شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 14 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 14  اسفند 1391

-پدر تئاتر سقز در گذشت
-يک روحانی اهل سنت در کُردستان بازداشت شد
-درمان بيماری ايدز در کودکان به واقعيت پيوست
-کشورهای ساحلی خليج فارس: نمايندگان مجلس ايران به ابوموسی سفر نکنند
-نيروهای اطلاعاتی ايران، ٨ جوان عرب را بازداشت کردند
-درخواست دسترسی فوری به پارچين و خشم رژيم
-ساخت ۳هزار سانتريفوژ جديد

پدر تئاتر سقز در گذشت

يکی از باسابقه‌ترين عضو خانواده‌ی هنری تئاتر کُردستان در شهرستان سقز دارفانی را وداع گفت.
بنابه‌گزارش آژانس‌خبررسانی کُردپا، ديروز يکشنبه سيزدهم اسفندماه١٣٩١"امجد علی‌مرادی" که به عنوان پدر تئاتر سقز شناخته شده است، در سن ٦٤ سالگی به دليل بيماری درگذشت. اين هنرمند کُرد يکی از بنيانگذاران تئاتر معاصر شهرستان سقز بود که توانست با نوشتن و کارگردانی چندين تئاتر موفق، خود را به عنوان يکی از ستون‌های هنری تئاتر در کُردستان ايران بشناساند.
تئاتر‌های "خواستگاری، پهلوان کچل، اسب سفيد، آ سيد کاظم و اشک" از جمله مشهورترين توليدات اين هنرمند کُرد به شمار می‌آيند.
"امجد علی مرادی" متولد سال ١٣٣٣ در شهرستان سقز است، از همان اوان کودکی علاقه‌ی ويژه‌ای به کار سينما و تئاتر داشت وی يکی از شخصيت‌های صاحب تجربه در اين زمينه می‌باشد. پيکر پدر تئاتر سقز، نويسنده، کارگردان، بازيگر و مترجم سقزی مرحوم "امجد علی‌مرادی" در محل زادگاهش شهرستان سقز به خاک سپرده شد.



يک روحانی اهل سنت در کُردستان بازداشت شد

نيروهای اطلاعات حکومت ايران يک روحانی را در شهرستان پيرانشهر بازداشت کردند.
بر پايه‌ی گزارش رسيده به آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه دوازدهم اسفندماه يک فعال ملی ــ مذهبی به نام "عثمان آژ" امام جمعه‌ی روستای "گرده‌بن" از توابع شهرستان پيرانشهر توسط نيروهای اطلاعات اين شهر بازداشت گرديد.
به گفته‌ی افراد مطلع ، اين روحانی در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌ی گذشته در رابطه با مسائل ملی و سياسی کُردها به ايراد سخنرانی پرداخته بود، به همين دليل توسط نيروهای اطلاعات حکومت ايران بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات اروميه منتقل شده است. ماموستا "عثمان آژ" ٣٨ ساله، متأهل و ساکن روستای "گرده‌بن" از توابع بخش "لاجان" در شهرستان پيرانشهر می‌باشد.
در همين رابطه چند روز پيش نيز ماموستا "سلام گلنواز" امام جمعه‌ی مسجد محله‌ی " شيوه ابراهيم" سردشت به دليل عضويت درمکتب قرآن و پيروی از "احمد مفتی‌زاده" به دادگاه روحانيت شهر تبريز احضار شده بود.



درمان بيماری ايدز در کودکان به واقعيت پيوست

دانشمندان دانشگاه "جان هاپکينز" آمريکا موفق به درمان يک کودک مبتلا به ايدز در اين کشور شدند.
به گزارش شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی، دانشمندان آمريکايی موفق شدند يک کودک اهل ايالت "می‌سی‌سی‌پی" آمريکا را که به هنگام تولد مبتلا به ويروس اچ‌آی‌وی بوده است را به طور کامل درمان کنند. بنابه اين گزارش، دانشمندان برای درمان اين بيماری از داروهای بسيار ساده و استاندارد ايدز استفاده کرده و درمان اين کودک را پس از گذشت ٣٠  ساعت از تولد وی با داروهايی ضد ايدز نظير، "زيدودين، نوپراپين و لامیودين" آغاز نمودند. "دکتر دبورا پرسود" ويروس‌شناس دانشگاه جان هاپکينز که به ارائه يافته‌های تحقيقات خود در زمينه‌ی درمان بيماری‌های عفونی و ايدز در کنفرانسی با عنوان "رتروويروس و عفونت‌های فرصت‌طلب" پرداخته، اعلام کرده است: اين يافته‌ها سندی است که نشان می‌دهد بيماری ايدز در کودکان و جوانترين قربانيان اين بيماری قابل درمان است.



