شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

کاک باباشیخ حوسینى طى مصاحبه‌اى طرح پیشنهادى خود را تشريح نمود

کاک باباشیخ حوسینى طى مصاحبه‌اى طرح پیشنهادى خود را تشريح نمود

پس از اينکه‌‌‌ آقای باباشيخ حسينی دبيرکل سازمان خه‌‌‌بات کردستان ايران مدتی پیش ١٠  نکته‌‌‌ پيشنهادی را به‌‌‌ حضور احزاب و گروهها و جريانات سياسی کردستان در راستاى نزديکی و همکاری بيشتر در حال و آينده‌‌‌ مطرح کرد، در ديداری با ((رۆژهه‌‌‌لات تايمز)) که‌‌‌ از طرف روزنامه‌‌‌نويس ((جمال نجاری)) تهيه‌‌‌ شده‌‌‌ بود به‌‌‌ شرح ١٠  نکته‌‌‌ پيشنهادی و به‌‌‌ بررسی وضعیت احزاب و شرايط کردستان ايران پرداخت و از احزاب و گروهها و جريانات سياسی دعوت کرد در راستاى نزديکی و همکاری و کار مشترک در جبهه‌‌‌ای مشترک گام بردارند.

سوال: شما به‌‌‌ عنوان دبير کل سازمان خه‌‌‌بات در مدت گـذشته ١٠  نکته‌‌‌ را به‌‌‌ احزاب و جريانات سياسی کردستان پيشنهاد کردید، چگونه‌‌‌ بود که‌‌‌ این طرح پيشنهادی را پيريزى نموده‌‌‌ و تصمیم گرفتيد آنرا به‌‌‌ احزاب و گروههای ديگر پيشنهاد کنيد?
جواب: طرح اين پيشنهادات و دعوتی که‌‌‌ به‌‌‌ عمل آورديم، اگرچه‌‌‌ در اين برهه‌‌‌ زمانی در روزنامه‌‌‌ و رسانه‌‌‌هاى ارتباط جمعی انعکاس داده‌‌‌ شده‌‌‌ است ولی اين موضوع به‌‌‌ گـذشته‌‌‌ بر می گردد، ما بسيار منتظر مانديم که‌‌‌ تلاشهايمان برای تشکيل جبهه‌‌‌ کردستانى و هر پلاتفورم ديگری سود و نتيجه‌‌‌ای داشته‌‌‌ باشد. اما متأسفانه‌‌‌ هیچ يک از تلاشها به‌‌‌ هدف مطلوب نرسيد. اين برنامه‌‌‌ای که‌‌‌ ما پيشنهاد کرديم به‌‌‌ نظرم با خواست و برنامه‌‌‌ و اساسنامه‌‌‌ هيچ يک از احزاب و جريانات و گروهها ضديت و مغايرتی نداشته‌‌‌باشد. پيداست که‌‌‌ به‌‌‌ خاطر حساسيت اوضاع سياسی و احتمال تغيير و تحولات سياسی و همينطور امکان فشار رژيم آخوندى بر نيروها و جريانات سياسی کردستان ايران، به‌‌‌ نظرم ضرورى بود که‌‌‌ در سريعترين وقت ممکن کار و تلاشی در راستاى يک صدايی و نزديکی و اتحاد در بين احزاب و سازمانهای سياسی صورت گيرد تا در هنگام وقوع هر نوع تغيير و اتفاقی بتوانيم برنامه‌‌‌ و راهکار مشخصى براى انجام وظايف و مسئوليت هايمان داشته‌‌‌ باشيم.
سوال: در نکته‌‌‌های پيشنهادی شما بحث از جنگ داخلی و برادرکُشی در شرق کردستان به‌‌‌ ميان می آيد، و تقاضاى ممنوعيت آنرا داريد و به‌‌‌ عنوان خط قرمز از آن نام می بريد. آيا شما پيش بينی برادرکُشی و جنگ بين احزاب يا جنگ داخلی در آينده‌‌‌ کردستان را می کنيد، اگر احزاب قدرت را در دست بگيرند?
