شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

مصاحبه‌ سایت (به‌یان) با کاک بابه‌شیخ حسینى دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران

مصاحبه‌ سایت (به‌یان) با کاک بابه‌شیخ حسینى دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران

دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران، چندین موضوع را در ارتباط با مراحل مختلف سازمان خه‌بات را در گفتگوى سایت ((به‌یان)) با ایشان مورد بحث قرار داد. کاک بابه‌شیخ در این گفتگو، در مورد دلایل تأسیس ان سازمان و ارتباطش با احزاب کردستانى و ارتباط با آن دسته‌ که‌ از سازمان خه‌بات منشعب شدند و همچنین، آینده‌ سازمان خه‌بات به‌دنبال درگـذشت ماموستا سیدجلال حسینى بنیانگذار سازمان خه‌بات به‌ سوالهاى ((به‌یان)) پاسخ داده‌اند.
تیکوشان نیز این مصاحبه‌ را در اختیار خوانندگان قرار مى دهد.

به‌یان: درچند روز اخیر سیومین سالگرد تأسیس سازمان خه‌بات بود مى شود بگویید، آن دلایل و ضروریات چه‌بود که‌ موجب تأسیس سازمان خه‌بات گردید?
بابه‌شیخ حسینى: اگر به‌ وضعیت ٣٠  سال قبل جنبش کرد در کردستان ایران برگردیم، مى بینیم بیشتر نیروهاى سیاسى چپ بوند و خمینى و همکارانش این را دستاویز قرار داده‌ بودند و افراد متعصب را بیشتر تشویق به‌ حمله‌ به‌ کردستان کردند. همچنین اکثریت مردم کرد که‌ به‌ اسلام عقیده‌ داشتند و دارند، نمى توانستند به‌ احزاب مارکسیستى به‌خصوص افرادى که‌ در صفوف دفتر ماموستا شیخ عزالدین حسینى بودند. بعد از آنکه‌ ماموستا شیخ عزالدین اعلام داشت که‌ هیچ نیروى پیشمرگ ندارد، اکثریت آنها به‌ مبارزه‌ در راه‌ آزادى مردم کرد و اسلام معتقد، بودند، به‌ همین منظور نمى خواستند به‌ صفوف هیچ یک از احزاب موجود بپیوندند، به‌ این دلایل مصلحت و ضرورى دانستند تا سازمانى ملى اسلامى را تأسیس کنند.
به‌یان: پس باید بگوییم، چپ بودن احزاب کردستانى دلیلى بود بر حمله‌ و یورش جمهورى اسلامى به‌ کردستان?
بابه‌شیخ: نه‌خیر دلیل حمله‌ به‌ کردستان این نبود، اما موجب شد تا اشخاص ساده‌اى گرفدار رژیم در حمله‌ به‌ کردستان فریب بخورند.
به‌یان: هنگام تأسیس سازمان مبارزه‌ ملى و اسلامى کردستان ایران، اکثریت مردم کردستان به‌ ایدئولوژى چپ تمایل دانشتند، یا عقیده‌ و ایدوئولوژى اسلامى داشتند?
بابه‌شیخ حسینى: بدون شک اکثر مردم به‌ دین اسلام عقیده‌ داشتند، اما شکى نیست جریانهاى چپ نیز وضعیتى که‌ در آن زمان بر کردستان حکفرما بود هوادار داشتند همانگونه‌ که‌ حالا نیز هوادار دارند.
به‌یان: با برداشت شما از ان دوران، توازن قوا میان سازمان خه‌بات که‌ به‌ اسلام عقیده‌ داشت و احزاب دیگر که‌ چپ بودند چگونه‌ بود? یعنى مردم بیشتر پشتیبان کدام جهت بودند?
بابه‌شیخ حسینى: عموماُ مردم پشتیبان جنبش آزادیخواهى و ملى میهنى بودند، نمى شود گفت عموم مردم با نیروهاى چپ و یا با سازمان خه‌بات بود، موضوعى که‌ براى مردم اهمیت داشت رسیدن به‌ اهداف و آزادى بود، والا مردم با نیرهاى چپ نبودند و چون سازمان خه‌بات جدیدا٠‹ تأسیس شده‌ بود نتوانست آنگونه‌ که‌ لازم بود مردم را به‌سوى خود جلب کند.
به‌یان: این حالت عمومیش بود، اما منظور من این است که‌ طبق گفته‌ شما اکثریت مردم به‌ اسلام عقیده‌ داشتند و نمى خواستند به‌ صفوف نیروهاى چپ ملحق شوند، پس میان سازمانى که‌ داراى افکار اسلامى بود و دیگران که‌ چپ و لاییک بودند، بیشتر به‌ صفوف کدام طرف پیوستند، یا هوادار کدام جبهه‌ بودند?
بابه‌شیخ حسینى: همانگونه‌ در جواب سوال قبل گفتم، در آن دوران براى مردم رسیدن به‌ آزادى و احقاق حقوق پایمال شده‌ مهم تر بود. روشن است که‌ بیشتر توده‌ مردم مى خواستند حقوق ملى اشان براورده‌ شود و ظلم وستم پایان یابد.
نیروهاى چپ و غیر چپ نمى توانند اثبات کنند که‌ اکثریت مردم با آنها بوده‌اند. اگر مردم از جریانها و احزاب پشتیبانى کرده‌اند انها را وسیله‌ و اهرمى براى پایان ستم دانسته‌اند. مجدا٠‹ تکرار مى کنم، سازمان خه‌بات مدت زمان کوتاهى بود که‌ تأسیس شده‌ بود و فرصت نداشت که‌ انگونه‌ که‌ لازم بود، خود را به‌ مردم معرفى نماید و پشتیبانى وحمایت همه‌ جانبه‌ مردم را جلب نماید.
به‌یان: چه‌قدر طول کشید تا سازمان خه‌بات بتواند پشتبان مردم را به‌ دست آورند?
