شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

خـط مـش سـازمـان خـه‌بـات از بـدو تـاسیس تـا کـنـون

خـط مـش سـازمـان خـه‌بـات از بـدو تـاسیس تـا کـنـون

٣٢ سال از زمان تاسیس سازمان خه‌‌‌بات کردستان توسط جمعى از علماى روحانى و روشنفکران کردستان سپرى شده‌‌‌ است. در طول این سالیان سازمان خه‌‌‌بات مراحل بسیار حساسی را پشت سر نهاده‌‌‌ و علیرغم همه‌‌‌ سختيها و مصائب در ميدان مبارزات خلق کرد باقى مانده‌‌‌ و داستان و حماسه‌‌‌ و دستاوردهاى بيشمارى را نيز در تاريخ مبارزات خود به‌‌‌ ثبت رسانيده‌‌‌ است و همانا در اين راه‌‌‌ مقدس و در اين تشکيلات پاکترين...

و عزیزترين فرزندان کردستان به‌‌‌ مقام والاى شهادت نائل آمده‌‌‌ و در اوج سخاوت و بخشندگى و گـذشت با خون خود درخت هزار ريشه‌‌‌ مبارزه‌‌‌ براى تحقق آزادى کردستان را آبيارى نموده‌‌‌اند.
هدف از این مقاله‌‌‌، نگاهى اجمالى به‌‌‌ سياست و برنامه‌‌‌هاى سازمان از همان بدو تشکيل خود تا کنون است و جواب اين پرسش که‌‌‌ آيا سازمان خه‌‌‌بات با گذشت ساليان مديد رسالت مبارزاتى خود را حفظ نموده‌‌‌ و آيا در فرداى آزادى کردستان پيام آور چه‌‌‌ برنامه‌‌‌ و راهکارهاى خواهد بود? سازمان خه‌‌‌بات تشکيلاتى بود که‌‌‌ در همان اوايل اعلام موجوديت خود صدها جوان و مبارز ميهن دوست را به‌‌‌ خود جذب نمود و به‌‌‌ کانون جمع آورى پتانسيلهاى فراموش شده‌‌‌ و يا کمتر جاى توجه‌‌‌، جاى جاى کردستان تبديل گرديد. در شرايطى که‌‌‌ کردستان با شديدترين سرکوب و جنايات رژيم تازه‌‌‌ به‌‌‌ قدرت رسيده‌‌‌ روبرو بود و زمان زيادى از روى کار آمدن رژيم خمينى سپرى نشده‌‌‌ بود و با اعلان فرمان جهاد توسط خمينى خوناشام ماهيت رژيم ددمنش آخوندى براى خلق کردستان نمايان گشت، جمعى از علماى روحانى کردستان و در راس آنان زنده‌‌‌ ياد ماموستا سيد جلال الدين حسينى و همچنين شمارى از جوانان و روشنفکران تحصيل کرده‌‌‌، پايه‌‌‌هاى تشکيل سازمان خه‌‌‌بات را تحت عنوان (سازمان مبارزه‌‌‌ ملى و اسلامى کردستان ) را بنيان نهادند.
درايت و تدبير بنیانگـذاران اين حزب از همان آغاز شکل گيرى تا کنون که‌‌‌ ٣٢ سال از آن زمان مى گـذرد، جاى تأمل و توجه‌‌‌ است. سازمان خه‌‌‌بات از همان بدو تاسيس خود با درک درست از شرايط کردستان و خط مشى متفاوت با ساير احزاب موجود درکردستان و براساس ضروريتى تاريخى و باتوجه‌‌‌ به‌‌‌ خلا٠’ فکرى که‌‌‌ در کردستان حاکم بود پا به‌‌‌ عرصه‌‌‌ جنبش آزاديخواهانه‌‌‌ خلق کرد نهاد.
گفتمان غالب سياسيون کردستان و برنامه‌‌‌ احزاب در آن برهه‌‌‌ تاريخ مبارزات مردم کردستان ايران، به‌‌‌ دليل تأثيرات بلوک شرق و رواج افکار چپ در بين فعالين و سياسيون ايرانى گفتمانى چپ و کمونیستى بود و گرچه‌‌‌ ايده‌‌‌هاى ملى گرايانه‌‌‌اى هم وجود داشت اما باز هم هژمونى افکار چپ و کمونیستى بر ساير گفتمانها غالب بود، در این شرايط که‌‌‌ جامعه‌‌‌ کردستان بر پایه‌‌‌ ساختارى سنتى بود و عقايد و افکار دينى به‌‌‌ صورتى چشمگير مشاهده‌‌‌ مى شد، موسسين سازمان با درک این اوضاع کمر به‌‌‌ تشکيل تشکيلاتى بستند که‌‌‌ هم داعيه‌‌‌دار مبارزات ملى بود و هم عقايد دينى و به‌‌‌ويژه‌‌‌ دين اسلام که‌‌‌ آيين اکثریت جامعه‌‌‌ کردستان را تشکيل مى داد، را سر لوحه‌‌‌ کار و فعالیت خود نمود. لازم به‌‌‌ ذکر است که‌‌‌ شمارى از مخالفین سازمان در امتداد رقابتهاى ناسالم حزبی براى زیر سوال بردن اين تشکيلات سعى در مخشوش نمودن وجهه‌‌‌ واقعى سازمان داشته‌‌‌ و تحت عنوان حزب اسلامى و افراطى خه‌‌‌بات، مبارزات و ايده‌‌‌هاى