شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 20 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 20 اسفند 1391

-يک دختر جوان در شهر سردشت خودکُشی کرد
-مأموران اطلاعاتی نقده، ٣ شهروند کُرد را بازداشت کردند
-پنج شهروند کُرد در اورامانات بازداشت شدند
-ممنوعيت برگزاری چهارشنبه‌سوری در استان کُردستان
-احضار دو فعال فرهنگی و دانشجويی به مراکز اطلاعاتی حکومت ايران
-يادواره‌ی حلبچه توسط دانشجويان مريوانی برگزار شد
-عدم دسترسی به امکانات پزشکی در کُردستان، فوت يک بيمار را درپی داشت
-يک کوهنورد سرشناس مهابادی درگذشت
-اعدام قريب الوقوع سه زندانی سياسی کرد
-شرکت هواپيمايی استراليا تحريمها عليه رژيم ايران به اجرا می گذارد

يک دختر جوان در شهر سردشت خودکُشی کرد

در سردشت يک دختر 18 ساله در اثر اقدام به خودکشی جان خود را از دست داد.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه دختری به نام "پروين رسول‌زاده"، فرزند رسول، ساکن يکی از محله‌های شهر سردشت با اقدام به خودکشی به زندگی خود پايان بخشيد. تا لحظه‌ی انتشار اين خبر از علت و چگونگی خودکشی "پروين" هيچ اطلاعی در دست نيست.
در همين رابطه روز جمعه هيجدهم اسفندماه نيز زنی به نام "زعفران محمدی" در منطقه‌ی "سروآباد" از توابع مريوان به دليل مشکلات اجتماعی، توسط پدرش کشته شد.



مأموران اطلاعاتی نقده، ٣ شهروند کُرد را بازداشت کردند

در ادامه‌ بازداشت شهروندان کُردستان، ٣ تن ديگر نيز در شهر نقده از سوی نيروهای امنيتی حکومت ايران بازداشت شدند.
به گزارش‌ آژانس خبررسانی کُردپا، نهادهای امنيتی حکومت ايران در شهر نقده اقدام به بازداشت ٢ شهروند کُرد بنام‌های محمد سهرابی ٢٥ ساله فرزند جميل و ناصر نعمت‌خواه ٢٩ ساله فرزند عثمان کردند. خبرنگار کُردپا گزارش داد که اين افراد توسط مأموران اطلاعاتی نقده در محل کار آنان در يک کارگاه نجاری بازداشت شده‌اند. تا لحظه‌ی انتشار اين خبر، از علل بازداشت ا ين دو شهروند کُرد و نيز مکان نگهداری آنان هيچ اطلاع دقيقی در دست نمی‌باشد.
همچنين گزارش ارسالی حاکی از آن است که يکی ديگر از شهروندان کُرد به نام يوسف حاجی‌خوش از سوی نيروهای امنيتی نقده بازداشت گرديده که محل نگهداری وی نيز نامعلوم است. طی چند روز گذشته‌ نزديک به‌ ٣٠  تن از روزنامه‌نگاران، فعالين فرهنگی و شهروندان مدنی در مناطق کُردنشين ايران از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند.




نيروهای امنيتی حکومت ايران با مراجعه به منزل 5 شهروند کُرد در شهر پاوه، اقدام به بازداشت و انتقال آنان به مکان نامعلومی کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته ٥ شهروند کُرد به نام‌های جهانبخش احمدی، محمد نگاری، معتصم شافعی، قانع حاتمی و بابک عباسی توسط مأموران اطلاعاتی شهر پاوه بازداشت شدند. مأموران امنيتی حکومت ايران علاوه بر بازداشت اين افراد، اقدام به ضبط و مصادره‌ی کيس کامپيوتر و مدارک شخصی آنان نيز کردند. تا لحظه‌ی انتشار اين خبر، از علل بازداشت و مکان نگهداری شهروندان بازداشتی گزارش موثقی در دسترس نمی‌باشد.
پيشتر نيز هر يک از فردين رسولی، بختيار رسولی، ستار احمدی، ياسر کاکايی، مختار احمدی، کيهان عزيزی و داوود غفاری از سوی اداره‌ی اطلاعات شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، بازداشت شده بودند. با احتساب شمار بازداشت‌شدگان چند روز قبل در پاوه، جمعا٠‹ ١٢ شهروند کُرد در اين شهر توسط نهادهای امنيتی بازداشت شده‌اند. شماری از آنان فعال فرهنگی منطقه می‌باشند. گفته می‌شود بازداشت اين تعداد از افراد با رضايت و چراغ‌سبز امام جمعه‌ی پاوه صورت گرفته است. وی در خطبه‌های نماز جمعه، مخالفان را عوامل بيگانه و ضد انقلاب خطاب کرده بود.