بابه‌شیخ حسینى: کوشش براى اینکه‌ پایگاه‌ مردمى وسیع و با قدرت داشته‌ باشیم، امرى یک ساله‌ و دو ساله‌ نیست وبیشتر از ٣٠  سال مى باشد که‌ این یکى از وظایف مان است. بى شک در آینده‌ نیز این روند را پیگیرى خواهیم کرد. البته‌ با توجه‌ به‌ سالهاى گـذشته‌ سازمان خه‌بات، توانسته‌ اعتماد بیشتر همیهنان را به‌ سوى خود جلب نماید.
به‌یان: این درست است که‌ حزب سیاسى مى کوشد که‌ پایگاه‌ مردمى خود را قوى کند. این هدف سیاسى هر تشکیلات است. هدف از سوال من این است آیا سازمان خه‌بات طبق گفته‌ شما در ابتداى تأسیس نتوانست آنگونه‌ که‌ لازم بود توجه‌ مردم را به‌ سوى خود جلب کند ایا بعدا٠‹ نیز نتوانست?
بابه‌شیخ حسینى: اگر منظور سوال شما تمامى مردم کرد در کردستان ایران مى باشد، بله‌ سازمان خه‌بات نتوانسته‌ تمامى اقشار جامعه‌ کردستان را به‌سوى خود جلب کند.
به‌یان: سازمان خه‌بات ٣٠  ساله‌ شد. کدام سال و دوران را دوران ترقى و پیشرفت سازمان خه‌بات مى دانید?
بابه‌شیخ حسینى: تاریخ ٣٠  سال فعالیت سازمان خه‌بات به‌ چند مرحله‌ تقسیم مى شود، که‌ هرکدام از ان مراحل سازمان خه‌بات به‌ پیش گام نهاده‌ براى مثال ابتداى آغاز مبارزه‌ مسلحانه‌ که‌ بسیار حاد و گرم بود، فعالیت نظامى پیشمرگان سازمان خه‌بات نه‌تنها براى سازمان خه‌بات بلکه‌ براى تمامى مردم کردستان جاى افتخار بود. با تقسیم کردن آن مراحل مى توان ٨،٩ سال گـذشته‌ را به‌ مرحله‌ رشد سیاسى و تشکیلاتى واجراى کار منظم تر از دیگر مراحل فعالیت سازمان برشمرد.
به‌یان: اما شما که‌این مرحله‌ را مرحله‌ رشد سیاسى و تشکیلاتى مى نامید، از مردم دوور بودید حتى در مرزها نیز حضور نداشتید وفعالیت نظامى نیز نداشتید، چگونه‌ و چـطور این مراحل را مرحله‌ رشد مى نامید?
بابه‌شیخ حسینى: فکر مى کنم حضور میان مردم تنها با بودن مقر و قرارگاه‌ در داخل کردستان ایران و با فعالیت پیشمرگان و فعالیت نظامى نیست. سازمان خه‌بات در حال حاضر در اکثر شهرهاى کردستان عضو و هوادار و هسته‌ تشکیلاتى فعال دارد. در حالى که‌ هسته‌هاى تشکیلاتى در گـذشته‌ اینچنین منظم و فعال نبودند، حتى هنگامى نیز که‌ مقرها و قرارگاههایمان در داخل کردستان بودند. در رابطه با فعالیت سیاسى وارتباط با احزاب و جریانهاى سیاسى و رویدادهاى سیاسى، سازمان خه‌بات، داراى جایگاه‌ ویژه‌اى است و نقش بسزایى در مسائل سیاسى دارد و حتما٠‹ شما اخبار و گزارشهاى فعالیت سازمان خه‌بات را دیده‌اید واین حقیقت را مى دانید.
به‌یان: ان افتخارات چیست که‌ به‌ ان اشاره‌ کردید?
بابه‌شیخ حسینى: استقلال و مبارزه‌ سیاسى وتشکیلاتى، فعالیت چشمگیر پیشمرگان سازمان خه‌بات، براى نمونه‌ جنگ پیشمرگان سازمان خه‌بات در برابر نیروهاى رژیم در دهم آبان ١٣٥٨ که‌ خمینى را مجبور کرد، خواستار آتش بس با مردم کرد شود و مجبور شد براى گفتگو با نمایندگان ملت کرد اعلام آمادگى کند. همچنین سازمان خه‌بات در برابر فشارهاى حاکمیت و جریانهایى، که‌ مى خواستند سازمان خه‌بات به‌ خواستهایشان تن دهد سرخم نکرد و دهها نمونه‌ دیگر، که‌ به‌خاطر اوضاع ویژه‌ به‌ آنها اشاره‌ نخواهم کرد.
به‌یان: منظورتان درهم کوبیدن گردان جاویدان است?
بله‌
اما به‌ ان جنایت گفتند و محکوم کردند?
بابه‌شیخ حسینى: جنایت فرمان جهاد خمینى و حمله‌ پاسداران و دیگر نیروهاى نظامى و به‌ آتش کشیدن، ویران کردن خانه‌ و کاشانه‌ مردم و کشتار بچه‌ها جوانان و کهنسالان کردستان بود، نه‌مقاومت و پایدارى در برابر نیروهاى اشغالگر. ما در سرزمین ابا و اجدایمان از خود دفاع کردیم و در هیچ جا وهیچ قانونى مدافع جنایتکار محسوب نمى شود و اشغالگر مظلوم و برحق .
به‌یان: نیروهاى دیگر کرد ان عملیات را ((جنایت)) دانستند?
بابه‌شیخ حسینى: منظور شما کدام نیروست که‌ ان عملیات را جنایت دانست.
به‌یان: خبر ان عملیات به‌ شیوه‌اى گسترده‌ در ایران پیچید و پخش شد. در کردستان نیز موجب بالا بردن روحیه‌ مردم شد. اما یکى از مسئولین بلند پایه‌ یکى از احزاب در گفتگویى آن عملیات را جنایت دانست.
بابه‌شیخ حسینى: موضع ان مسئول حزب کردستانى که‌ مى فرمایید، موضعى درست و به‌نفع جنبش کرد نبود. و مشخص شد که‌ دفاع از کردستان و کرد و مبارزه‌ در برابر ان رژیم جنایت نیست بلکه‌ افتخار است. اگر به‌ این پسنده‌ کنید و به‌ منظور خدمت به‌ مبارزه‌ برحق ملت کرد و ارتباط دوستانه‌امان با تمامى احزاب سیاسى از جواب کامل به‌ این سوال خوددارى مى کنم.
