پنج‌شنبه 

27 فوریه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

بابا شيخ حسينى: نماينده‌ ايران ضد ازادى و ضد حقوق بشر است و بودنش به‌ زيان کونگره‌ تمام ميشود

بابا شيخ حسينى: نماينده‌ ايران ضد ازادى و ضد حقوق بشر است و بودنش به‌ زيان کونگره‌ تمام ميشود

بر سر موضوع کنگره‌ ملى و چندين مسئله‌ مرتبط روزنامه‌ اينه‌ مصاحبه‌اى با کاک بابا شيخ حسينى دبيرکل سازمان خبات کردستان ايران انجام داده‌ است که‌ متن کامل سخنان ايشان را در اين شماره‌ تيکوشان منعکس مى نماييم.

١ - چند روزيست که‌‌‌ اقليم کردستان خود را سرگرم برگزارى کنگره‌‌‌ ملى کرده‌‌‌ است، به‌‌‌ نظر شما چرا اين کنگره‌‌‌ در اين زمان برگزار ميشود?
 
بدون شک اين اوضاع و شرايط مناسب که‌‌‌ در حال حاضر براى برگزارى کنگره‌‌‌ ملى کرد فراهم شده‌‌‌ در گـذشته‌‌‌ موجود نبود. اول اينکه‌‌‌ ملت کرد داراى حکومت و مجلس ميباشد در کردستان عراق، دوم کرد در کردستان ترکيه‌‌‌ با حکومت ان کشور در حال مذاکرات ميباشد و به‌‌‌ احتمال فراوان رسيدن به‌‌‌ راه‌‌‌ حلى صلح اميز و بدست اوردن بخشى از مطالبات ملت کرد نزديک است. در کردستان سوريه‌‌‌ بخاطر اوضاع پيچيده‌‌‌ ان کشور و تخليه‌‌‌ نمودن بخش زيادى از شهر و روستاهاى کردستان سوريه‌‌‌، از جانب نيروهاى بشار اسد و همچنين مقاومت مردم سوريه‌‌‌ در برابر رژيم اسد و شروع نارضايتيهاى مردمى و مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ بر ضد ان حکومت و ازادسازى کردستان سوريه‌‌‌، عواملى مهم بودند در برگزارى کنگره‌‌‌ ملى کرد. هر چند در کردستان ايران ضمن ادامه‌‌‌ مبارزه‌‌‌ و مقاومت زمينه‌‌‌ مناسب همچون ديگر بخشهاى کردستان بوجود نيامده‌‌‌، زيرا رژيم اخوندى از همه‌‌‌ امکانات خود براى سرکوب مردم استفاده‌‌‌ ميکند و از شروع هر گونه‌‌‌ اعتراض مردمى جلوگيرى ميکند، که‌‌‌ عليرغم همه‌‌‌ سرکوب  و فضاى خفقان، همميهنان ما مقاومت ميکنند. وجود بسترهاى مناسب در هر کدام از بخشهاى کردستان و نزديکى و ارتباط دوستانه‌‌‌ همه‌‌‌ احزاب سياسى و مبارز، زمينه‌‌‌ را براى برگزارى کنگره‌‌‌ ملى اماده‌‌‌ کرده‌‌‌ تا که‌‌‌ نماينده‌‌‌ احزاب کردستان دور هم جمع شوند و مکانيزم و برنامه‌‌‌ برگزارى کنگره‌‌‌ را طرح ريزى نمايند.
 
٢- چرا سازمان خه‌‌‌بات در انتخابات ميان ٩ حزب شرق کردستان انتخاب نشد?

جلوگيرى از رسيدن سازمان خه‌‌‌بات به‌‌‌ حق مشروع خود در هيئت اماده‌‌‌سازى، به‌‌‌ زيان سازمان خه‌‌‌بات نبود، بلکه‌‌‌ ستمى بود در حق کنگره‌‌‌ ملى. سازمان خه‌‌‌بات که‌‌‌ داراى تفکر و سياستى متفاوت با ديگر احزاب ميباشد، بودنش در کميته‌‌‌ امادسازى تأثيرگـذار ميبود، انچه‌‌‌ رويداد موردى از نقض اساسى برنامه‌‌‌هاى کنگره‌‌‌ ملى بود که‌‌‌ اميدوارم اين اولين و اخرين نقض اساسى برنامه‌‌‌ و اهداف کنگره‌‌‌ ملى باشد که‌‌‌ روى ميدهد. اشکار است که‌‌‌ اين اقدامات از عضويت سازمان در هيات اماده سازى کونگره‌‌‌ملى جلوگيرى نمود.