ممنوعيت برگزاری چهارشنبه‌سوری در استان کُردستان

در راستای هرآنچه "حفظ آرامش و امنيت" خوانده شده، تجمع گروهی طی چهارشنبه‌سوری در استان کُردستان ممنوع اعلام شد.
يک فرمانده‌ی انتظامی در سنندج طی سخنانی هشدار داد که با هرگونه تجمع در معابر، مجتمع‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها برخورد و افراد متخلف تا پايان ايام نوروزی بازداشت می‌شوند. جانشين فرمانده‌ی انتظامی استان کُردستان، رانندگان خودرو را نيز از انجام "حرکات نمايشی و عبور از خطوط قرمز نيروی انتظامی" برحذر داشت. در اقدام مشابهی در استان کرمانشاه نيز به شهروندان اخطار داده شده که از تجمع دوری و به فضاهای تعيين‌شده توسط نيروی انتظامی در پارک‌ها رجوع نمايند. ممنوعيت برگزاری مراسم باستانی چهارشنبه‌سوری در استان‌های کُردنشين ايران درحالی است که ورود نهادهای نظامی و امنيتی به چنين مراسم‌های باعث تشنج در شادی جمعی شهروندان و برخوردهای غيرمتعارف مأموران با افراد با عنوان اوباش شده و هرساله مقامات انتظامی از کاهش برخوردها سخن می‌گويند. روحانيون حاکم ايران، مراسم چهارشنبه‌ی آخر سال را غيراسلامی دانسته و در اين باره خامنه‌ای چهارشنبه‌سوری را فاقد مبنای شرعی قلمداد کرده بود.




احضار دو فعال فرهنگی و دانشجويی به مراکز اطلاعاتی حکومت ايران

دو تن از فعالان دانشجويی و فرهنگی کُرد به نهادهای امنيتی حکومت ايران احضار شده‌اند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح امروز اداره‌ی اطلاعات شهرستان مريوان، عبيد زارعی از فعالين جامعه‌ی مدنی را احضار کرد. وی در حين کار و با تماس تلفنی احضار شده و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.
اين فعال سابق دانشجويی اواسط تيرماه امسال نيز بازداشت شده بود که پس از ٢ ماه حبس با توديع وثيقه‌ی ١٠  ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود.
همچنين آذر طاهرآبادی از روزنامه‌نگاران شهر کنگاور در استان کرمانشاه هفته‌ی گذشته به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده بود. گفته می‌شود اين فعال فرهنگی به دليل انتشار مقاله و گزارش در هفته‌نامه‌ی غرب و آژانس خبری موکريان به تهران احضار شده است. وی از اعضای سرای اهل قلم است که روز بيست و سوم اسفندماه ٥ تن از آنان به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.
طی چند هفته‌ی اخير بسياری از روزنامه‌نگاران و فعالين حقوق‌بشر در مناطق کُردنشين ايران به نهادهای امنيتی و قضايی احضار و یا بازداشت شده‌اند که ١٢ تن در ايلام، ٧ تن در سنندج، ١٢ تن در پاوه و ٩ نفر در مهاباد و بيش از ٦ نفر در اشنويه و نقده از جمله‌ی بازداشت شدگان بوده‌اند.