جواب: متأسفانه‌‌‌ در گـذشته برادرکُشی در کردستان خسارات بسيار زيادی را تحميل نمود و تا کنون هم خاطرات و گـذشته آن جنگ تلخ و ناگوار در اذهان شمار زيادى ازهموطنان و ما نيز باقى مانده‌‌‌ است. همه‌‌‌ واقفيم که‌‌‌ در تاريخ جنبش مردم کرد در همه قسمتهای کردستان، احزاب و گروهها برای حل مشکلات و اختلافات خود به‌‌‌ اسلحه‌‌‌ و جنگ و کشتن متوسل شده‌‌‌اند.
آن رخدادهاى ناگوار و ناخوشايند و جنگ برادرکُشی، گـذشته بسيار دوری ندارد، به‌‌‌ همين خاطر بسياری از هموطنانمان در کردستان از جنگ برادرکشی ديگرى در آينده بيم و هراس دارند. در حقيقت با در نظر گرفتن ارتباطات ضعيف و ناسالمی که‌‌‌ همکنون در درون احزاب و جريانات کردستان حکمفرما است، من آغاز جنگ و برادرکُشی و کُردکُشی را پس از هر تغيير و اتفاقی غير ممکن نمى بينيم، اما اگر از همين حالا احزاب و گروهها و جريانات سياسی کردستان تعهد و قول بدهند که‌‌‌ به‌‌‌ هيچ وجهه‌‌‌ و شيوه‌‌‌ای به‌‌‌ جنگ و برادرکشی متوسل نخواهند شد و آنرا محکوم و به‌‌‌ عنوان خط قرمز قلمداد مى کنند، اميدی باقى خواهد ماند که‌‌‌ اين مصيبت بزرگ براى هميشه‌‌‌ از جنبش آزاديخواهى ملتمان محو و نابود شود و برای پايان دادن به‌‌‌ مشکلات و اختلافات موجود و پيداکردن راه‌‌‌ حل اختلافات، راه‌‌‌ ديالوگ و ديپلماسی را در پيش بگيريم.
سوال: چرا احزاب تا به‌‌‌ حال نتوانسته‌‌‌اند بر سر مسائل ملی و جمعی و حساس مانند فعاليت مشترک و همه‌‌‌ جانبه‌‌‌ برای آزادی زندانيان سياسی و تغيير دادن حکم اعدام که‌‌‌ به‌‌‌ آن اشاره‌‌‌ هم می کنند هم صدا و هم رای نيستند?
جواب: اختلاف و نبود اتحاد در بين احزاب و سازمانهای سياسی سد و مانعی برای انجام هرگونه‌‌‌ کار اساسی و بلندمدت مشترک مى باشد، اختلافات ريشه‌‌‌ در تاريخ دوری دارند، در گـذشته‌‌‌ تلاش می شد برای حذف، از ميان بردن و ضعیف کردن همديگر با اين هدف که‌‌‌ جنبش ملت کُرد را در چهارچوب احزاب و جریانات مشخصى خلاصه‌‌‌ و محدود کنند و بخاطر همين تفکرات جنگ و درگيری در میان احزاب به‌‌‌ وقوع پيوست. طى ساليان گـذشته مخصوصا٠‹، از زمان فاصله‌‌‌ گرفتن احزب و جريانات سياسی از کردستان ايران و مردم، اختشاش، جدل و کشمکشها اگر همچون سابق هم نبوده‌‌‌ ، اما کم تا زياد و به‌‌‌ شيوه‌‌‌های ديگری وجود داشته‌‌‌اند، در داخل احزاب جدايی و انشعاب اتفاق افتاده‌‌‌، مشکلات گـذشته‌‌‌ و حال و انشعابات و جدايی ها دليل اصلی براى عدم توافق احزاب بر سر مسائل مهم و حساس مى باشد.