٣- بعضى از احزاب که‌‌‌ به‌‌‌ اندازه‌‌‌ سازمان خبات حق نمايندگى نداشتند، حرفهايى زدند که‌‌‌ به‌‌‌ نفع شرق کردستان نبود اما شما که‌‌‌ ان حق را داشتيد اعتراضى نداشتيد يا کمتر اعتراض کرديد علتش چه‌‌‌ بود?
 سازمان خبات در اين راستا، هم از راه‌‌‌ مصاحبه‌‌‌ مسئولينش و هم از راه‌‌‌ احزاب مرتبط اعتراض خود را از نوع چهارچوب کميته‌‌‌ اماده‌‌‌ کارى بيان داشته‌‌‌ و همچنين اعتراض خود را به‌‌‌ احزاب کردستان ايران رسانده‌‌‌ و گفته‌‌‌ايم که‌‌‌ انها نميتوانند و حق نمايندگى کردن سازمان خبات را ندارند.

٤- دمکرات کردستان ميگويد از دهه‌‌‌ هفتاد سرگرم اماده‌‌‌ سازى کنگره‌‌‌ ميباشد، اتحاديه‌‌‌ ميهنى و پارت دمکرات ميگويند از دهه‌‌‌ هشتاد مشغولند و PKK هم ميگويد که‌‌‌ از دهه‌‌‌ نود سرگرم اماده‌‌‌ سازى براى کنگره‌‌‌ ميباشد، اگر همه‌‌‌ اين احزاب اينگونه‌‌‌ خواهان کنگره‌‌‌ بوده‌‌‌اند، چرا گرفتار چندين جنگ داخلى و مشکلات شده‌‌‌اند?

صحبت از انکه‌‌‌ احزاب چگونه‌‌‌ براى خود تبليغات ميکنند بر سر مسئله‌‌‌ برگزارى کنگره‌‌‌ ملى، در ااساس کمکى به‌‌‌ اهداف اصلى و مهم کنگره‌‌‌ ملى نميکند، به‌‌‌ نظر من اگر کنگره‌‌‌ ملى به‌‌‌ ميدانى براى عرض اندام و مصادره‌‌‌ ان از جانب احزابى شود، شک نکنيد که‌‌‌ کنگره‌‌‌ ملى بخشى از اهداف و استراتژی اصلى خود که‌‌‌ فراگير بودن و تنوع ميباشد را از دست ميدهد. و شايد اينگونه‌‌‌ تعبيير شود که‌‌‌ وسيله‌‌‌اى ميباشد براى پيشبرد اهداف چند حزب در کردستان که‌‌‌ اينهم به‌‌‌ سود هيچ کس نخواهد بود، زيرا بهتر انست که‌‌‌ دست از شعار دادن برداريم و به‌‌‌ اهميت و اهداف کنگره‌‌‌ بيشتر اهميت بدهيم.
 
٥- کنگره‌‌‌ ملى در ژرف ترين معناى خود( اتحاد ميهنى و ملى و گفتمان همبستگى کرد است) اما در ميان احزاب کرد اين پرنسيپها ديده‌‌‌ نميشود و مى توان گفت بيشتر اهداف تبليغاتى است اما چرا به‌‌‌ اسم کنگره‌‌‌ ملى?
 