ملى گرايانه‌‌‌ و ناسيوناليسم سازمان خه‌‌‌بات را ناديده‌‌‌ مى گرفتند، در صورتى که‌‌‌ زنده‌‌‌ ياد ماموستا سيد جلال که‌‌‌ خود شخصيتى روحانى بود، هميشه‌‌‌ اذعان مى نمود که‌‌‌ اگر مبارزات ما صرفا مبارزه‌‌‌اى اسلامى و دينى باشد، بهترين مکان مساجد داخل کردستان است و لزومى به‌‌‌ تحمل مشقات و مشکلات جنگهاى چريکى و زندگى در خارج از میهن نمى بود. حقیقت امر اين بود که‌‌‌ از همان بدو تاسيس سازمان اصل مبارزات در سازمان خه‌‌‌بات مبارزه‌‌‌ ملى براى احقاق حقوق سیاسی و تعیین سرنوشت مردم کردستان بود مزيد بر اينکه‌‌‌ با در نظر گرفتن واقعيات جامعه‌‌‌ سعى بر آن شد که‌‌‌ بيشترین نيروى مبارزاتى را از بطن جامعه‌‌‌ وارد روند مبارزات آزاديخواهانه‌‌‌ کنند، که‌‌‌ به‌‌‌ راستى سازمان خه‌‌‌بات با اعلام موجوديت خود توانست به‌‌‌ اين مهم دست يابد و خلا٠’ فکرى مبارزات کردستان را جبران نماید و ظرفيتهاى بيشترى را مجـذوب مبارزات کردستان نموده‌‌‌ و در همان حال نيز اتهامات خمينى مبنى بر کافر بودن خلق کرد را نقش براب سازد و اين تبليغات دروغين را براى شستشوى مغزى افراد متعصب و عوامل رژيم از رژيم آخوندى سلب نماید.
با اين توضيحات مشاهده‌‌‌ مى شود که‌‌‌ سازمان خه‌‌‌بات براساس ضرورتى انکار ناپـذیر و با رسالتى متفاوت و انقلابی وارد عرصه‌‌‌ مبارزات کردستان گردید و با رشادت کم نظیر پیشمرگان و تدبیر و فرزانگى رهبرى به‌‌‌ کار مبارزه‌‌‌ ادامه‌‌‌ داد. یکى از شاخصهاى رشد و تکامل بشرى در طول تاريخ رفرم و بازنگرى و تطبيق خود با شرايط پيش آمده‌‌‌ است. هيچ پديده‌‌‌اى با سکون و دگماتيزم قادر به‌‌‌ ادامه‌‌‌ حیات نيست و بدون ترديد در ادامه‌‌‌ پافشارى بر باقى ماندن در گـذشته‌‌‌ و فرار از تغيير رو به‌‌‌ زوال گام مى نهد و دراين ميان هم حزب وابستگى بيش از اندازه‌‌‌اى به‌‌‌ پارادايم رفرم و اصلاحات و همخوانى با شرايط و تحولات روز دارد. سازمان خه‌‌‌بات با توجه‌‌‌ به‌‌‌ اين اصل ريشه‌‌‌اى پس از ساليانى دراز، با درک درست از تغييرات جامعه‌‌‌ کردستان و منطقه و جهان در جريان کنگره‌‌‌ سوم خود برنامه‌‌‌ و خط مش سازمان خه‌‌‌بات را دگرگون نمود. در جریان کنگره‌‌‌ سوم در سال ١٣٨٤، سازمان خبات از یک حزب ملى و اسلامى به‌‌‌ يک تشکيلات ملى و ميهنى که‌‌‌ در راستاى تشکیل حکومتى دمکراتیک و پارلمانى مى کوشد، تبديل گشت. رفرمى که‌‌‌ در جريان کنگره‌‌‌ سوم سازمان صورت پـذيرفت براى بسيارى قابل هضم نمود، اما براى تشکيلاتى سازمان يافته‌‌‌ و امروزى و با وجود درايت رهبرى عاليقدرش نه‌‌‌تنها اين تغييرات دور از انتظار نيست، بلکه‌‌‌، بسيار ضرورى و حتمى است. سازمانى خه‌‌‌بات کردستان ايران تشکيلاتى ميانه‌‌‌رو، با برنامه‌‌‌اى دمکراتيک و ملتزم به‌‌‌ اطلاعیه‌‌‌ حقوق بشر و قوانين مدنى و بين المللى و با احترام و باور به‌‌‌ حقوق اديان مختلف کردستان و دين اسلام و باور به‌‌‌ برابرى زن و مرد و ايمان راسخ به‌‌‌ همه‌‌‌ آزاديهاى فردى و جمعى با توجه‌‌‌ به‌‌‌ شرايط جامعه‌‌‌ کردستان، با سابقه‌‌‌ ٣٢سال مبارزه‌‌‌ بی امان در برابر ديکتاتورترين رژيم تاريخ کماکان ايستاده‌‌‌ و تا رسيدن کامل مردم کردستان به‌‌‌ حقوق سياسی و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى خود و حق تعيين سرنوشت از مبارزه‌‌‌ نخواهد ايستاد.


12 سال و 6 ماه و 4 روز و 14 ساعت و 53 دقیقه پیش

خـط مـش سـازمـان خـه‌بـات از بـدو تـاسیس تـا کـنـون

خـط مـش سـازمـان خـه‌بـات از بـدو تـاسیس تـا کـنـون

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]