سوال: شما می گوييد احزاب و سازمانهای کردستان همگی به‌‌‌ دمکراسی و آزادى باور دارند، اما آيا جدايی و فاصله‌‌‌ها و تهديد و جنگ رسانه‌‌‌ای که‌‌‌ شاهد آن هستيم قسمتی از آن دمکراسی و آزادی است يا دمکراسی و آزادی همچون دو اصطلاح برای بهره‌‌‌ و منافع حزبی مورد استفاده‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌اند?
جواب: بر اين اساس می گويم که‌‌‌ احزاب به‌‌‌ دمکراسی باور دارند که‌‌‌ در برنامه‌‌‌ و اساسنامه‌‌‌ حزبيشان يکى از مهمترين بندها، پايبند بودن به‌‌‌ دمکراسی است، روشن است شعار موضوعيست و عمل موضوعى ديگر. البته‌‌‌ پيداست که‌‌‌ پیش از عمل، می باید راه‌‌‌ و مسیر و خط مشی تعيين گردد تا با توسل و توجه‌‌‌ به‌‌‌ آن خط مشی معين شده‌‌‌ کار و فعالیت شود. متأسفانه‌‌‌ در منطقه خاورمیانه‌‌‌و یکسری از کشورهای ديگر جهان بحث دمکراسی بيشتر ظاهرى و فقط به‌‌‌ خاطر سو٠’ استفاده‌‌‌ و فريب و رياکاری است، اگر دمکراسى واقعا٠‹ در کردستان پياده‌‌‌ و اجرا می شد وضع جنبش کردستان به‌‌‌ این مرحله‌‌‌ و این وضعیت که‌‌‌ الان در آن گرفتار است نميرسيد.
در ارتباط با کار رسانه‌‌‌ مسئول و موضع گير که‌‌‌ رکن اصلی و پايه‌‌‌ای از پايه‌‌‌های دمکراسی است، متأسفانه‌‌‌ در جنبش کردستان به‌‌‌ شيوه‌‌‌ اشتباه‌‌‌ و در چهارچوب سود افراد و تبليغات جهت دار منفی توسط احزاب و گروهها از آن استفاده‌‌‌ می کنند. همچون بسياری از رسانه‌‌‌هاى کنونى که‌‌‌ از آنها به‌‌‌ عنوان ابزارى برای اثبات خود و رد ديگری و برای حمله‌‌‌ ناروا و تهمت و تخريب اشخاص و و گروههای ديگر از آن استفاده‌‌‌ می شود. به‌‌‌ نظر من این نوع موضعگیری و جنگ رسانه‌‌‌ای تخريبگر و منفی را نمی توان به‌‌‌ قسمتی از دمکراسی دانست. بديهى است، اختلاف و انشعابات که‌‌‌ در داخل احزاب و جريانات کردستان ايران صورت گرفته‌‌‌ به‌‌‌ ضرر و زیان جنبش ملت کُرد بوده‌‌‌ و به‌‌‌ نظرم بازکردن و موشکافی اين بحث خيلی مسائل را در بر ميگيرد که‌‌‌ ضرورى نمى بينيم بيش از اين در رابطه اش صحبت کنم.
سوال: شما حرف از انتخابات آزاد و دمکراتيک و رأی اکثریت و صندوقهای رأی می زنيد در حالی که‌‌‌ احزاب در شرق کردستان هيچگونه‌‌‌ قدرت سياسی و اداری ندارند? به‌‌‌ نظر شما احزاب در آينده خودشان را به‌‌‌ مردم تحميل و قدرت را قبضه مى کنند?