کاک بابه‌شیخ نسل جدید از ما تقاضادارد، حقایق را برایشان بازگو کنیم. شما این عملیات را قهرمانه‌ و جاى افتخار مى نامید، اما در همان زمان مسئول حزبى کوردى، ان عملیات را جنایت نامید. نسل جدید که‌ گـذشته‌ را مورد تحقیق و بررسى قرار مى دهد و درباره‌ ان مى نویسد، چگونه‌ قضاوت کند، اگر هر دو طرف برایش روشن نکنند که‌ چرا این رویداد را به‌ دو شیوه‌ جدا از هم تعریف مى کنند?
بابه‌شیخ حسینى: شکى نیست که‌ ضروریست رویدادها مسائل روشن شود و نسل جدید حق دارند خواستار روشن شدن حقایق گردند، اما نسل جدید هر اندازه‌ خواستار روشنگرى و اشکار کردن حقایق مى باشد، بیشتر از ان خواستار اتحاد و همبستگى در جنبش مردم کرد و میان سازمانها واحزاب است علارغم این کسانى که‌ دنبال حقایق مى باشند علیرغم جواب کامل بنده‌ حقایق از انها پوشیده‌ نخواهد بود.
به‌یان: یعنى چیزهایى هست، اما به‌ خاطر مصلحت ارتباطتان نمى خواهید، افشاگرى کنید?
بابه‌شیخ حسینى: دقیقا٠‹ ان که‌ شما مى گویید درست است
به‌یان: احزاب دیگر مصالح شما را رعایت مى کنند? پس چرا جایى که‌ لازم است به‌ عنوان سازمانى سیاسى از شما اسم ببرند، از ان عدول مى کنند و نادیده‌ مى گیرند?
بابه‌شیخ حسینى: قبل از هر چیز سازمان خه‌بات به‌ مردم و تاریخ مبارزاتى انقلابى و دلسوزانه‌اش پشت بسته‌ است. دیگر ان دوران به‌سر امد که‌ جریانى سیاسى خگ ونشان بکشد براى مشروعیت و عدم مشروعیت هر نیروى میهنى و مبارز، انهم نیرویى مانند سازمان خه‌بات کردستان ایران. الیته‌ تا انجا که‌ ما اطلاع داریم تمامى نیروها خواهان ارتباط و نزدیکى با سازمان خه‌بات مى باشند.
به‌یان: مى شود بگویید درچه‌ دورانى این طرز تفکر وجود داشت و انرا پایه‌ گـذارى کرد?
بابه‌شیخ: در آغاز جنبش آزادیخواهى کرد در کردستان ایران، متأسفانه‌ این گونه‌ تعبیر و براورد وجود داشت که‌ خسارت زیاد و جبران ناپـذیرى به‌ کرد و مبارزه‌ برحقش وارد ساخت درهمانحال تأثیر منفى به‌ جاگـذاشت و خسارت به‌ سازمان خه‌بات وارد ساخت.
چه‌ تأثيرى به‌جا گذاشت?
بابه‌شیخ حسینى: مانعى شد در مسیر پیشرفت و ترقى سازمان خه‌بات، آنگونه‌ که‌ مى خواستیم وانتظار داشتیم. همچنین در چهارچوبى وسیعتر، آغاز جنگ برادرکشى و اختلافات عمیق و زیانبار را میان نیروهاى کردستانى که‌ هنوز تأثیرات ان را مى بینیم که‌ از میان نمى روند.
به‌یان: در تومار رویدادهاى کردستان ایران، سازمان خه‌بات به‌نوعى در آن وجود دارد. ایا شما در جنگهاى داخلى دخیل بودید، یا آتش ان به‌ شما رسید?
بابه‌شیخ حسینى : سازمان خه‌بات هیچ گاه‌ به‌ هیچ یک از احزاب و جریانهاى کردستان یورش نبرد، و اگر مورد حمله‌ قرار گرفته‌ از موجودیتش دفاع کرده‌. اما متأسفانه‌ آتش جنگ به‌ سازمان خه‌بات نیز رسید.
دلیل حمله‌ آن نیروها به‌ سازمان خه‌بات، ئیدولوژى سازمان و استقلال سیاسى بوده‌? شما را (مرتجع) و وابسته‌ به‌ حکومت عراق دانسته‌اند. آیا در حقیقت دلیل حمله‌ و فشار بر سازمان خه‌بات ان موارد بود یا مسائل دیگر?
بابه‌شیخ حسینى: نخیر برداشت شما صحیح نیست، در ارتباط با حکومت عراق سازمان خه‌بات از جریانهاى دیگر مستقل تر عمل کرده‌ و در ارتباط با اسلامى بودن سازمان که‌ موجب حمله‌ احزاب به‌ سازمان شده‌ مى گویم، احزاب و جریانهاى چپ و غیر اسلامى نیز مورد حمله‌ قرار گرفتند. به‌ عقیده‌ من، عدم تحمل همدیگر و افکار متعدد و نبود فرهنگ پلورالیزم و و تعصب کورکورانه‌ نسبت به‌ احزاب در ان دوران موجب بروز آن مشکلات مى شد.
به‌یان: چند پیشمرگ در جنگ برادر کشى، یا طبق گفته‌ خودتان در دفاع از موجودیت سازمان خه‌بات جانشان را فدا کردند?
بابه‌ شیخ حسینى: خوشبختانه‌ پیشمرگ سازمان شهید نشد، اما پیشمرگ سازمان مجروح شد، و در دفاع از موجودیت سازمان، پیشمرگ هیچ جریان دیگرى از طرف پیشمرگان سازمان شه‌هید نشدند، اما مجروح شده‌اند.
ان حملات علیه‌ سازمان توسط کومه‌له‌ انجام مى شود یا حدکا یا هر دو طرف?
بابه‌شیخ: کومه‌له‌ به‌ مقرهاى ما حمله‌ نه‌کرد واختلافاتمان به‌ حدى نرسیده‌ بود که‌ علیه‌ یکدیگر اسلحه‌ بکار بگیریم. اما متأسفانه‌ با حزب دمکرات چند بار درگیرى مسلحانه‌ داشته‌ایم.
