شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

واکنش جهانی به پرتاب موشک فضایی توسط کره‌ی شمالی

واکنش جهانی به پرتاب موشک فضایی توسط کره‌ی شمالی

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پرتاب موشک به فضا توسط کره‌ی شمالی تشکیل جلسه می‌دهد. دولت پیونگ‌یان پرتاب موشک را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و گفته است هدف آن استقرار یک ماهواره‌ی مخابراتی در فضا بوده است.

ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه صبح امروز به وقت جهانی، کره‌ی شمالی از سکوی پرتاب موسودان-ری واقع در ساحل شرقی کشور، یک موشک حامل ماهواره به فضا پرتاب کرد. موشک، اندکی پس از پرتاب، از فراز ژاپن گذشت. از آن دو طبقه‌ی سوخت، پس از مصرف، طبق برنامه جدا شده و در دریا فروافتادند، اولی به فاصله ۲¸۰ کیلومتری ساحل غربی و دومی به فاصله‌ی ±۲·۰ کیلومتری ساحل شمال شرقی ژاپن در اقیانوس آرام.
خبرگزاری دولتی کره‌ی شمالی (KCNA)، اعلام کرده است که موشک پرتاب شده با موفقیت یک ماهواره‌ی مخابراتی را در فضا مستقر کرده است.
ژاپن اعلام کرده بود که اگر خود را مورد تهدید ببیند، این موشک را در فضا با موشک‌های دفاعی خود خواهد زد. پس از عبور موشک کره‌ی شمالی از فراز ژاپن، در توکیو اعلام شد که رهگیری آن ضروری تشخیص داده نشده است.
واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در اعلامیه‌ای که در پاریس منتشر شد، از اقدام کره‌ی شمالی انتقاد کرد. در این اعلامیه آمده است که پرتاب موشک دورپرواز «به تلاش برای پیشبرد گفت‌وگو و به صلح و امنیت» آسیب می‌زند.
واکنش‌آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا
باراک اوبا از دولت پیونگ‌یان خواست به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد احترام بگذارد. رئیس جمهور آمریکا به کره‌شمالی اخطار کرد که از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد، وگرنه محکوم به انزوای بیشتر خواهد شد. اوباما تصریح کرد که «تکامل‌دهی و انتقال فناوری موشک‌های دورپیما توسط کره‌ی شمالی برای منطقه‌ی آسیای شمال شرقی و صلح و امنیت جهانی امری تهدیدآمیز است.»
در اعلامیه‌ی رئیس جمهور آمریکا پرتاب موشک "تپودونگ − ۲" (Taepodong-2) به مثابه نقض صریح قطعنامه‌ی ±·±¸ شورای امنیت سازمان ملل متحد ارزیابی شده است. این قطعنامه، کره‌ی شمالی را از پیشبرد برنامه‌هایش در زمینه‌ی موشک‌های دورپرواز برحذر داشته است.
اتحادیه‌ی اروپا نیز از اقدام موشکی کره‌ی شمالی انتقاد کرد.
واکنش‌های ژاپن و کره‌ی جنوبی
ژاپن و کره‌ی جنوبی در روزهای اخیر مدام نگرانی‌های خود از بابت پرتاب موشک دورپرواز توسط کره‌ی شمالی ابراز کرده بودند. دولت کره‌ی جنوبی اقدام کره‌ی شمالی را غیرمسئولانه و برای صلح در شبه جزیره‌ی کره و کل جهان خطرناک توصیف کرد.
ژاپن از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد جلسه‌ی اضطراری تشکیل دهد. این جلسه امروز تشکیل خواهد شد.
واکنش‌های چین و روسیه
چین و روسیه، هر دو، جامعه‌ی جهانی را به خویشتن‌داری دعوت کردند. جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین گفت که «امیدواریم، همه‌ی کشورهایی که درگیر موضوع هستند، آرام بمانند و خویشتن‌دار باشند.»
آندرئی نسترنکو (Andrej Nesterenko)، سخنگوی وزرات خارجه‌ی روسیه نیز به آرامش فراخواند و گفت بایستی منتظر ماند و دید، متخصصان نظامی از موشک پرتاب‌شده چه ارزیابی‌ای دارند.


15 سال و 5 ماه و 23 روز و 39 دقیقه پیش

واکنش جهانی به پرتاب موشک فضایی توسط کره‌ی شمالی

واکنش جهانی به پرتاب موشک فضایی توسط کره‌ی شمالی

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]