 من هم با اين نظر جنابعالى تا حدودى موافقم و بر اين باور هستم که‌‌‌ کنگره‌‌‌ ملى زمانى به‌‌‌ اهداف اصلى خود ميرسد که‌‌‌ همکارى و همپيمانى در ميان همه‌‌‌ احزاب کردستان ديده‌‌‌ شود و براى هميشه‌‌‌ جنگ برادرکشى و تلاش براى از ميان برداشتن يکديگر به‌‌‌ اتمام برسد. متأسفانه‌‌‌ همکارى و يکدلى در ميان هيچ کدام از احزاب کردستان ديده‌‌‌ نميشود. با وجود اين واقعيت اعتقاد دارم که‌‌‌ کنگره‌‌‌ ملى بر اساس ان پايه‌‌‌ و اصل ، ميتواند به‌‌‌ مرکزى براى راه‌‌‌ حل مشکلات و مجمعى براى همکارى و نزديکى ميان احزاب کردستان تبديل شود. 
 
٦- شما به‌‌‌ کدام يک از احزاب، کومله‌‌‌ها یا دمکراتها نزديکتريد و احساس ميکنيد که‌‌‌ از شما دفاع خواهند کرد، يا اينکه‌‌‌ از هر دو طيف انتقاد داريد?

سازمان خبات نيرويی سياسيست که‌‌‌ تاريخى بيشتر از ٣٣ سال مبارزه‌‌‌ بی وقفه‌‌‌ دارد، براى همه‌‌‌ احزاب احترام قائل است و با همه‌‌‌ طيفهاى سياسى کردستان بدون ارجحیت ارتباط دارد، با وجود اينهم ما به‌‌‌ دفاع هيچ کدام از احزاب احتياجى نداريم و از هر دو طيف انتقاد داريم و نزديکى و همکارى بخصوصى با هيچ کدام از احزاب نداريم.

 ٧- احزاب شرق کردستان اعتقاد دارند که‌‌‌ با نوجه‌‌‌ به‌‌‌ نزديکى شما با مجاهدين خلق ديدگاهى ديگر داريد? اين ارتباط در حال حاضر چگونه‌‌‌ است و ايا تأثيرى بر کنگره‌‌‌ خواهد داشت?
 
نميدانم منظور از اينکه‌‌‌ با وجود نزديکى و دوستى با مجاهدين خلق تفکر ديگرى داريم چيست? اگر منظور مقاومت در مبارزه‌‌‌ و پايدارى بر سر اهداف ازاديخواهانه باشد، ميگويم بله‌‌‌ تفکرى ديگر داريم. دوستى ما با سازمان مجاهدين هيچ تأثيرى در حضورمان در کنگره‌‌‌ ملى نخواهد داشت، زيرا سازمان خبات مثل هميشه‌‌‌ پايبند به‌‌‌ اصول سياسى و اهداف خود ميباشد، و انهم مبارزه‌‌‌ براى ازادى و تلاش براى سرنگونى رژيم اخوندى و رد هر گونه‌‌‌ مذاکره‌‌‌ و بده‌‌‌ بستانيست با ان رژيم ديکتاتور. سازمان خبات و سازمان مجاهدين ارتباطى نزديک و صميمى با هم دارند.
 
٨- در ساده‌‌‌ترين و ابتدايترين کارهاى کنگره‌‌‌ در همان ابتدا احزاب اپوزسيون عقب نشينى کردند و از ان روز به‌‌‌ بعد هم پژاک انتقاد بسيارى داشت، با اينهمه‌‌‌ مشکلات چگونه‌‌‌ ميتوان انتظار کنگره‌‌‌اى موفق را داشت?

 اشکار است که‌‌‌ وظيفه اى چنين خطير بدور از مشکلات و سختى نخواهد بود و به‌‌‌ اسانى به‌‌‌ پيش نخواهد رفت ، انتقاد و عقب نشينى هم خواهد بود اما سرانجام موفق خواهد شد و همانگونه‌‌‌ که‌‌‌ مطلعم احزاب اپوزسيون هم حضور خواهند داشت.
 
٩- ارتباط شما با پژاک چگونه‌‌‌ است و تا چه‌‌‌ اندازه‌‌‌ با هم در ارتباط هستيد?

سازمان خبات اعتقاد دارد که‌‌‌ پژاک در کردستان ايران حضور دارد، پژاک ارتباط نامتوازنى با PKK دارد و همانگونه‌‌‌ که‌‌‌ خودشان بيان ميکنند PKK بر کارکردشان تأثير دارد. ارتباط سازمان خبات با پژاک در حد ديدار و ديالوگ در اجتماعات میباشد.
 