به‌یان: خدا بیامرز ماموستا شیخ جلال حسینى، دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران، در گفتگویى، صراحتا٠‹، مى گوید احزاب کردستان ایران اگر بدتر نشده‌ باشند، خوبتر نشده‌اند)) حتى مى گویند براى این سازمان خه‌بات را تأسیس کردم که‌ جریانهاى مفید وجود نداشت و حالا نیز وجود ندارند. با توجه‌ به‌ سخنان شما در رابطه با رویداهاى گـذشته‌ و آنگونه‌ که‌ ماموستا شیخ جلال درباره‌ احزاب اظهار نظر کرده‌، آیا هیچ ضمانتى وجود دارد که‌ جنگ برادرکشى و رفتارى که‌ در گـذشته‌ باشما شده‌، مجدا٠‹ تکرار نشود?
بابه‌شیخ: اگر نوع تفکر و تحلیلهایمان همانند ٣٠  سال گـذشته‌ باشد، که‌ متأسفانه‌ همانگونه‌ که‌ مى بینم مواضع و دیدگاهها و رفتار احزاب کردستانى تغییر نکرده‌، این نوع طرز فکرها آنگونه‌ که‌ هست، تداوم یابد، هیچ ضمانتى نیست جنگ برادرکشى بوقوع نپیوندد. ضمانت براى عدم جنگ برادرکشى و پایان اختلافات به‌ بردبارى جریانهاى سیاسى در برابر هم و هوشیارى بیشتر و اجازه‌ نددادن مردم کردستان به‌ جریانهاى خطاکار ارتباط دارد.
فکر مى کنید مواضع خوب که‌ شما از آن سخن مى گویید، از تغییر در عقلانیت سیاسى، یا ترشح شده‌ از انشعابهاست? چون آنگونه‌ که‌ شما قبلا٠‹ گفتید، آنها ((به‌سازمان خه‌بات حمله‌ کردند)) و خسارت فراوانى به‌ سازمان خه‌بات وارد ساختند?
بابه‌شیخ حسینى: هنگامى که‌ جهان در ترقى و توسعه‌ است و تحمل یکدیگر متداول شده‌ و تغییر مثبت را در این ضمینه مى بینیم البته‌ انشعابها بر تغییر در مواضعهاى خسارت بار گـذشته‌ تأثیر داشته‌اند.
به‌یان: هیچ ضمانتى هست که‌ اگر، یکى از جریانهاى منشعب شده‌، مجددا٠‹ متحد شوند، یا جریانى قدرت گـذشته‌ را باز یابد، قسمت شما باز هم حمله‌ و یورش دیگران نباشد?
بابه‌شیخ حسینى: امیدوارم آنها متحد شوند. اتحاد به‌ معنى گامى به‌سوى بهتر بودن و تحمل کردن همدیگر و تغییر و مثبت در سیاستهاى اشتباه‌ گـذشته‌ است، نه‌ بر عکس انها.
یعنى همه‌ انشعابها موجب خسارت شده‌ و حتى نفع داشته‌اند?
بابه‌شیخ حسینى: در این باره‌ که‌ درسى شده‌ تا تحمل همدیگر را بکنند، بله‌ نفع نیز داشته‌، اما در کل، دشمنان از انشعابها نفع برده‌اند.
به‌یان: به‌ دنبال انشعابها، جریانهاى انشعابى، هرکدام مى کوشند، شما را به‌ خود نزدیک نمایند، دعوتتان مى کنند تا به‌ دیدارشان بروید، افراد اگاه‌ از سیاست احزاب کردستان ایران، بر این باورند که‌ شما را براى توازن قدرت بکار مىبرند. آنها مى گویند، پس چرا قبل از انشعابها، از سازمان خه‌بات نمى پرسیدند و حتى با انها دشمنى مى شد?
بابه‌شیخ حسینى: در پاسخ سوال قبل گفتم که‌ سازمان خه‌بات اهرم و دستاویزى نیست که‌ جریانهاى دیگر انرا براى توازن قوا و به‌ نفع خود به‌کار گیرند. سازمان خه‌بات تشکیلاتى مستقل در تصمیم گیرى و فعالیت مى باشد و همه‌ این حقیقت را به‌خوبى مى دانند.
به‌یان: اما آن چندین همکارى و اطلاعیه‌ مشترک، هیچ کدام بنابه‌ در خواست شما نبود. شما را براى امضا گرفتن دعوت کردند، تا در تلویزیون نشان داده‌ شوید. پس چرا اماده‌ نیستند برنامه‌اى مخصوص به‌خودتان را در تلویزیونهایشان پخش کنند?
بابه‌شیخ حسینى: طبق تقاضاى سازمان خه‌بات چند اطلاعیه‌ مشترک منتشر شده‌. براى مثال اطلاعیه‌ مشترک در مورد شهادت فرزادکمانگر و یارانش، بنا به‌ خواست سازمان خه‌بات بود. در ارتباط با برنامه‌ى تلویزیونى چند برنامه‌اى در باره‌ سازمان خه‌بات پخش شده‌ و چندین بار به‌ ما اطلاع داده‌اند که‌ اماده‌ همکارى و تهیه‌ برنامه‌ى ویژه‌ در رابطه با سازمان خه‌بات هستند.
به‌یان: چند بار، حدک وخه‌بات و پاک و کومه‌له‌ زحمتکشان، جلسه‌ و میزگرد تلویزیونى تشکیل داده‌اند. در اخرین جلسه‌، تغییرى مورد توجه‌ در ساختار اجلاس رویداد که‌ بحث زیادى به‌ دنبال داشت. چرا این بار به‌جاى اقاى عمر الخانیزاده‌ از کومه‌له‌ زحمتکشان کردستان، اقاى عبدالله‌ مهتدى از کومه‌له‌ انقلابى زحمتکشان کردستان به‌ جمعتان پیوست?
