-عصر,شعر,حلبچه,در,جوانرود,برگزار,شد
-يک,کولبر,ديگر,در,کُردستان,کشته,شد
-عدم,صدور,مجوزإ,يک,نشريه‌ی,دانشجويی,کُردی,در,خوی
-نارضايتی,آژانس,اتمی,و,بيهودگی,مذاکره,با,رژيم,تهران
-نمايندگان,کشورها،,نقض,حقوق,بشر,توسط,ديکتاتوری,آخوندی,را,محکوم,کردند
"/>
شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 24 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 24 اسفند 1391

-نهادهای امنيتی آزادی يک مادر زندانی را منوط به نحويل فرزندش اعلام کرده‌اند
-از برگزاری مراسم نوروز در کنار مدرسه‌ی شين‌آباد جلوگيری می‌شود
-خودکشی يک دختر دانشجو در اسلام‌آباد غرب
-گزارشی در مورد آخرين وضعيت پرونده‌ی "مسعود و خسرو کُردپور"
-عصر شعر حلبچه در جوانرود برگزار شد
-يک کولبر ديگر در کُردستان کشته شد
-عدم صدور مجوزإ يک نشريه‌ی دانشجويی کُردی در خوی
-نارضايتی آژانس اتمی و بيهودگی مذاکره با رژيم تهران
-نمايندگان کشورها، نقض حقوق بشر توسط ديکتاتوری آخوندی را محکوم کردند

نهادهای امنيتی آزادی يک مادر زندانی را منوط به نحويل فرزندش اعلام کرده‌اند

مسئولان قضايی حکومت ايران به مادر يک فعال سياسی کُرد اعلام کرده‌اند تنها در صورتی آزاد خواهد شد، که فرزندش به ايران بازگشته و خود را به نيروهای امنيتی تحويل دهد. "سيروان کمانگر" فعال سياسی خارج از کشور، در گفتگويی تلفنی به آژانس کُردپا گفت: چهار ماه پيش مادرم به نام "فاطمه پرويزی" توسط نيروهای امنيتی شهرستان کرج بازداشت و برای دوران محکوميتش ٦ ماهه به زندان "نوشهر" در استان مازندران منتقل شد. اين فعال سياسی همچنين عنوان کرد: مادرم در حالی توسط نيروهای اطلاعات حکومت ايران بازداشت شده است که تنها چهار روز از جراحی رحم وی گذشته بود و علی‌رغم گذشت نيمی از دوران محکوميتش تاکنون، نه تنها از حق استفاده از آزادی مشروط محروم شده، حق استفاده از مرخصی نيز از وی سلب گرديده است. اين فعال سياسی در ادامه‌افزود، مادرم در دادگاهی چند دقيقه‌ای به اتهام " "بی‌احترامی و توهين به سربازان گمنان امام زمان" به ٦ ماه حبس تعزيری محکوم شده است. "سيروان کمانگر" در سال ١٣٨٢ به اتهام همکاری با يکی از احزاب کُرد اپوزيسيون حکومت ايران به مدت ١٠ ٥ روز در زندان اداره‌ی اطلاعات سنندج بازداشت و سپس به اتهام " تبليغ عليه امنيت ملی" از سوی دادگاه انقلاب "خرم‌آباد" در استان لرستان به ٢ سال حبس تعزيزی محکوم و اين دوران را در زندان خرم‌آباد بسر برد.



از برگزاری مراسم نوروز در کنار مدرسه‌ی شين‌آباد جلوگيری می‌شود

به منظور ممانعت از برگزاری جشن‌های سال نو خورشيدی در شهرها و روستاهای کُردستان ايران، طی دو روز اخير تعدادی از شهروندان کُرد به حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی شهرستان پيرانشهر احضار شده‌اند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از روز گذشته برخی از شخصيت‌های متنفذ و جوانان کُرد در روستاهای "بادين‌آباد"، "بيکوس"، "شين‌آباد" و "جلديان" از توابع شهرستان پيرانشهر به حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی احضار و به آنان هُشدار داده شده که از برگزاری مراسم نوروز امسال خودداری نمايند. مأموران نظامی ضمن تهديد شهروندان کُرد، تعهد کتبی از آنان نيز اخذ گرديده که از تجمعات گروهی و پايکوبی اجتناب کنند، در غير اينصورت زندانی خواهند شد. همچنين گزارش ارسالی حاکی از آن است که امروز برخی از ساکنين روستای شين‌آباد به نهادهای امنيتی ـ نظامی احضار و از برگزاری جشن سال تحويل در جنب مدرسه‌ی ابتدايی اين روستا، هشدار داده شده است. ساکنان روستای شين‌آباد به منظور گرامی‌داشت ياد و خاطره‌ی قربانيان حادثه‌ی آتش‌سوزی مدرسه‌ی دخترانه‌ی شين‌آباد، تصميم گرفته بوند که مراسم جشن سال نو در کنار مدرسه و با خانواده‌های قربانيان برگزار کنند که با مخالفت و تهديد مقامات امنيتی شهرستان پيرانشهر مواجه شدند.