جواب: وقتى حرف از رفراندوم و انتخابات آزاد و دمکراتيک می زنم به‌‌‌ نظرم همه‌‌‌ احزاب و گروهها بايد پايبند به‌‌‌ اصل و پايه‌‌‌های دمکراسی و انتخابات آزادانه و شفاف باشند و در آينده نيز بعد از هرگونه‌‌‌ تغييرات سياسی و اداری در کردستان و ايران بايد گروههای سياسی کار اصليشان راه‌‌‌ انداختن انتخابات آزاد و شفاف باشد تا بتوانيم حکومتی منتخب و مشترک برای اداره‌‌‌ کردستان سرکار بياوريم. پیشنهادهای ما برای برقراری انتخابات آزاد و دمکراتيک بعد از نابودی رژيم، يک فضاى سیاسی آزاد را به‌‌‌ دنبال خواهد داشت.
سوال: شما خواستاريد بعد از نابودی رژیم آخوندى در ايران، احزاب با توافق اداره‌‌‌ کردستان را در دست بگيرند? آيا احزابی که‌‌‌ با هم مشکل و اختلاف نظر دارند چگونه‌‌‌ می توانند اداره‌‌‌ کردستان را در دست بگيرند? آيا احزاب توانايی پـذيرش مسئوليت و اداره‌‌‌ کردستان را دارند?
جواب: فراخوان ما برای اين است که‌‌‌ احزاب اختلاف و مشکلی با هم نداشته‌‌‌ باشند. بی گمان اگر اختلاف داشته‌‌‌ باشند نه‌‌‌ تنها نمی توانند کردستان را اداره‌‌‌ کنند بلکه‌‌‌ باعث هرج و مرج و ناهنجاری بيشترى در کردستان خواهند شد. به‌‌‌ باور من اگر احزاب و سازمانها متحد باشند و همکاری متخصصان و نخبه‌‌‌ها و مدیران و وطن پرستان که‌‌‌ در حال حاضر در کردستان کار می کنند را قبول کنند می توانند کردستان را به‌‌‌ خوبی اداره‌‌‌ کنند.
سوال: صحبت از اشخاص نخبه‌‌‌ و متخصص کُرد در خارج و داخل کردستان کرده‌‌‌اید که‌‌‌ از تخصص و علم و تجربه‌‌‌ انها استفاده‌‌‌ شود و جایگاه‌‌‌ شایسته‌‌‌ و مهم به‌‌‌ آنها سپرده‌‌‌ شود، سازمان خبات در این مورد ارتباطش با نخبه‌‌‌ها و روشنفکران شرق کردستان چگونه‌‌‌ است?
جواب: قبل از هر چیز این پیشنهادات همه‌‌‌ گروهها و احزاب در بر مى گیرد که‌‌‌ با هم از نخبه‌‌‌ها و استعدادهایشان استفاده‌‌‌ کنیم و جایگاه‌‌‌ شایسته‌‌‌ای را کسب کنند. تا حدى که‌‌‌ به‌‌‌ سازمان خبات ارتباط دارد برای آگاهی شما سازمان خبات با شمارى از روشنفکران و نخبگان وطن پرست ارتباط دارد.
سوال: وقتی می گویید اداره‌‌‌ها و اماکن خدماتی و اداری بدون تغییر باقی بمانند برای اینکه‌‌‌ مردم کردستان دچار گرفتاری و سرگشتگی و مشکل نشوند در مورد کارهای خدماتی و اداری این سۆال برای من پیش می اید که‌‌‌ احتمالا٠‹ جمهوری آخوندى در آينده‌‌‌اى نزدیک از بين برود آيا شما برنامه‌‌‌ و استراتژی برای زندگی مردم شرق کردستان پيشنهاد می کنید? آيا جمهوری اسلامی به‌‌‌ پايان ژمامدارى خود نزديک شده‌‌‌?