بابه‌شیخ حسینى: سازمان خه‌بات آماده‌ شرکت و حضور در هر جلسه‌ با تمامى جریانها مى باشد، در این رابطه که‌ چرا جریانى در جلسه‌ و میزگردى شرکت ندارد، باید از انها سوال شود. انگونه‌ که‌ اطلاع دارم متأسفانه‌ جریانها و احزاب منشعب شده‌ از یکدیگر حاضر نیستند. با هم گفتگو کنند.
به‌یان: به‌ دوران گـذشته‌ کردستان برگردیم، سازمان خه‌بات، در وضعیتى که‌ فکر چپ و کمونیستى بر کردستان ایران حاکم بود و همچنین مورد یورش جریانى مشخص قرار داشتید، چگونه‌ توانستید تاب بیاورید و موجودیتان را حفظ کنید?
بابه‌شیخ حسینى: سیاست درست و مبارزه‌ ملى و میهنى و مردم پسند و مرز بندى با رژیم آخوندى و همچنین وجود مسئولین و کادرها و پیشمرگان با ایمان که‌ در اوضاع بحرانى مقاومت و استقامت داشتند و هواداران و دوستان و مردمى که‌ سازمان خه‌بات را دوست مى خواستند پشت و پناه‌ بزرگ بودند. علارغم آنها بودن شخصیت ملى و میهنى و دینى، ماموستا سید جلال حسینى، نقشى بسزا در این باره‌ داشت.
به‌یان: پس فاکتر اسلامى بود، که‌ زنده‌ یاد ماموستا سیدجلال حسینى بر ان تأکید داشتند?
بابه‌شیخ حسینى: شکى نیست فاکتر اسلامى نیز جایگاه‌ ویژه‌اى داشت.
به‌یان: در نظرات زنده‌ یاد ماموستا سیدجلال حسینى، عقیده‌ اسلامى و اخلاق و رفتار اسلامى، در تأسیس و پیشرفت سازمان خه‌بات اصول اصلى دانسته‌ شده‌اند، اما شما به‌ عنوان فاکتر از ان سخن مى گویید?
بابه‌شیخ حسینى: من نگفتم، عقیده‌ اسلامى و اخلاق و رفتار درست در پیشرفت و ترقى سازمان تأثیر گـذار نبوده‌. من در جواب سوال شما که‌ پرسیدید فاکتر اسلامى نقشى داشت? گفتم فاکتر اسلامى نقش داشته‌ است.
به‌یان:: در حملاتى که‌ علیه‌ سازمان خه‌بات انجام مى شد سازمان خه‌بات چیزى را از دست مى داد?
بابه‌شیخ: ان حملات موجب مى شد کادرها و پیشمرگان سازمان خه‌بات آزادانه‌ و آنگونه‌ که‌ لازم بود در تمامى مناطق کردستان، نتوانند فعالیت داشته‌ باشند.
به‌یان: گفته‌ مى شود در چند منطقه پیشمرگان و مقرهایتان خلع سلاح شده‌اند?
بابه‌شیخ حسینى: بله‌ درست است. مقر ابادى ((سنگان)) در منطقه اشنویه‌، مقر ((شخه‌ل)) و ((مقر ((سارتکێ)) در منطقه ربط، مقر آبادى ((شقویف)) در منطقه سقز، ((قاقلاوا)) در بوکان و حمله‌ به‌ وبى احترامى به‌چندین کادر و پیشمه‌رگ سازمان خه‌بات در مناطق مختلف کردستان.
به‌یان: آنها در حمله‌ها و خلع سلاح سازمان خه‌بات چه‌ هدفى داشتند?
بابه‌شیخ حسینى: هدفشان نابودى و از میدان بدر بردن سازمان خه‌بات بود
به‌یان: این سیاست براى آنها و براى شما چه‌ ثمره‌اى داشت?
بابه‌شیخ حسینى: به‌ سازمان خه‌بات و به‌ آنها و جنبش حق طلبانه‌ کردستان خسارت وارد ساخت.
به‌یان: در نهایت ان حملات علیه‌ شما کى و چگونه‌ پایان یافت?
بابه‌شیخ حسینى: آن وقت پایان یافت که‌ هیچ طرفى مقر و قرارگاه‌ در کردستان ایران نداشت.
به‌یان: این چه‌ چیزى را مى رساند?
بابه‌ شیخ حسینى: این نتیجه‌ را مى دهد که‌ تفکر صحیح و سیاست خردمندانه‌ در کردستان پیگیرى و اجرا نمى شد
به‌یان: هیچ گاه‌ چنین بوده‌ که‌ بعد از حملات، با حدکا گفتگوى جدى انجام دهید و به‌ توافقى برسید?
بابه‌شیخ حسینى: ارتباط در حدى نبود که‌ گفتگو جدى براى حل مشکل انجام گیرد
به‌یان: پیشمرگان دستگیر شده‌ و اسلحه‌ها و امکاناتى که‌ در مقرهاى سازمان گرفته‌ مى شد، چگونه‌ باز گردانده‌ مى شد?
بابه‌شیخ حسینى: پیشمرگان خود باز مى گشتند و اسلحه‌ها و وسائل به‌غنیمت مى رفتند.
به‌یان: طبق آمارى که‌ دارید، چند قبضه اسلحه‌ از بین رفت?
بابه‌شیخ حسینى: امار دقیقى ندارم، اما در ان مقرها اسلحه‌ بود.
به‌یان: با آن وضعیتى که‌ بر شما حکمفرما بود، چگونه‌ مى توانستید با نیروهاى جمهورى اسلامى درگیر شوید?
بابه‌شیخ حسینى: علارغم وضعیت بحرانى و بغرنج، پیشمرگان سازمان خه‌بات فعالیت و جنگهاى مورد توجهى را علیه‌ نیروهاى رژیم انجام مى دادند.
به‌یان: فشار کدام طرف براى سازمان خه‌بات خسته‌ کننده‌ بود، حملات دشمن، یا حملات حزب کردى?
بابه‌شیخ حسینى: شکى نیست، فشارهاى احزاب کردى خسته‌ کننده‌ بود. زیرا ما خواهان تنش نبودیم و هدف سازمان خه‌بات مبارزه‌ براى آزادى ملت کرد و مقاومت در برابر نیروهاى رژیم آخوندى بود. به‌این دلیل فشارهاى احزاب سنگین تر و ناخوشایندتر بودند.