يادواره‌ی حلبچه توسط دانشجويان مريوانی برگزار شد

دانشجويان دانشگاه پيام‌نور مريوان به منظور بزرگداشت سالروز فاجعه‌ی شيمايی باران حلبچه مراسمی برگزار کردند.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز يکشنبه بيستم اسفندماه شماری از دانشجويان دانشگاه پيام‌نور مريوان به منظور بزرگداشت ياد شهيدان و قربانيان شيميایی باران حلبچه مراسمی برگزار نمودند. اين مراسم با يک دقيقه سکوت به نشانه‌ی احترام به خون شهيدان کُردستان و به ويژه شهيدان حلبچه آغاز شد.
مراسم با قرائت بياننامه‌ی دانشجويان، ادامه و در بخش ديگری از مراسم تاريخچه‌ی اين فاجعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ميانه‌ی مراسم چندين قطعه نثر توسط چند دانشجوی شرکت کننده در مراسم دکلمه و در پايان نيز از سوی کليه‌ی شرکت کنندگان سرود حماسی با صدای بلند خوانده شد. برگزاری اين مراسم در حالی برگزار گردید که دانشجويان اين دانشگاه از يک هفته قبل برای برگزاری اين مراسم از مسئولان دانشگاه درخواست مجوز کرده بودند، ولی آنان مخالفت خود را با برگزاری اين مراسم اعلام کرده بودند. دانشجويان دانشگاه پيام نور مريوان در بياننامه‌ی خود ضمن ابراز همدردی با مردم کُردستان و خانواده‌های شهيدان اين فاجعه، از کليه‌ی سازمانه‌های جهانی و حقوق بشری درخواست کرده‌اند که عاملان و آمران اصلی اين فاجعه و کشتار جمعی را دادگاهی بين المللی محاکمه کنند.




عدم دسترسی به امکانات پزشکی در کُردستان، فوت يک بيمار را درپی داشت

يکی از بيماران بيمارستان شهرستان سروآباد به دليل نبود تجهيزات پزشکی جان خود را از دست داد.
برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، يک شهروند کُرد به نام "فتاح" که در بيمارستان شهر سروآباد بستری بود به دليل نبود امکانات درمانی و کمبود کادر متخصص، روز هجدهم اسفندماه درگذشت. وی از اهالی روستای گوشخانی از توابع شهرستان سروآباد بود. علت مرگ اين شهروند کُرد که به بيماری آسم"تنگی نفس" مبتلا بود، نبود کپسول اکسيژن در مرکز درمانی شهر سروآباد اعلام شده است.
پيشتر اميد کريميان نماينده‌ی شهرهای سروآباد و مريوان در مجلس اسلامی گفته بود که وضعيت مراکز درمانی در اين دو شهر بسيار اسفناک می‌باشد و کمبود پزشک و تجهيزات پزشکی موجب بروز مشکلات بسيار و ريشه‌دواندن محروميت در منطقه شده است. گفته می‌شود بسياری از روستاهای تابع سروآباد از کوچکترين امکانات پزشکی محروم هستند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کردستان نيز به اين قضيه بی‌توجهی نشان می‌دهند. شهرستان سروآباد با جمعيتی بالغ بر 65 هزار نفر، دارای 82 روستا است که در ¸۰ کيلومتری غرب سنندج قرار دارد



يک کوهنورد سرشناس مهابادی درگذشت

يک کوهنورد سرشناس مهابادی به هنگام کوهنوردی به دليل سکته‌ی قلبی در سن 61 سالگی در گذشت.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه هجدهم اسفندماه "حسين افشردل" به هنگام کوهنوردی در کوه "سی کانيان" در شهرستان مهاباد دچار سکته‌ی قلبی شده و فوت کرد. اين کوهنورد کُرد در طول 35 سال فعاليت در ورزش کوهنوردی مشوقی برای جوانان مهابادی بود و در اين راستا به الگويی برای شمار زيادی از جوانان اين شهر در ورزش کوهنوردی مبدل گرديد. وی امدادگری بود که جان بيش از ٨٠  نفر را از غرق شدن در درياچەی سد مهاباد نجات داده بود.



اعدام قريب الوقوع سه زندانی سياسی کرد

طبق خبرهای رسيده ديوانعالی رژيم آخوندی حکم اعدام سه زندانی سياسی کرد را مورد تأييد قرار داد. اسامی اين سه زندانی که در زندان اروميه محبوس می باشند عبارتند از ابراهيم عيسی پور، سمکو نژادی و سامان نسيم
با ارسال پرونده اين سه زندانی به شعبه اجرای احکام زندان اروميه، اعدام آنها قريب الوقوع است.




شرکت هواپيمايی استراليا تحريمها عليه رژيم ايران به اجرا می گذارد

شرکت هواپيمايی استراليا بر اجرای تحريمها عليه رژيم ايران تأکيد کرد. شرکت هواييمايی کوآنس روز شنبه اعلام کرد هواپيمای مسافربری به رژيم ايران نخواهد فروخت و تحريمها را رعايت می کند.


11 سال و 6 ماه و 18 روز و 4 ساعت و 41 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 20 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 20 اسفند 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]