده و تا شامگاه روز گذشته تحت مراقبت‌های ويژه پزشکی بوده است.
اخذ تعهد کتبی از شيوا گنجی در حالی است که همسر وی مادح نظری از بيست روز قبل ناپديده گرديده و خانم گنجی طی تماسی تلفنی که قبلا٠‹ انجام گرفته بود به آژانس کُردپا گفت که مادح حدود يک‌ماه پيش از طريق تلفن به اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار و مورد تهديد قرار گرفته بود. شيوا گنجی از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان در سنندج می‌باشد. مادح نظری ساکن سنندج و سردبير هفته‌نامه‌ی ديدگاه است.


هزاران زندانی در اردوگاه‌های کار اجباری رژيم

رئيس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی می‌گويد ده هزار زندانی جرايم مربوط به مواد مخدر به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شده‌اند.
به گزارش ايرنا، غلامحسين اسماعيلی، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که اين زندانيان به اردوگاه‌هايی در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی منتقل شده‌اند.



تلاش های جديد کنگره آمريکا عليه سپاه پاسداران

شماری از اعضای کنگره آمريکا تلاش می کنند وزارت خارجه اين کشور را برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروريستی تحت فشار قرار دهند.
به گزارش سايت عصر ايران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در صورت قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در قهرست گروه های تروريستی وزارت خارجه آمريکا، به صورت خودکار محدوديت هايی عليه سپاه، اعضاء و سازمان های نظامی و غيرنظامی زيرمجموعه آن اعمال می شود.در همين حال، در کنگره آمريکا پيش نويس طرحی ارائه شده است که در صورت تصويب، دولت آمريکا ملزم به حمايت از اسرائيل در وضعيت حمله نظامی آن به ايران خواهد شد. گروهی از اعضای مجلس سنای آمريکا به رياست "روبرت مينينديز" رئيس کميته امور خارجی اين پيش نويسی قانون را مطرح کرده اند.



´µ ميليارد دلار ضرر برای چند کيلو اورانيوم

نشست دو روزه جمهوری اسلامی و گروه پنج به علاوه يک روز چهارشنبه ۲· فوريه، ¹ اسفند در آلماتی پايتخت قزاقستان پايان گرفت. بعد از مذاکرات مسکو در ژوئن ۲۰±۲( خرداد ±۳¹±) اين مذاکرات اولين نشست مقامات ايران با سران کشورهای گروه پنج به علاوه يک بود.در فاصله ¸ ماهه مذاکرات مسکو تا آلماتی، ايران حدود ۳۰ ميليارد دلار در نتيجه کاهش صادرات نفت زيان ديد و حدود ±µ ميليارد دلار به علت افزايش هزينه تجارت خارجی. آنچه که ايران در مقابل به دست آورده، µ۰ تا ۶۰ کيلو اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد است که قيمتش در بازار آزاد از چند صد هزار دلار فراتر نيست



نگرانی بان کی مون از نقض حقوق بشر در ايران

سازمان ملل متحد طی دو گزارش جداگانه نقض حقوق بشر به ويژه افزايش اعدامها در ايران را محکوم کردند. اين دو گزارش از سوی بان کی مون دبيرکل ملل متحد و احمد شهيد گزارشگر ويژه ملل متحد در ژنو ارا ئه شده است. در گزارش بان کی مون آمده است: دبيرکل در مورد افزايش اعدامها در ايران از جمله اعدام نوجوانان و اعدام در ملأ عام، قطع عضو و شلاق زدن، دستگيريهای خودسرانه، محاکمات ناعادلانه، شکنجه و بدرفتاری، عميقا٠‹ آشفته و نگران می باشد.


نگرانی کشورهای حوزه خليج فارس از سياستهای آمريکا در مورد رژيم ايران

خبرگزاری فرانسه گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس از سياستهای آمريکا در مورد رژيم ايران و برنامه اتميش نگران هستند... مصطفی العانی تحليلگر استراتژی مستقر در دبی گفت: برای برخی از کشورهای خليج فارس، جان کری به اندازه کافی در مورد رژيم ايران قاطع و سرسخت نيست. آنها معتقدند در صورتی که سياست تحريم شکست بخورد، آمريکا بايد گزينه نظامی را روی ميز قرار دهد.


اعدام يک جوان در اروميه

بنا به گزارشهای دريافتی رژيم آخوندی روز 25بهمن يک جوان اهل اروميه به نام پرويز آذر، فرزند حامد ساکن روستای نيکلان از توابع اروميه را در زندان مرکزی تبريز اعدام کرد.
رژيم آخوندی تا کنون از اعلام نام اين اعدامی 20ساله ممانعت به عمل آورده و خانواده او را تحت فشار گذاشته که به هيچ وجه حق اطلاع رسانی در اين رابطه را ندارند.


11 سال و 6 ماه و 27 روز و 3 ساعت و 39 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 11 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 11 اسفند 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]