به‌یان: بناینگذار سازمان خه‌بات چه‌ شخص و اشخاصى بودند?
بابه‌شیخ حسینى: بنیانگـذار اول ماموستاسیدجلال حسینى بود. همکارانش ماموستا خدر عباسى، شهید ماموستا سید خلیل شریفیان، خدا بیامرز ماموستا مه‌لا که‌ریم صیادى ((سارده‌کوسانى)) شهید ماموستا عبدوالله‌ ارام و چند شخص دیگر.
به‌یان: باگـذشت ٣٠  سال، رهبرى حال در سازمان خه‌بات، با رهبرى سازمان در گـذشته‌ را چگونه‌ مقایسه‌ مى کنید.
بابه‌شیخ: از چه‌ لحاظ مى فرمایید?
به‌یان: ازجنبه‌ توانایى و تجربه‌ سیاسى و پایگاه‌ اجتماعى و سگح روشنفکرى سیاسى و اسم و رسم?
بابه‌شیخ حسینى: روشن است اعضاى رهبرى گـذشته‌ داراى تجربه‌ و اسم و رسم بودند و اگر اعضاى کمیته‌ مرکزى اخیر سازمان از لحاظ اسم رسم مانند مرکزیت گـذشته‌ نباشند، اما خوشنام و داراى انرژى بیشتر در کار و خدمت به‌ ملت کرد و سازمان خه‌بات مى باشند و سطح روشنفکرى شان کمتر از رهبرى گـذشته‌ نیست.
به‌یان: آقاى بابه‌شیخ حسینى، دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران، خیلى درباره‌ دلیل انشعاب ماموستا ملاخدر عباسى و هوادارنش از شما سوال شده‌ ما ان سوالها را تکرار نمى کنیم و مى پرسیم: آیا هیچ دلیل جدى هست تا با ان بخش منشعب شده‌( مبارزه‌ انقلابى ) متحد نشویید?
بابه‌شیخ حسینى: سازمان خه‌بات نیرویى ملى و میهنی، داراى اساسنامه‌ى مصوبه‌ کنگره‌ چهارم مى باشد. که‌ نه‌تنها آن دوستان، بلکه‌ هر دسته‌ و جریان دیگرى که‌ سیاست و مواضع سازمان خه‌بات کردستان ایران را بپـذیرند، هیچ مانعى براى اتحادشان باسازمان خه‌بات به‌ شیوه‌اى ریشه‌اى و بدون شکاف و من وتو تویى وجود ندارد.
به‌یان: یعنى هیچ توافق و برنامه‌ى مشترک را قبول نمى کنید تنها باید برنامه‌ى شما مبناى اتحادتان باشد?
بابه‌شیخ حسینى: در حال حاضر بحث و گفتگویى در میان نیست، والا مى شود گفتگو و تبادل نظر کرد.
به‌یان: ارسال پیام تسلیت براى شما و شرکت در مراسم سوگوارى که‌ در سایت سازمان خه‌بات انعکاس یافت، یخبندان در مسیر همکارى و نزدیکى را آب نکرد?
بابه‌شیخ حسینى: بله‌ آنکه‌ سازمان خه‌بات پیام آن دوستان و حضورشان در سوگوارى به‌مناسبت درگـذشت جناب ماموستا سیدجلال راپخش کرد، نشان دهنده‌ موضع درست سازمان خه‌بات در این چهار چوب مى باشد
به‌یان: پس اقدام آنها چـگور?
بابه‌شیخ حسینى: شما اقدام آنها را ذکر کردید و من گامهاى خودمان را گفتم.
به‌یان: شما اقدام آنها را چگونه‌ مى بینید?
بابه‌شیخ حسینى: با توجه‌ به‌ آنکه در رسانه‌هاى سازمان پخش شده‌ حتما٠‹، آنها را خوب مى دانم.
به‌یان: چرا احزاب از جریانهاى منشعب پشتیبانى مى کنند?
بابه‌شیخ حسینى: سازمان خه‌بات در اختلافات و مناقشات میان احزاب و جریانها از هیچ طرفى جانبدارى نمى کند. ما نیروى سیاسى مسئول مى باشیم و موضع و سیاستى موازى در برابر احزاب داریم.
به‌یان: در گـذشته‌ حدکا، از آن جریان حمایت کرد که‌ از سازمان خه‌بات منشعب شدند. همچنین امکانات و جا ومکان در اختیارشان گذاشت?
بابه‌شیخ حسینى: سوال شما به‌ حدکا ارتباط دارد، من تنها نظر سازمان خه‌بات را به‌ شما مى گوییم. سازمان خه‌بات در رابطه با اختلافات وتنشها مسئولانه‌ رفتار مى کند.
به‌یان: اما بعدا٠‹ سازمان خه‌بات، از حدکاـ رهبرى انقلابى حمایت پشتیبانى کرد?
بابه‌شیخ حسینى: با رهبرى انقلابى ارتباط داشتیم و دیدار آنها از مقرهاى سازمان و دیدار ما از مقرهاى آنها به‌ معنى دفاع و پشتبانى از انها علیه‌ حزب دمکرات نبود، علارغم آن موارد، متأسفانه‌ ما هیچ گاه‌ و حالا نیز امکاناتى اینچنین در اختیار نداشتیم تا به‌ جریانهاى دیگر کمک کنیم.
به‌یان: در تقالید سیاسى، تأیید یک جریان به‌معنى پشتبانى از آن مى باشد و بایکوت ان به‌معنى عدم پشتیبانى نیست. شما ان دوران به‌ حدکاـ رهبرى انقلابى اعتراف مى کردید. حالا به‌ حزب دمکرات کردستان اعتراف مى کنید?
بابه‌شیخ حسینى: مواضع ما نباید شیوه‌اى باشد که‌ اگر سخن خیرى میان جریانهاى منشعب کردایم تأپیرگـذار نباشد. اگر سازمان خه‌بات در اختلاف میان جریانها به‌ نفع جریانى موضع بگیرد نمى تواند، نقشى در فعالیتها براى نزدیک کردن و متحدشدنشان داشته‌ باشد. مضافا بران حزب دمکرات کردستان ایران خود به‌ حدک اعتراف مى کند. با این تفاوت که‌ خواستار تغییرنام انها مى باشد.