کشورهای ساحلی خليج فارس: نمايندگان مجلس ايران به ابوموسی سفر نکنند

شش کشور جنوبی خليج فارس، حاکميت زمينی و هوايی امارات متحده‌ی عربی بر جزايره‌ی سه‌گانه‌ی مورد مناقشه با ايران را مورد تأکيد قرار دادند.
وزرای خارجه‌ی شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس در نشست روز گذشته‌ی خود با صدور بيانيه‌ای، حکومت ايران را به اشغال سه جزيره‌ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک متهم کردند. اين نشست در عربستان سعودی و با شرکت کشورهای کويت، عربستان سعودی، امارات، بحرين، قطر و عمان برگزار شد.
اين شورا از قصد سفر اعضای کميته امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران به اين جزاير ابراز نگرانی کرده و چنين اقدامی را "نقض حاکميت امارات بر سرزمين خود" و تحريک‌آميز قلمداد و محکوم نمود.
ایران همواره سه جزیره‌ی مورد مناقشه را جزء لاینفک خاک ایران تلقی می‌کند.
جزاير سه‌گانه‌ی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی قبل از سال ١٣٥٠  در قيموميت بريتانيا بوده و بعد از خروج نظاميان اين کشور توسط ايران کنترل شدند.
بر اساس تفاهم‌نامه‌ی هشتم آذر ١٣٥٠  ميان ايران و امارات و با وساطت دولت بريتانيا، ارتش ايران می‌تواند وارد جزيره‌ی ابوموسی شود و امارات اجازه دارد که يک پاسگاه و با پرچم ملی امارات داير نمايد.


نيروهای اطلاعاتی ايران، ٨ جوان عرب را بازداشت کردند

در ادامه‌ی بازداشت شهروندان عرب از سوی نيروهای امنيتی ايران، طی روزهای اخير هشت تن ديگر از اين جوانان در دو شهر استان خوزستان بازداشت شدند.
برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران اداره‌ی اطلاعات شهرستان ماهشر بدون ارائه‌ی هيچگونه مجوز قضايی و بصورت شبانه، اقدام به بازداشت ٨ جوان عرب در شهرهای "ماهشر" و "چمران" کردند.
اين تعداد از جوانان در روزهای يازدهم و دوازدهم اسفندماه بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافته‌اند. گفته می‌شود تعداد بازداشتی‌ها بيش از آمارهای منتشرشده می‌باشد. منابع مطلع گفته اند که بازداشت شدن اين عده چند روز بعد از شرکت کردن آنها در تجمع و مراسم تشييع و دفن يک فعال فرهنگی صورت گرفته است. که در آن مراسم اشعار ملی و اجتماعی که در آنها بر مخالفت با احکام اعدام صادره در حق تعدادی از جوانان عرب، سروده‌اند.
در همين ارتباط روز هشتم اسفندماه مأموران امنيتی حکومت ايران، ١٢ نفر از جوانان عرب در محله‌ی "ملاشيه‌"ی اهواز را به هنگام برگزاری جلسه تدريس زبان عربی و تفسير قرآن بازداشت کردند.



درخواست دسترسی فوری به پارچين و خشم رژيم

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وين، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی امروز خواستار دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران شد. نشست فصلی شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی امروز در وين برگزار می شود و قرار است از جمله پرونده اتمی رژيم تهران را بررسی کند.
يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که در اين نشست سخن می گفت، اظهار داشت، بار ديگر از رژيم تهران می خواهم که بی درنگ اجازه دهد از مجتمع نظامی پارچين بازرسی شود. آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد، ممکن است رژيم تهران در اين مجتمع نظامی آزمايشهای انفجاری مرتبط با توليد تسليحات اتمی انجام داده باشد. مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی خطاب به شورای حکام گفت، فراهم آوردن دسترسی بازرسان آژانس به پارچين گام مثبتی خواهد بود که نشان می‌دهد رژيم تهران در مورد نگرانی‌های آژانس قصد همکاری دارد.
آمانو همچنين گفته است که نمی‌تواند پيشرفتی را در مورد مذاکرات رژيم تهران و آژانس گزارش دهد چرا که گفتگوها بايد با فوريت و با تمرکز بر دست‌يابی به نتايج ملموس دنبال شود
خشم خبرگزاری حکومتی فارس
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با اشاره به اظهارات مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی نوشت، آمانو از ابتدای بر سر کار آمدنش ادبياتی تند و منفی عليه جمهوری اسلامی به‌کار گرفته است.



ساخت ۳هزار سانتريفوژ جديد

پاسدار فريدون عباسی رئيس سازمان انرژی اتمی رژيم اعلام کرد شروع به ساختن 3هزار دستگاه سانتريفوژ جديد کرده ايم. به گفته وی افزايش اين سانتريفيوژها، ضمن دو سال صورت می گيرد.






11 سال و 6 ماه و 24 روز و 4 ساعت و 18 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 14 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 14 اسفند 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]