 ١٠ - بخشى از احزاب  قسمتهاى ديگر کردستان اعتقاد دارند که‌‌‌ حزب دمکرات( پارتى) و اتحاديه‌‌‌ ميهنى کوردستان و PKK ميخواهند که‌‌‌ قابليت و هژمونى خود را بر کنگره‌‌‌ ارجعيت بدهند، اين اعتقاد درست است یا غلط، اگر درست باشد ايا اين سر اغاز شکست کارهاى کنگره‌‌‌ نخواهد بود?
 
اميدوارم که‌‌‌ اين باور و پيش بينى به‌‌‌ واقعيت نپيوندد، زيرا اگر کنگره‌‌‌ گرفتار چنين سياستى شود وجود کنگره‌‌‌ ارزشى نخواهد داشت و مشروعيت خود را از دست ميدهد.
 
١١- احزاب PKK و کومه‌‌‌له‌‌‌ و دمکرات و سازمان خبات از اين ميترسند که‌‌‌ کنگره‌‌‌، دستکم از انها بخواهد اسلحه‌‌‌هاى خود را زمين بگـذارند و به‌‌‌ مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ خود خاتمه‌‌‌ دهند، زير فشار ايران و ترکيه‌‌‌ چنين چيزى احتمال دارد?
 
در مراسم ابتدايى کنگره‌‌‌ در ٢٢ /٧، در سخنانم گفتم که‌‌‌ بايد شيوه‌‌‌ مبارزه‌‌‌ هر کدام از بخشهاى کردستان  با مبارزه‌‌‌ ديگر بخشهاى کردستان در نظر گرفته‌‌‌ شود، همچنين شيوه‌‌‌ حکومت کشورهاى اشغالگر کردستان در هر کدام از بخشهاى کردستان مد نظر قرار بگيرد. در پيوند با مبارزه‌‌‌ مردم کرد در کردستان ايران پايدارى و حفظ و نيرومند کردن نيروى پيشمرگ، وظيفه ايست مهم و باور ندارم کنگره‌‌‌ هيچوقت چنين درخواستى از احزاب شرق کردستان داشته‌‌‌ باشد. در همين ارتباط لازم است که‌‌‌ مشکلات اقليم کردستان با حکومت عراق را ياداورى نمايم که‌‌‌ در ان مشکلات و اوردن نيروى نظامى دولت عراق بسوى مناطق مورد تنش، اعزام نيروى پيشمرگ به‌‌‌ ان مناطق را ناگـزير نمود، به‌‌‌ شيوه‌‌‌اى که‌‌‌ حکومت مالکى را وادار کرد که‌‌‌ از اشغال ان مناطق عقب نشينى کند و با علم به‌‌‌ اين واقعيات است که‌‌‌ زمين گـذاشتن اسلحه‌‌‌ها، هم غيرقابل باور و هم زيانبار ميباشد. صحبت در اين مورد هم، خسارتى وارد مى کند که‌‌‌ هيچ وقت جبران نخواهد شد.
 
١٢- سازمان خه‌‌‌بات بکلى در اين برهه‌‌‌ زمانى مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ را کنار گـذاشته‌‌‌ است?

با وجود اين واقعيت که‌‌‌ مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ به‌‌‌ اجبار بر ملت کرد تحميل شد و ملت کرد از روى اجبار و تنها براى دفاع از خود اسلحه‌‌‌ برداشت، سازمان خبات مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ را به‌‌‌ يکى از ابزارهاى مبارزه‌‌‌ ملى و ازاديخواهانه‌‌‌ براى رسيدن به‌‌‌ اهداف خود که‌‌‌ ازادى و سرافرازى ميباشد، ميداند. اشکار است که‌‌‌ در اين برهه‌‌‌ از زمان به‌‌‌ علت محدوديتها و همچنين منافع اقليم کردستان مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ را متوقف نموده‌‌‌ است.

