شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

گرامى باد صد و دوازدهمین ســالـگرد چاپ اولین روزنامه‌

گرامى باد صد و دوازدهمین ســالـگرد چاپ اولین روزنامه‌

١١٢ سال پیش در ٢٢/٤/١٩٨٩ اولین روزنامه‌‌‌ "کردستان" توسط بزرگ مرد خلاق و میهن پرست کرد، مقداد مدحت بدرخان در شهر قاهره‌‌‌ مصر به‌‌‌ چاپ رسید و با انتشار اولین روزنامه‌‌‌ کردى زیر بناى نشریه‌‌‌ کردى تأسیس و در شب تاریک مردم کرد به‌‌‌مثابه‌‌‌ چراغى فروزان ظهور نموده‌‌‌ و میراث گرانبهاى را پس از خود به‌‌‌ جاى گـذاشت. ستم و دیکتاتورى حاکمیتهاى سرکوبگر و دشمن به‌‌‌ کرد و همچنین غم ملت و میهن تحت ستم، بدرخان را برانداشت تا علیرغم نبود امکانات و در شرایطى دشوار و بدون حامى و تکیه‌‌‌گاه‌‌‌ پاى به‌‌‌ عرصه‌‌‌اى نهد که‌‌‌ علیرغم مشکلات فنى و کمبود امکانات انتشار روزنامه‌‌‌، تهدید و خطرات ناشی از ترس و واهمه‌‌‌ اشغالگران کردستان را که‌‌‌ متوجه‌‌‌ وى بود، به‌‌‌ جان بخرد. ابر مرد کرد مقداد بدرخان گامى را برداشت که‌‌‌ تأثیرات مثبت ان براى همیشه‌‌‌ در تاریخ ملت کرد باقى خواهد ماند و با ابدیت آن در اندیشه‌‌‌ مردم کرد هر ساله‌‌‌ یاد و خاطره‌‌‌ و تلاشهاى وى مورد ستایش و تقدیر قرار خواهد گرفت.
هرچند که‌‌‌ انتشار روزنامه‌‌‌ در ان مقطع زمانى براى ملت کرد جاى افتخار و ارزشمند است، اما اهمیت ان تنها در این نیست که‌‌‌ ملت کرد توانسته‌‌‌ با استفاده‌‌‌ از ماشین چاپ وارد عرصه‌‌‌ علم و دانش و پیشرفت شود، بلکه‌‌‌ شرایط ویژه‌‌‌ انتشار اولین روزنامه‌‌‌ کردى توسط مقداد بدرخان مى باشد که‌‌‌ این روز را در نزد ما مقدس و حائز اهمیت نموده‌‌‌ است. در حالى که‌‌‌ تمام منفزهاى تنفس ازاد و ازادى بیان بر ملت کرد مسدود شده‌‌‌ بود و از سوى ٢ امپراطورى وقت در جهت ریشه‌‌‌ کن کردن ان از طریق اسیمیلاسیون و ذوب فرهنگى و ناعدالتى و سرکوب و خفه‌‌‌ نمودن نداى ازادیخواهى در گلوها تلاش بی وقفه‌‌‌اى در جریان بود، در ان شرایط مقداد بدرخان از طریق انتشار روزنامه‌‌‌اى فرهنگى و علمى با زبان کردى بزرگترین خدمت را به‌‌‌ هویت و موجودیت کرد به‌‌‌ مثابه‌‌‌ ملتى ستمدیده‌‌‌ رساند و انرژى و قدرتى تازه‌‌‌ را وارد جنبش آزادیخواهانه‌‌‌ و حق طلبانه‌‌‌ ملت کرد ساخت. هرچند به‌‌‌ دلیل سیاست ناعادلانه‌‌‌ اشغالگران و رژیمهاى دیکتاتور در برابر مردم کرد در ان زمان شمار افراد با سواد و سطح سواد در حد مطلوبی نبود، اما با چاپ اولین نشریه‌‌‌ کردى در آن شرایط اولین روزنامه‌‌‌ کردى چاپ شد و مردم کردستان با پرسه‌‌‌ انتشار روزنامه‌‌‌ و مزیتهاى ان گام به‌‌‌ گام و مرحله‌‌‌ به‌‌‌ مرحله‌‌‌ آشنا شدند. بیهوده‌‌‌ نیست که‌‌‌ درمراحل پس از انتشار اولین نشریه‌‌‌ کردى نیز، این روند ادامه‌‌‌ یافت و به‌‌‌ مانند یکى از راههاى پیشبرد مبارزه‌‌‌ و جنبش ازادیخواهى ملتمان از آن استفاده‌‌‌ شد و مردم را آگاه‌‌‌ و فرهنگ و ادب کردى را رواج و توسعه‌‌‌ داد.