جواب: من در پيشنهاداتم تاريخ نابودی رژیم آخوندی را مشخص نکرده‌‌‌ام، ولی به‌‌‌ نظرم تغييرات نزديک است و آن جنگ و قيامهاى که‌‌‌ در کشورهای عربى به راه‌‌‌ افتاده‌‌‌ است در ايران از همان ابتداى سرکار آمدن رژیم آخوندى در جريان بوده‌‌‌ است، باید منتظر تغييرات باشيم مخصوصا٠‹ اگر، اتحاد و هم صدايی در ميان احزاب و نيروهای کردستانی و نيروهای مبارز سراسر ايران به‌‌‌ وجود بيايد.
سوال: وقتى که‌‌‌ احزاب در داخل کشور نيستند، شما خواهانید مکان و اردوگاههاى پيشمرگان کردستان در خارج از شهرها مستقر گردد به‌‌‌ نظرتان احزاب در آينده اين خواسته‌‌‌ شما را در نظر می گيرند?
جواب: اين خواسته ما برای بعد از نابودی رژيم و به‌‌‌ صحنه‌‌‌ آمدن تغييرات است. به نظر من اگر احزاب با هم همکاری داشته‌‌‌ باشند و با ديالوگ و مشورت کردن به‌‌‌ توافق برسند در آينده قبول می کنند که‌‌‌ مکان و اردوگاه‌‌‌ نيروهای پيشمرگ در داخل شهرها نباشد و در خارج شهرها استقرار يابند.
سوال: از گفتگو با حکومت مرکزی و سازمانهای سراسری ايران سخن به‌‌‌ میان آورده‌‌‌ايد و تقاظا می کنيد هيأت نمايندگی کُرد از نماينده‌‌‌های احزاب و سازمانها و توده‌‌‌های مردم تشکيل شود! احساس نمی کنيد تشکيل آن هيأت خواسته‌‌‌ای حزبی است، برای اينکه هيچکدام از نيروها آزرده‌‌‌ خاطر نگردنند و همچنين چه‌‌‌ شخص و گروهی اين هيأت را تعيين مى کند?
جواب: به‌‌‌ اعتقاد و باورم احزاب، نشأت گرفته‌‌‌ از بطن جامعه‌‌‌ و از مردم هستند و هر گروه‌‌‌ و حزبی طرفدار و دوستداران و پشتيبانانی در داخل مردم دارد. به‌‌‌همین خاطر ميشود احزاب با توافق هيأت نمايندگی را معرفی کنند و می توان در آن هیأت نمايندگی از افراد نخبه‌‌‌ و روشنفکر و متخصص مردمی هم در شرکت داده‌‌‌ شوند.
سوال: بحث مناطقى که‌‌‌ مشکل و اختلاف بر سر آنها وجود دارد مانند کرمانشاه‌‌‌، ایلام و ارومیه‌‌‌ در پیشنهاد شما به‌‌‌ آنها اشاره‌‌‌ نشده‌‌‌ است? آيا به‌‌‌ نظرتان در آينده این مناطق مشکل و اختلاف بر سرشان نخواهد بود? حتی از طرف خود احزاب هم مشکل و اختلاف نظر بر سر اين موضوعها وجود خواهد داشت?
جواب: در پیشنهادمان به‌‌‌ احزاب سیاسی کردستان صحبت از همه‌‌‌ کردستان آمده‌‌‌ است، بی گمان کرمانشاه‌‌‌ و ایلام و ارومیه‌‌‌ هم قسمتی از کردستان هستند و هر مشکل و اختلاف نظرى در ارتباط با آن پيش بيايد می توان با گفتگو و ديالوگ آنرا حل کرد. اگر هدف سوال شما اين است که‌‌‌ احزاب سياسی در داخل کشور اختلاف بر سر ان مناطق خواهند داشت به‌‌‌ عقيده من اينطور نخواهد بود. چونکه‌‌‌ هيچ نيرو و گروهی نمی تواند بر خلاف خواست مردم کردستان کاری انجام بدهد بلکه‌‌‌ همه‌‌‌ گروهها و جريانات بايد در راه‌‌‌ اهداف و خواستهای مردم کردستان گام بردارند و در خدمت وطن و ميهنشان باشند. من ميگويم از اساس نبايد مشکل وجود داشته‌‌‌ باشد بر سر هیچ موضوع و مسئله‌‌‌ای، حال چگونه‌‌‌ می شود بر سر ايلام، کرمانشاه‌‌‌ و اروميه‌‌‌ مشکل و اختلاف در ميانمان باشد.