خودکشی يک دختر دانشجو در اسلام‌آباد غرب

يک دختر دانشجوی اهل "اسلام‌آباد غرب" استان کرمانشاه، پس از آزاد شدن از زندان اداره‌ی اطلاعات حکومت ايران، به زندگی خود پايان بخشيد.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، يک دختر دانشجو به نام "حنانه فرهادی" اهل شهرستان "اسلام‌آباد" اقدام به خودکشی کرد. وزارت اطلاعات حکومت ايران خانواده‌ی اين دختر دانشجو را تهديد کرده بودند که نبايد اين حادثه را رسانه‌ای کنند. يک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گفت: اين دختر دانشجو مدتی پيش توسط نيروهای اطلاعات به دليل نامعلومی بازداشت و پس از مدتی از زندان آزاد شده بود."حنانه فرهادی" دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم سياسی بود که چند روز پيش به دليلی نامعلوم با اسلحه‌ی شکاری "ته‌پُر" به زندگی خود پايان داد.



گزارشی در مورد آخرين وضعيت پرونده‌ی "مسعود و خسرو کُردپور"

دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد برای "خسرو و مسعود کُردپور" قرار بازداشت به مدت نامعلومی صادر کرده است، اما اين روزنامه‌نگاران کُرد نسبت به قرار صادر شده، اعتراض کرده‌اند. "کمال حسينی" همکار آژانس خبری موکريان در تماسی تلفنی به آژانس کُردپا گفت: روز چهارشنبه بيست و سوم اسفندماه بازپرس پرونده‌ی "خسرو و مسعود کُردپور" گفته که اتهام اين دو روزنامه‌نگار کُرد، امنيتی بوده که حتی با توديع وثيقه نيز آزاد نخواهند شد. اين فعال حقوق‌بشر اشاره کرد، در پاسخ ما مبنی بر درخواست ملاقات با اين دو برادر، بازپرس گفت: "ما برای شما دعوتنامه نفرستاده‌ايم و تا زمانی که پرونده‌ی آنان به دادستان عمومی ارجاع داده نشود، هرگونه ملاقات با آنان ممنوع است. "کمال حسينی" اظهار داشت، وکلای آنان نيز اعلام کرده‌اند، به دليل اينکه اين افراد در مراکز امنيتی بازداشت شده‌اند فعلا٠‹ به ما هم اجازه‌ی بررسی پرونده‌هايشان داده نمی‌شود. روز پنج‌شنبه هفدهم اسفندماه نيروهای اطلاعات شهرستان مهاباد" خسرو کُردپور" مسئول آژانس خبری موکريان را در منزل مسکونی خويش بازداشت و وی را به اداره‌ی اطلاعات اين شهرستان منتقل کردند. دو روز بعد زمانی که "مسعود کُردپور" به منظور پيگيری پرونده‌ی "خسرور کُردپور" به اداره‌ی اطلاعات شهرستان مهاباد مراجعه کرده بود، توسط نيروهای اطلاعات بازداشت شده بود.


عصر شعر حلبچه در جوانرود برگزار شد

در آستانه‌ی بيست و پنجمين سالگرد شيميايی شهر حلبچه، مراسم عصر شعری در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه برگزار گرديد.
برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته جمعی از فعالان فرهنگی و نويسندگان کُرد با همکاری انجمن‌های ادبیإ خانای قبادی و مولوی کُرد در جوانرود، مراسم "عصر شعر حلبچه" را برگزار کردند. همايش مزبور در سالن ارشاد اسلامی واقع در پارک "ه٠ێلانی" جوانرود اجرا شد. مراسم گرامی‌داشت ياد و خاطره‌ی قربانيان فاجعه‌ی شيميايی‌باران شهر حلبچه با يک دقيقه سکوت به احترام شهيدان ژينوسايد حلبچه، آغاز و دو مقاله توسط آقايان دکتر محمد يعقوبی و هومر منوچهری ارائه گرديد. همچنين اشعاری در ابراز همدردی با قربانيان حلبچه از سوی شاعرانØ› سان احمد سليمانی، حسين محمدی، بهرام صالحی، صابر مرادی، مختار بهرامی، ادريس ويسی، سعدون مرادی، سعيد احمدی، خانم اميری، خانم ويسی و خانم عبدالهی دکلمه شد. گروه هنری "ماپريس" در وصف فاجعه‌ی حلبچه آهنگی را تقديم به حاضران کردند. در مراسم مذکور شخصی از اهالی حلبچه نيز حضور داشتند که با رفتن به پای تريبون، از مردم جوانرود سپاس و قدردانی نمودند. بيست و پنجم اسفندماه امسال، بيست و پنجمين سالگرد شيمايی‌باران شهر حلبچه توسط حکومت بعث عراق است که در آن حادثه، ٥ هزار شهروند کُرد در لحظه‌ای با گاز سمی خردل جان سپردند.