١٣- ميگويند که‌‌‌ ايران و ترکيه‌‌‌ نيز به‌‌‌ اين کنگره‌‌‌ دعوت ميشوند، اين به‌‌‌ چه‌‌‌ معناست و چگونه‌‌‌ در کنگره‌‌‌ ملى جاى ميگيرد?
سازمان خبات دعوت از نماينده‌‌‌ رژيم ايران را ضرورى نميداند و اعتقاد دارد بودن نماينده‌‌‌ ان رژيم ضد ازادى و ضد انسانى به‌‌‌ ضرر کنگره‌‌‌ تمام ميشود. سازمان خبات در زمان حضور نماينده‌‌‌ رژيم حضور نخواهد يافت. بودن نماينده‌‌‌ حکومت ترکيه‌‌‌ در کنگره‌‌‌ ملى بر اين اساس است که‌‌‌ احزاب کردستان ترکيه‌‌‌ مستقيم با ان حکومت وارد مذاکره شده‌‌‌اند و امکان دارد که‌‌‌ حضور نماينده‌‌‌ ترکيه‌‌‌ زياد سئوال برانگيز نباشد، با وجود اينهم بايد احزاب کرد در کردستان ترکيه‌‌‌ نظر خود را بگويند.
 
١٤- سازمان خبات تا چه‌‌‌ ميزان بر اين  اعتقاد است که‌‌‌ کومله‌‌‌ و دمکرات ميتوانند نماينده‌‌‌ شما و همه‌‌‌ کردهاى شرق کردستان باشند?

کومله‌‌‌ها و دمکراتها اراده‌‌‌ و کارکردشان و سياستشان با سازمان خبات متفاوت ميباشد و به‌‌‌ همين خاطر نميتوانند نمايندگى سازمان ما را بکنند.
 
١٥- کنگره‌‌‌ از صلح و اشتى دم ميزند اما در جنوب با مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ حقوق مردم بدست امده‌‌‌ است، در شمال اگر اتفاقى افتاده‌‌‌ باشد از راه‌‌‌ مبارزه‌‌‌ مسلحانه‌‌‌ بدست امده‌‌‌ است، چرا حال براى شرق – و شمال کردستان از صلح دم ميزنند در حاليکه‌‌‌ نه‌‌‌ ايران و نه‌‌‌ ترکيه‌‌‌ اماده‌‌‌ نيستند که‌‌‌ صلح را قبول کنند و تا بحال چندين رهبرشان در راه‌‌‌ گفتگو شهيد شده‌‌‌اند?
 
همانگونه‌‌‌ که‌‌‌ پيشتر هم گفتم مبارزه‌‌‌ بخشهاى کردستان با يکديگر متفاوت ميباشد و همچنين نوع حکومتها و نوع فرمانرواييها هم متفاوت است، براى نمونه‌‌‌ حکومت ديکتاتور اخوندى  نه‌‌‌ تنها حقوق ملت کرد و هيچکدام از مليتهاى ايران را قبول ندارد بلکه‌‌‌ حقوق ان دسته‌‌‌ از اخوندهاى که‌‌‌ براى مدت طولانى در خدمت ان رژيم بوده‌‌‌اند را هم قبول ندارد. با وجود این  بسيار بعيد است صلح ميان ستمگر و ستمديده‌‌‌ تحقق يابد، انهم ستمگرى که‌‌‌ همه‌‌‌ مرزهاى جرم و جنايت را درنورديده‌‌‌، صلح با حکومتى امکان پـذير ميباشد که‌‌‌ به‌‌‌ حقوق بشر، ازادى بيان و حقوق همه‌‌‌ مليتهاى ايران پايبند باشد. تنها وقتى ميتوانيم به‌‌‌ صلح در ايران اميدوار باشيم که‌‌‌ حکومتى دموکراتيک و ملى حاکم باشد.

10 سال و 8 ماه و 4 روز و 1 ساعت و 14 دقیقه پیش

بابا شيخ حسينى: نماينده‌ ايران ضد ازادى و ضد حقوق بشر است و بودنش به‌ زيان کونگره‌ تمام ميشود

بابا شيخ حسينى: نماينده‌ ايران ضد ازادى و ضد حقوق بشر است و بودنش به‌ زيان کونگره‌ تمام ميشود

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]