اگر هم منظور شما مشکل با حکومت مرکز در آينده‌‌‌ است، به نظر من که‌‌‌ حکومت مرکزى بايد براساس و اصول دمکراسی بنا شود و در همين راستا نيز نبايد حق و خواست هيچ ملت و جريانی زیر پا گـذاسته‌‌‌ شود، بلکه‌‌‌ بايستى بر اساس پاراديم هاى جغرافيايی و دمکراسی رأی گيری در آن مناطق صورت گيرد و نتيجه‌‌‌ انتخابات نيز مورد احترام قرار گيرد.
سوال: بسيار خوب يک پرسش در اينجا پيش می آيد که‌‌‌ چرا برنامه‌‌‌ و پروژه‌‌‌ای برای نزديکی گروهها و جريانات پيشنهاد نمی کنيد? احزاب اکنون در اوج ضعف هستند آن برنامه‌‌‌ای که‌‌‌ شما می خواهيد برای آينده است بهتر نبود براى اکنون و مبارزه مشترک و همکارى در بين احزاب برنامه اى طرح می کرديد?
جواب: طرح پيشنهادیمان در اساس مقدمه‌‌‌اى برای نزديکی و همکاری در ميان جريانات سياسی تلقى مى شود که‌‌‌ اگر مورد قبول احزاب قرار گيرد و آنرا در برنامه‌‌‌ اصلی کاری خود قرار دهند، آغازى خواهد بود برای همکاری در مقطع کنونى، درست است قسمتى از اين پيشنهادات برای آينده است ولی اگر جواب بله‌‌‌ و مثبت به‌‌‌ آن داده‌‌‌ شود ميتوان به‌‌‌ راهبردى براى همکاری در زمان حال تبديل گردد و بهانه‌‌‌ای باشد برای نزديکی و اتحاد بيشتر.
سوال: بعداز جدايی و انشعاب احزاب مردم (شرق کردستان) به‌‌‌ مبارزه‌‌‌ سياسی احزاب امیدوار نيستند و حتی ناراضى هم هستند، شما همچون دبير کل يک سازمان سياسی چگونه‌‌‌ به‌‌‌ مبارزه‌‌‌ احزاب سياسی کردستان ايران نگاه‌‌‌ می کنيد?
جواب: بی گمان جدايی و انشعاب در ميان جريانات سياسی کردستان ايران باعث نارضايتى و انتقاد مردم شده‌‌‌ است. انتظارى که‌‌‌ مردم از جريانات و گروههای سياسی دارند اتحاد و همکاری ريشه‌‌‌دار و با ثبات و بادوام می باشد. به‌‌‌ باور من جريانات سياسی اگر در همين وضعيت کنونى باقى بمانند، نمیتوانند آنطورى که‌‌‌ بايد و شابسته‌‌‌ است برنامه‌‌‌ آماده سازى و سازماندهی مردم کردستان را به‌‌‌ پيش ببرند و روز به‌‌‌ روز مردم بی اعتمادتر خواهند گشت.


13 سال و 4 ماه و 1 روز و 8 ساعت و 24 دقیقه پیش

کاک باباشیخ حوسینى طى مصاحبه‌اى طرح پیشنهادى خود را تشريح نمود

کاک باباشیخ حوسینى طى مصاحبه‌اى طرح پیشنهادى خود را تشريح نمود

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]