جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

پنجم شهریور، روزى مهم در تاریخ مبارزاتى خلق کرد در کردستان ایران

 پنجم شهریور، روزى مهم در تاریخ مبارزاتى خلق کرد در کردستان ایران

على بهرامى
در پنجم شهریور ماه‌ سال ١٣٥٩ تشکیلاتى تازه‌ پا به‌ عرصه‌ مبارزات خلق کرد نهاد. سازمانى که‌ بر واقعیتهاى آن دوران کردستان ایران را مبناقرار داده‌ بود، از جانب رهبرى مبارز و فرهیخته‌ تاسیس شد.

آنهم در وقت و برهه‌ زمانى خاص، که‌ از طرفى رژیم ایران علیه‌ مردم و مبارزه‌ى حقطلبانه اش به‌ کردستان یورش کرد و در صدد آن بود که‌ این مبارزه‌ و صداى آزادیخواهى که‌ به‌ اوج رسیده‌ بود را سرکوب کند و از طرفى دیگر، کردستان ایران که‌ از لحاظ اجتماعى سنتى بود، و احزابی در آنجا فعالیت مى کردند که‌ بینش و تفکرشان با اجتماع و مردم و مقدساتشان در تضاد بودند. سازمان خه‌بات کردستان ایران که‌ یک سال با نام دفتر ماموستا شیخ عزه‌دین علیه‌ سیاستهاى چپاولگرانه‌ رژیم خمینى مبارزه‌ مى کرد، بر مبناى دو اصل ملى و اسلامى تأسیس شد. درست یک سال پیش از تأسیس سازمان خه‌بات یعنى ٢٨ مرداد سال ١٣٥٨ خمینى دجال علیه‌ مردم کردستان فتواى جهاد داد و مردم مسلمان را کافر و دشمن خدا قلمداد کرد و به‌ نیروهایش فرمان داد تا به‌ کردستان یورش ببرند. فرمان خمینى علیه‌ مردم کردستان و جنبش آزادیخواهیش یکى از عوامل اصلى تأسیس سازمان خه‌بات بود.
احزاب و جریانهاى که‌ در کردستان فعالیت مى کردند، احزاب مارکسیستى بودند و از لحاظ فکرى با مردم کردستان همخوانى نداشتند.
در این دوران بود که‌ سازمان خه‌بات مسئله‌ى ملى و اسلامى را مبناى کار و فعالیت خود قرار داد. که‌ از طرفى به‌ مردم ایران بفهماند که‌ مردم کردستان مسلمانند و شایعات سران رژیم دروغى بیش نیستند. از طرفى دیگر آنهایی که‌ نمى خواستند یا اینکه‌ نمى توانستند در چارچوب احزاب مارکسیستى فعالیت داشته‌ باشند، بتواند در سازمان خه‌بات بدون هیچ استفهامى فعالیت کنند و سازماندهى شوند.
بعد از مدت کوتاهى که‌ سازمان خه‌بات اعلام موجودیت کرد، مورد یورش تبلیغاتى و فیزیکى پى در پى احزاب کردستانى قرار گرفت، و به‌ شیوه‌هاى مختلف به‌ مخالفت با سازمان برخواستند. از خلع سلاح اعضا و هواداران گرفته‌ تا حمله‌ به‌ قرارگاه‌ و نیروهاى پیشمرگ و شایعات بی اساسشان میان توده‌هاى مردم، همه‌ و همه‌ براى از میان برداشتن سازمان خه‌بات کردستان ایران بود که‌ این شیوه‌ برخوردها به‌ سازمان خه‌بات و جنبش مردم کردستان خسارت وارد ساخت، که‌ متأسفانه‌ این توع تعامل و برخوردها به‌ نفع رژیم خمینى و سیاستهاى فریبکارانه‌ش تمام شد.