به‌یان: دبیرکل محترم سازمان خه‌بات، شفافیت و دادن اطلاعات به‌ جامعه‌ تا چه‌حد به‌ حق هر فرد در اجتماع و ضرورتى امروزى مى دانید?
بابه‌شیخ حسینى: دادن اطلاعات و شفافیت براى جامعه‌ و براى هر فرد ضروریست. اما سردادن اطلاعات هنگامى باشد که‌ به‌ مردم کرد و جنبش خسارت وارد نسازد. حال که‌ بنده‌ با شما گفتگو مى کنم، کوشش کرده‌ام در جواب به‌ برخى از پرسشها وضعیت حساس ملت کرد، و جنبش ان را در نظر داشته‌ باشم. شاید اگر فرصتى باشد و بدانم به‌ جنبش کرد زیان نمى رساند شفافتر به‌ سوالهاى پاسخ بگویم
به‌یان: ارتباط سازمان خه‌بات با کومه‌له‌ و حزب آزادى در چه‌ سطحى مى باشد?
بابه‌شیخ حسینى: با هر دوو حزب ارتباط دوستانه‌ داریم.
به‌یان: پس چرا به‌ توافقى براى تشکیل جبهه‌ کردستانى نمى رسید?
بابه‌شیخ حسینى: براى تشکیل جبهه‌ کردستانى که‌ فراگیر باشد، باید ارتباط جریانهاى سیاسى به‌ سطحى دوستانه‌ و نزدیک برسد، همانگونه‌ که‌ شاهد هستیم و مى بینیم، ارتباط دوستانه‌ که‌ زمینه تشکیل جبهه‌ کردستانى را فراهم سازد، دیده‌ نمى شود.
به‌یان: آیا شما بخشى از مشکلات هستید که‌ زمینه را فراهم نساخته‌?
بابه‌شیخ حسینى: خوشبختانه‌ ما بخشى از مشکلات نیستیم.
به‌یان: پس بخشى براى حل مشکلات مى باشید?
بابه‌شیخ حسینى: ما براى نزدیکتر کردن جریانها مى کوشیم، و مواضعمان نشاندهنده‌ این است که‌ ما بخشى از راه‌حل هستیم.
به‌یان: کدام جریان بخشى از مشکلات بر مسیر تشکیل جبهه‌ کردستانی مى باشد?
بابه‌شیخ حسینى: انشعابها و دورى جستن جریانهاى منشعب بهانه‌ و مشکل اصلى عدم تشکیل جبهه‌ کردستانی مى باشد.
به‌یان: کدام طرف مشکل اصلى هستند، آنهایى که‌ انشعاب کرده‌اند، یا آنهایى که‌ آماده‌ نیستند با جریان مقابل گفتگو کنند?
بابه‌ شیخ حسینى: اگر بپـذیرید نمى خوام به‌ این سوال جواب بدهم .
به‌یان: مى گویند ارتباط خه‌بات با مجاهدین، براى تأمین امراز معاش مى باشد نه‌ بر اساس سیاست. این تا چه‌ حدى درست است?
بابه‌شیخ حسینى: ارتباط سازمان خه‌بات و سازمان مجاهدین، ارتباطى سیاسى و استراتژى براى مبارزه‌ علیه‌ رژیم آخوندى و نائل آمدن مردم کرد به‌ حقوقش و پایان و بحران و تنش بعد از سرنگونى رژیم آخوندى مى باشد. اگر ارتباط سازمان خه‌بات و سازمان مجاهدین براساس مادى و مصالح مى بود. مى بایست سازمان خه‌بات امکانات مادى فراوانى مى داشت و حداقل، برنامه‌ى یکى دوساعته‌ تلویزیونى مى داشت.
به‌یان: یعنى سازمان مجاهدین کمک مادى به‌ سازمان خه‌بات نمى کند?
بابه‌شیخ حسینى: همانگونه‌ که‌ گفتم، ارتباط سازمان خه‌بات و سازمان مجاهدین بر پایه‌ مسائل مادى نیست.
به‌یان: کمک مادى، بخشى از همکارى سیاسى میان دو یا چند جریان سیاسى که‌ همکار یا هم پیمان یا دوست همدیگرند. پس چرا مجاهدین، ان همکارى سیاسى را به‌ شما تقدیم نمى کند? اگر همکارى شما سیاسى و استراتژیک مى باشد?
بابه‌شیخ حسینى: دو تشکلات سیاسى قبل از هر چیز باید بر سر اصول و برنامه‌ و کار سیاسى همکار باشند. این مهمترین نقطه مشترک مى باشد و هر مسئله‌ دیگر خارج از این مسائل، ابتدائى مى باشد.
به‌یان: همکارى مجاهدین با ارتش عراق در سال ١٩٩١ براى سرکوب قیام مردم کرد عراق، چه‌ تأثیرى بر ان سازمان و ارتباطش با شما داشته‌?
بابه‌شیخ حسینى: دشمن اصلى سازمان مجاهدین خلق ایران، رژیم ایران مى باشد و مجاهدین در امور داخلى عراق دخالت نمى کند. براى اثبات این واقعیت از سال ٢٠ ٠ ٣ به‌ بعد بیشتر سازمانهاى امنیتى و محققهاى آمریکا و نیروهاى هم پیمان و عراق از تمامى ساکنان شهر اشرف تحقیق کرده‌ و نتوانسته‌اند مدرکى دال بر دخالت سازمان مجاهدین در امور عراق بیابند. علارغم ان سازمان مجاهدین به‌ کرات اعلام آمادگی کرده‌ تا درداده‌گاه‌ بین المللى بى طرف تا به‌ اتهامات پاسخ بگوید.
به‌یان: کاک بابه‌شیخ: جایگاه‌ و وزن ماموستا شیخ جلال حسینى در سازمان خه‌بات و در جامعه‌ى کردستان را چگونه‌ ارزیابى مى کنید?