امروز پس از ١١٢ سال، اهمیت این ابتکار مقداد بدرخان بیشتر احساس مى شود و اکنون شاهدیم که‌‌‌ روزنامه‌‌‌ در مبارزه‌‌‌ و قیام ملتمان چه‌‌‌ نقش و جایگاه‌‌‌ اساسی را دارد و به‌‌‌ مثابه‌‌‌ وسیله‌‌‌ى براى ارتباط و اطلاع رسانى مفید و و آگاه‌‌‌ سازى، تأثیرات بسزایی را بر افراد جامعه‌‌‌ گـذاشته‌‌‌ و مى گـذارد. در جوامع آزاد و دمکراتیک روزنامه‌‌‌ قدرت چهارم بوده‌‌‌ و تأثیر فراوانى را بر سیستم حاکمیت کشورهاى پیشرفته‌‌‌ دارد و در همان حال در کشورهاى دیکتاتور و توتالیتر روزنامه‌‌‌ و روزنامه‌‌‌نگارى بزرگترین تهدید علیه‌‌‌ حاکمـیت به‌‌‌ شمار مى رود و بر این اساس محدودیتهاى بیشمارى را بر سر راه‌‌‌ روزنامه‌‌‌نگارى آزاد ایجاد مى کنند.در ارتباط با ایجاد فضاى سرکوب و خفقان در کار روزنامه‌‌‌نگارى در جدید ترین آمار منتشرشده‌‌‌ از سوى نهادهاى جهانى، رژیم آخوندى ایران بزرگترین سهم را از آن خود نموده‌‌‌ و بزرگترین زندان روزنامه‌‌‌نگاران و امور مطبوعات به‌‌‌ شمار مى رود. علیرغم سرکوب بی رحمانه‌‌‌ عوامل رژیم، اقشار مختلف کردستان براى فعالیت در زمینه‌‌‌هاى روزنامه‌‌‌نگارى پتانسیل و ظرفیتهاى سرشارى را در خود دارند و علیرغم محدودیتها و مشکلات فراوان، طبقات آگاه‌‌‌ جامعه‌‌‌ از سایر راههاى اطلاع رسانى و ارتباط براى ارسال پیام آزادیخواهى ملتمان استفاده‌‌‌ مى نمایند و محدودیت و تهدید و ارعاب و شکنجه‌‌‌ و زندان و تبعید نمى توانند صد راه‌‌‌ و منجر به‌‌‌ عقب ماندن در این عرصه‌‌‌ پیشرفت و توسعه‌‌‌ شوند.
جاى دارد، امروز همراه‌‌‌ با جهان مدرن ما نیز در این زمینه‌‌‌ گام برداریم و فریاد آزادیخواهى خود را از راه‌‌‌، وسایل ارتباط جمعى بخصوص روزنامه‌‌‌ و زمینه‌‌‌هاى مگطبوعاتى به‌‌‌ گوش جهانیان برسانیم و بر اساس بنیادها و ارزشهاى دمکراتیک و آزاد دنیاى مدرن، کار روزنامه‌‌‌نگارى و ارتباطات عمومى را به‌‌‌ پیش ببریم.
در یاد و خاطره‌‌‌ صد و دوازده‌‌‌همین سالگرد چاپ اولین روزنامه‌‌‌ کردى به‌‌‌ روان پاک مقداد مدحت بدرخان و همراهانش درود مى فرستیم و زحمات وى را در زمینه‌‌‌ مطبوعات و روزنامه‌‌‌نگارى مورد ستایش قرار مى دهیم. همچنین تلاش مى کنیم از این میراث ارزشمند براى رساندن پیام صلح و آشتى و حق طلبى و عدالتخواهى ملتمان به‌‌‌ بهترین شکل ممکن حداکثر استفاده‌‌‌ را بنماییم.
سازمان خه‌‌‌بات کردستان ایران
کمسيون انتشارات و تبليغات
١/٢/١٣٨٩


14 سال و 5 ماه و 6 روز و 9 ساعت و 43 دقیقه پیش

گرامى باد صد و دوازدهمین ســالـگرد چاپ اولین روزنامه‌

گرامى باد صد و دوازدهمین ســالـگرد چاپ اولین روزنامه‌

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]