مشکلاتى که‌ براى سازمان خه‌بات ایجاد مى شد، جناب ماموستا سید جلال الدین حسینى که‌ رهبرى شایسته‌ و فرهیخته‌ و مردمى بود و از سالها پیش علیه‌ رژیم سرکوبگر شاه‌ در عرصه‌ مبارزه‌ بود و در سازماندهى مردم کردستان در انقلاب نقش مهمى و اساسى داشت، نه‌ احزاب چپ و مارکسیستى توانستند به‌ اهدافشان برسند و نه‌ رژیم خمینى توانست آنگونه‌ که‌ مى خواست سیاستهایش را علیه‌ مردم به‌ اجرا درآورد و هر دو طرف چه‌ رژیم چه‌ احزاب چپ در سیاستهایشان با شکست روبرو شدند.
امروزه‌ که‌ سازمان خه‌بات کردستان ایران یاد سی امین سالروز تأسیس خود را گرامى مى دارد، از تمامى جوانب بخصوص از لحاظ سیاسى و تشکیلاتى گامهاى مهم و چشمگیرى را به‌جلو نهاده‌. همچنین براى پیشبرد اهداف مردمى خود برنامه‌هایی دروست دارد، که با اجراى انها در آینده‌اى نزدیک شاهد پیروزیهای بیشتر و بزرگتر سازمان خواهیم بود. شکى نیست این برنامه‌ها از نستوهى و دلسوزى رهبرى سازمان سرچشمه‌ مى گیرد که‌ توانسته‌ در مدت گـذشته‌ سازمان خه‌بات کردستان ایران را به‌ شیوه‌اى درست و با مهارت زیادى از همه‌ى مشکلات نجات دهد و امروز راه‌ پیشرفت را از همه‌ جوانب مى پیماید.
جاى دارد اشاره‌اى داشته‌ باشم به‌ نکتهاى که‌ سازمان خه‌بات کردستان را از دیگر احزاب و جریانات کردستان مجزا مى سازد، آنهم اینست که‌ سازمان ما خط و مشى ملى و میهنى را به‌ عنوان برنامه‌ و هدف اصلى برگزیده‌ است. سازمان خه‌بات، سازمانی ملى و میهنیست که‌ خواهان رهائی و برآورده‌ شدن حقوق ملت کرد ورهایی از یوغ ستم و بیعدالتى رژیم ایران و مبارزه‌ مى کند و این مهم را به‌ عنوان استراتژى خود مى داند. و در این زمینه‌ با احزاب ایرانى که‌ به‌ حقوق ملى خلق کرد اعتقاد دارند اقدام به‌ همپیمانى نموده‌ که‌ در آینده‌، ملت کرد با مشکلات جدید دست به‌ گریبان نشود.
همچنین طبق مصوبه‌ى کنگره‌ى چهارم سازمان که‌ در سال ١٣٨٨ به‌ تصویب رسید، پشتیبانى از جوانان براى بدست آوردن حقوق خود و رهائی زنان از ظلم و تبعیض اعمال شده‌ و برابرى زن و مرد را یکى از وظایف اصلى خود مى داند و در این جهت اقدامات چشمگیرى اتخاذ کرده‌، که‌ مى توان به‌ وجود تعداد زیاد جوانان و زنان در رهبرى سازمان اشاره‌ کرد.
سازمان خه‌بات معضلات اجتماعى که‌ امروزه‌ بدلیل سیاستهاى رژیم ایران و به‌ شیوه‌هاى مختلف دامن اجتماع کردستان را گرفته‌، برنامه‌ریزى وسیعى کرده‌ و همچنین ده‌ها مورد دیگر را مد نظر دارد که‌ بعد از سقوط و سرنگونى رژیم ولایت فقیه‌، حائز اهمیت هستند.
شکى نیست که‌ سازمان خه‌بات کردستان ایران در آینده‌اى نزدیک پیروزیهاى متعدد و چشمگیرى کسب خواهد کرد و مردم ستمدیده‌ى کردستان در سایه‌ى رهبرى سازمان خه‌بات و دیگر نیروهاى کردستان و حکومتى دمکراتیک و پارلمانى به‌ استقرار و آرامى و رفاه‌ خواهند رسید.


13 سال و 9 ماه و 7 روز و 22 ساعت و 46 دقیقه پیش

پنجم شهریور، روزى مهم در تاریخ مبارزاتى خلق کرد در کردستان ایران

پنجم شهریور، روزى مهم در تاریخ مبارزاتى خلق کرد در کردستان ایران

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]