بابه‌شیخ حسینى: ماموستا سید جلال، تاریخى از مبارزه‌ و مقاومت و انقلابى و شخصیتى اجتماعى پاک سرشت و دوست داشتنى نزد مردم بود، شکى نیست که‌ این بیوگرافى کوتاه‌ جایگاه‌ شخصیت بى مثال ماموستا را نشان مى دهد. جناب ماموستا از رهبران بی مثال کرد بود که‌ نه‌تنها هم میهنان کردستان، بلکه‌ دشمنان کرد نیز علارغم کینه‌ زیاد از ایشان، نتوانسته‌اند نقطةى کوچک و حتى به‌ دروغ از وى بگویند. براى مثال خلخالى جلاد در کتاب خاطراتش از بزرگى ماموستا مى گوید و تنها بدى که‌ به‌ زعم خودش از جناب ماموستا مى گوید این است که‌ حیف ((شیخ جلال)) ضد انقلاب است. خوب شخصیتى با تاریخى شفاف و بدونه‌ اشتباه‌ و خیانت، شکى نیست، جایگاه‌ ویژه‌اى در سازمان خه‌بات و نزد ملت کرد دارد.
ماموستاى زنده‌ یاد، در مدت فعالیت سیاسى اش چه‌ در گـذشته‌ و چه‌ در این دوره‌ شخصیتى پرهیزکار، فداکار، دانا و مقاوم بود و هیچ گاه‌ مسئولیت و مقام برایش مهم نبود و از مسئولیت به‌نفع خودش استفاده‌ نمى کرد و تا اخرین لحظات زندگیش با مال و جان در خدمت مبارزه‌ و جنبش کرد بود. همانگونه‌ که‌ دیدیم مردم در بیشتر شهرهاى کردستان به‌مناسبت درگـذشت ایشان سوگوارى کردند.
به‌یان : درتاریخ احزاب سیاسى در کردستان، حالتهاى گوناگون را مى بینیم و دیده‌ شده‌. حالتى هست که‌ شخصیتى به‌ محور وهسته‌ى تشکیل یک حزب است. در این حالت آن شخص صاحب اسم و رسم تر و داراى نفوذ بیشتر مى باشد?و تأثیر حیاطى بر حزب خواهد داشت? حالتى دیگر این است که‌ حزب شخصیتى را درست مى کند. یعنى حزب جایگاهى مى شود براى نشأ و نما کردن آن شخصیت. این حالت امروز در کردستان دیده‌ مى شود. سوال این است ، ماموستا شیخ جلال حسینى، سازمان خه‌بات را بزرگ کرد، یا سازمان خه‌بات ماموستا را?
بابه‌شیخ حسینى: ماموستا سید جلال حسینى شخصیتى بزرگ و مورد اعتماد مردم بود، سازمان خه‌بات را بنیانگـذارى کرد، وجود شخصیت جناب ماموستا براى شکل گیرى پیشرفت سازمان خه‌بات حقیقتى روشن است. حقیقت دارد که‌ جناب ماموستا نقش چشم گیر و موثرى در پیشرفت و پایدارى سازمان خه‌بات داشته‌، اما افراد دیگر که‌ در سازمان خه‌بات فعالیت داشته‌اند و دارند و در پایدارى و پیشرفت سازمان خه‌بات نقش موثر داشته‌ و دارند. در جواب بخش پایانى سوالتان، علارغم بزرگى و نقش چشمگیر و شخصیت کاریزماتیک جناب ماموستا مى گویم، به‌تنها ماموستا سید جلال سازمان خه‌بات را به‌پیش نبرد، بلکه‌ پیشرفت سازمان خه‌بات با کار و فعالیت دسته‌ جمعى مرتبط بود.
به‌یان: کشته‌ شدن، دستگیرى، مردن و یا استعفاى رهبر و بنیانگـذار برخى از حالتها موجب بحران در رهبرى مى شود. خه‌بات بدون ماموستا شیخ جلال بنیانگـذار و رهبر، سرانجام به‌کجا ختم مى شود?
بابه‌شیخ حسینى: تاریخ چند سال فعالیت سازمان خه‌بات پس از کنگره‌ سوم و چهارم و همچنین رهنمود و درسهایى که‌ از جناب ماموستا آموختیم، نشان مى دهد بعد از درگـذشت جناب ماموستا بحران سازمان خه‌بات را فرا نمى گیرد. البته‌ آینده‌ این واقعیت را بهتر نشان خواهد داد.
به‌یان: پس چه‌ تأثیر منفى در سازمان خه‌بات برجا گـذاشته‌?
بابه‌شیخ حسینى: شکى نیست که‌ درگـذشت شخصیت و بزرگمرد، بلند پایه‌ و دانشمند و با تجربه‌اى اینچنین تأثیر خود راخواهد گـذاشت.
به‌یان: طبق اطلاعات در ٣٠  سال گـذشته‌، ماموستا شیخ جلال از طرف جریانهاى دیگر تحت فشار بود و یا مورد کم لطفى (بجز چند سال گـذشته‌ و به‌ دنبال انشعابها، هر جریان براى یارگیرى کوشیده‌) پس چرا بعد از درگذشت ایشان برایش عزادار و سوگوار بودند و از ایشان تعریف و تمجید مى کنند?
بابه‌شیخ حسینى: در دوره‌اى اختلافات موجب شد که‌ کارهاى خوب و شخصیتهاى بزرگ آنگونه‌ که‌ لازم است مورد احترام قرار نگیرند، با پشت سرنهادن آن دوران، در چند سال اخیر بیشتر نیروها و جریانها احترام و تقدیر فراوانى براى جناب ماموستا داشته‌اند.
به‌یان: بابه‌شیخ حسینى دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان از شما تشکر مى کنیم که‌ در این گفتگو شرکت کردید

بابه‌شیخ حسینى من نیز از شما تشکر مى کنم


13 سال و 10 ماه و 27 روز و 11 ساعت و 50 دقیقه پیش

مصاحبه‌ سایت (به‌یان) با کاک بابه‌شیخ حسینى دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران

مصاحبه‌ سایت (به‌یان) با کاک بابه‌شیخ حسینى دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]