يک کولبر ديگر در کُردستان کشته شد

يک کولبر اهل روسنای بيتوش از توابع شهرستان سردشت با شليک مستقيم نيروهای نظامی حکومت ايران، جان خود را از دست داد.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نظاميان مستقر در مناطق مرزی شهرستان سردشت با تيراندازی مستقيم به يک کولبر کُرد بنام نوزاد ابراهيم‌پور فرزند سعيد، وی را به قتل رساندند. اين کولبر کُرد ٣٥ ساله، متأهل و ساکن روستای "بيتوش" از توابع منطقه‌ی "آلان" سردشت بوده است. يک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گفت: چند رأس از اسب‌های بارکش کاسبکاران نيز توسط نيروهای نظامی کشته شده است.



عدم صدور مجوزإ يک نشريه‌ی دانشجويی کُردی در خوی

مسئولان دانشگاه پيام‌نور خوی در استان آذربايجان‌غربی از انتشار نشريات دانشجويی کُردی ممانعت بعمل می‌آورند.
برپايه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، طی ٢ سال اخير معاونت امور فرهنگی و دانشجويی دانشگاه پيام‌نور خوی با درخواست و پيگيری دانشجويان کُرد مبنی بر اجازه‌ی چاپ و انتشار يک نشريه‌ی دانشجويی مخالفت می‌کند. مخالفت مسئولان دانشگاه درحالی است که دانشجويان کُرد تمامی مراحل قانونی، جهت اخذ مجوز را انجام داده و تنها امتياز ماهنامه‌ی کُردی ـ فارسی به بهانه‌های مختلف صادر نمی‌شود. طی ماه‌های اخير بسياری از مسئولان دانشگاه‌های مناطق کُردنشين ايران بصورت سيستماتيک اقدام به لغو امتياز و جلوگيری از انتشار نشريات دانشجويی به زبان کُردی می‌کنند. اواسط دی‌ماه امسال، مسئولان دانشگاه رازی کرمانشاه، نشريه‌ی دانشجويی " شيپا " را لغو امتياز کردند.همچنين در اواخر مردادماه سال جاری نشريه دانشجويی "رژنه" پس از چاپ دومين شماره، توقيف و گردانندگان آن از سوی مسئولين حراست دانشگاه اروميه مورد اذيت قرار گرفتند. بيشتر نشريات کُردی و فارسی دانشجويان کُرد با رويکردی فرهنگی، ادبی و اجتماعی بوده و هيچ گرايش سياسی خاصی نداشته‌اند.



نارضايتی آژانس اتمی و بيهودگی مذاکره با رژيم تهران

يوکيو آمانو مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی از برنامه اتمی رژيم تهران و عدم همکاری اين رژيم با آژانس ابراز نارضايتی کرد و گفت، از نوامبر2011 گفتگوهای خود را با رژيم تهران افزايش داديم و به دنبال روشن شدن مسائل از طريق گفتگو و توافق بوديم، اما متاسفانه تا کنون به توافقی نرسيده ايم و اين گفتگوها هيچ نتيجه ملموسی در بر نداشته است.



نمايندگان کشورها، نقض حقوق بشر توسط ديکتاتوری آخوندی را محکوم کردند

در ادامه بحث بر سر نقض حقوق بشر در ايران که از روز 2شنبه در بيست و دومين اجلاس دوره ای شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو آغاز شد، امروز نيز نمايندگان کشورها، نقض حقوق بشر توسط ديکتاتوری آخوندی و دعاوی جواد لاريجانی، مهره اعزامی خامنه ای به ژنو را محکوم کردند. کانادا، استراليا، هلند، بلژيک، آلمان، نيوزلند و اسلونی نگرانی کشورهای متبوع خود را نسبت به وضعيت وخامت بار حقوق بشر در ايران ابراز کردند. اين کشورها روند فزاينده اعدامها به ويژه اعدام نوجوانان، دستگيريهای خودسرانه، سرکوب زنان و اقليتهای مذهبی، سانسور اينترنت و دستگيری روزنامه نگاران را برجسته کرده و رژيم ايران را به تبعيت از التزامات بين المللی خود در محترم شمردن حقوق پايه يی مردم ايران فراخواندند.


11 سال و 6 ماه و 14 روز و 4 ساعت و 20 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 24 اسفند 1391

اخبار کردستان و ايران 24 اسفند 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]