شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اهدافى که‌ باراک اوباما در سفر به‌ روسیه‌ دنبال مى کرد

اهدافى که‌ باراک اوباما در سفر به‌ روسیه‌ دنبال مى کرد

آماده کردن: ع ب
روز دوشنبه‌ ١٥ تیرماه‌ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا براى دیدارى دو روزه‌ به‌ روسیه‌ رفت. هدف از سفر رئیس جمهور آمریکا به‌ روسیه‌ گفتگو درباره‌ چند مسئله‌ مهم میان دو کشور بود.

اوباما روز اول سفرش با دیمیترى مدودف همتاى روس خود دیدار و بر سر مسائلى همچون کاهش زراتخانه‌ى هسته‌اى دو کشور، همکارى روسیه‌ در جنگ با تروریزم در افغانستان و همکارى نزدیکتر دو کشور و همچنین مسئله‌ سپرهاى مووشکى امریکا در چک و لهستان گفتگو کردند.
دو کشور امریکا و روسیه‌ که‌ بیش از ٩٥ درصد تسلیحات هسته‌اى جهان را در اختیار دارند که‌ بر اساس برخى نظرات، شماره‌ کلاهکهاى هسته‌اى آمریکا ٢٢٠ ٠  کلاهک و روسیه‌ ٢٧٩٠  کلاهک براورد مى شود. در این گفتگوها دو کشور توافق کردند که‌ شمار کلاهکهاى هسته‌اى را به‌ ١٥٠ ٠  تا ١٦٧٥ مورد کاهش دهند.
در مورد افغانستان دو کشور توافق کردند که‌ هواپیماهاى آمریکا بتوانند حریم هوایی روسیه‌ را براى انتقال نیرو و تجهیزات به‌ افغانستان بکار بگیرند.
روابط میان واشنگتن و مسکو بخصوص از زمان جنگ گرجستان با تنش همراه‌ بود که‌ دو رئیس جمهور نسبت به‌ آغاز دور جدید، و در زمینه‌ از سرگیرى همکارى نظامى که‌ در سال ٢٠ ٠ ٨ متوقف شده‌ بود ابراز امیدوارى کردند.
هر چند باراک اوباما گفتگوها را سازنده‌ خواند ولى رئیس جمهور روسیه‌ درباره‌ى سپر مووشکى آمریکا و قضیه ى گرجستان گفت: در گفتگوهایشان در این باره‌ هیچ پیشرفتى نداشته‌اند. و باراک اوباما بار دیگر از اهمیت ایجاد سپر دفاع موشکى در برابر خطرات ناشى از برنامه‌ اتمى رژیم ایران و کره‌ شمالى دفاع کرد.
رژیم ایران و تهدیدات ناشى از برنامه‌ هسته‌ایش یکى از مسائل اصلى گفتگوى اوباما و مدودف بود.
به‌ نظر امریکا کلید پیشگیرى از حمله‌ نظامى به‌ تأسیسات هسته‌اى رژیم ایران و تا حدود زیادى بازداشتن این رژیم از دست یافتن به‌ سلاح اتمى، در گرو همکارى روسیه‌ است، جلب همکارى روسیه‌ در مورد رژیم هدفى است که‌ اوباما با استفاده‌ از تمامى راههاى دیپلماتیک در مسکو سعى در تأمین ان کرد.
این در حالى است که‌ روسیه‌ به‌ عنوان بزرگترین صادر کننده‌ اسلحه‌ و سازنده‌ تأسیسات اتمى، نه‌ تنها سعى در حفظ بازارهاى بسیار سوداور خود در ایران دارد، از جانبى دیگر رژیم کنونى ایران را مانعى در راه‌ افزایش گسترش نفوذ امریکا در منطقه مى داند، به‌ این سبب قطع حمایت روسیه‌ از رژیم ایران و پیوستن به‌ غرب علیه‌ ان انتظاریست که‌ با سرعت و سهولت میسر نمى شود.
انتظاراتى که‌ آمریکا در برابر رژیم ایران از روسیه‌ دارد تأخیر نامحدود در تکمیل راکتور اتمى بوشهر، هماهنگى بیشتر در شوارى امنیت و متوقف ساختن تحویل سلاحهاى دفاع موشکى پیشرفته‌ است. که‌ از این سه‌ گزینه‌ همکارى روسیه‌ در شوراى امنیت و پیوستن به‌ قطعنامه‌هاى تنبیهى گسترده‌تر رژیم، با وجود مخالفتهاى تبلیغاتى، ساده‌ترین راه‌ همکارى با غرب است.
در مورد تأخیر سلاحهاى پیشرفته‌ موشکى به‌ رژیم، به‌ شرط در یافت امتیاز از آمریکا، از جمله‌ اعلام تأخیر یا تعطیل برنامه‌ دفاع موشکى در چک و لهستان، آماده‌ همکارى خواهد شد. ولى تأخیر در تکمیل کردن و راه‌ اندازى راکتور هسته‌اى بوشهر، دشوارترین بخشى است که‌ روسیه‌ آماده‌ باشد و آمریکا نیاز به‌ فشار بیشترى در این زمینه‌ بر روسیه‌ دارد.
البته‌ باید در نظر داشت که‌ مدودف رئیس جمهور روسیه‌، مستقلا و تنها نمى تواند در رابطه با مسائل حساس بخصوص ارتباط با آمریکا تصمیم بگیرد و کارشناسان امور روسیه‌ مى گویند، هنوز ولادمیر پوتین رئیس جمهور سابق و نخست وزیر کنونى بر تمامى امور اجرایی و سیاست خارجى انکشور اشراف دارد.
با وجود این علارغم خوشبینى باراک اوباما نمى توان امیدوار بود دولت روسیه‌ با آمریکا در رابطه با برنامه‌ اتمى رژیم ایران و مسائل حساس جهانى همکارى لازم و فعال داشته باشد.


15 سال و 2 ماه و 17 روز و 14 دقیقه پیش

اهدافى که‌ باراک اوباما در سفر به‌ روسیه‌ دنبال مى کرد

اهدافى که‌ باراک اوباما در سفر به‌ روسیه‌ دنبال مى کرد

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]