جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

نه ، به خشونت علیه زنان

نه ، به خشونت علیه زنان

صدف درستکار
52 سال پیش در روز ۲µ/ نوامبر/ 1960 سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابل، پس از ماه‌ها شکنجه، سرانجام توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند. "جرم" این سه خواهر شرکت در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر دومینیکن بود.



۲±سال بعد، یعنی در سال ±¹¸±، در همایشی که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در امریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد اختصاص دادن روز قتل خواهران میرابل به روز نهی خشونت علیه زنان مطرح گردید. هدف از این پیشنهاد ان بود که هم به تلاش و جسارت این خواهران ادای احترام شود و هم افکار عمومی بیش از پیش به سوی نهی خشونت علیه زنان سوق یابد. سال ±¹¹¹ سازمان ملل نیز ۲µ نوامبر را به عنوان روز جهانی نهی خشونت علیه زنان به رسمیت شناخت.

در راستای همین تصمیم ، یک سال بعد، شورای امنیت سازمان ملل سال ۲۰۰۰ قطعنامه‌ی ±۳۲µ را به تصویب رساند که عنوان ان بود: " زنان، صلح و امنیت". محورهای اصلی این قطعنامه به پیشگیری مناقشات و خصومت‌ها در درون و در میان کشورها، تامین مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی و نیز ممانعت از اعمال خشونت علیه آنها مربوط می‌شوند. این قطعنامه مبنایی است برای ان که خشونت‌های گوناگون علیه زنان بدون مجازات نمانند و عاملان انها به پای میز محاکمه کشیده شوند.

در ١٢سال گذشته، روز ۲µ نوامبر مناسبتی بوده هم برای روشنگری افکار عمومی و هم برای تاکید بر لزوم تصویب و اجرای تدابیری که راه تحقق قطعنامه یادشده را بگشایند و دامنه و ضریب خشونت علیه زنان را بیش از پیش کاهش دهند. تظاهرات و راهپیمایی‌، ارائه و معرفی طرح‌ها و راه‌ کارهای حقوقی و قانونی، برگزاری سمینارهای علمی و تخصصی و ... از جمله اجزای کارزارهای زنان دراین روز بوده‌اند. این کارزارها بسته به شرایط هر کشور، بر موضوعی خاص متمرکز بوده است .

حساسیت ‌های فزاینده، روی مسئله خشونت علیه زنان بحث بر سر تجاوز جنسی به زنان در جنگ بسیار مورد توجه بوده و باعث شده، که سازمان ملل، خشونت جنسی علیه زنان در دوران جنگ را مصداق جنایت علیه بشریت اعلام کند .
این سازمان‌ها هم‌زمان علیه فرار از مجازات عاملان تجاوز جنسی نیز مبارزه می‌کنند. فعالان حقوق زنان معتقدند تعقیب و محاکمه عاملان تجاوز، شاه‌کلید پیشگیری از وقوع ان است .

گرچه اغلب کارشناسان خشونت علیه زنان با فرهنگ مردسالار، رایج در جامعه مرتبط می‌دانند، اما قوانین و سیاست‌ گذاری‌های تبعیض ‌امیز را هم در تشدید این نوع خشونت ها ، تأپیرگذار می‌دانند. به بیان دیگر، قوانین و مقررات می‌توانند راه را برای تحولات فرهنگی در جامعه بگشایند یا خود سبب حفظ و تشدید مناسبات عقب‌مانده شوند. رژیم اخوندی شماری از قوانین را در دهه‌های اخیروضع کرده است، که عملا٠‹ بر ابعاد تبعیض های جنسیتی علیه زنان افزوده‌اند و تشدید خشونت علیه انان را بیش از گذشته دامن زده‌اند.

به ویژه در قوانین،غیر انسانى مجازات رژیم اخوندی ایران ، مثل : شلاق زدن، سنگسار و دستگیری‌های مربوط به روابط خارج از ازدواج، نحوه‌ی رفتار با زنان خشونت‌ امیزتر است. در دستگاه‌های دولتی و قضایی، با زن به عنوان موجودی فرودست ونصف ادم رفتار می‌کنند. قتل‌های ناموسی زیادى مشاهده می‌شود، ، که علت این امر، کنترل مرد بر زن و کنترل برادر بر خواهر و پدر بر دختر مى باشد ، که قوانین و مقررات موجود ان را تقویت و نهادینه کرده است .

لازم است برخی از رسوم و عادات برچیده شوند، از جمله اینکه والدین و یا عده ای دیگر، نباید زنی را بدون اینکه وی حق استنکاف داشته باشد، به زوجیت شخص دیگری در اورند، و یا اینکه هیچ زنی نباید مورد مبادله و معامله قرار گیرد. همچنین هیچ دختر کم سن و سالی نباید وادار به ازدواج اجباری با مردان کهن سال گردد. نباید بابت مابه ازاء دختر و یا زنی هنگام ازدواج، وجه نقدی و جنسی دریافت شود. استفاده های مختلف اقتصادی و یا جنسی از زنان و یا هر گونه سو استفاده سنتی از انان در واقع نقض حقوق بشر تلقی می شود. در راستاى پیشبرد اهداف کلیه مراجع، نهادها و سازمانهای فرهنگی، حقوق بشری و مدنی را به اتخاذ اقدامات و تدابیر لازم برای پرورش افکار عمومی در جهت امحا عرف و عادات و کلیه رسومی که موجبات تبعیض، تحقیر و نقض حقوق زنان را فراهم می اورد، بايد فرا خواند. و همچنین از کلیه زنان و مردان کردستان و ساير نقاط ايران درخواست شود ، از عرف و عادات و سنتهای که دران حقوق انسانی و برابر زنان رعایت نمی شود، پیروی نکنند.
بیائید، براى اگاهی‌دادن به زنان و تغییر قوانین تبعیض آمیز تلاش‌نمائیم و جلوگیری کنیم از قوانینی که قتل ناموسی ، کتک زدن زن توسط شوهر و اوليا، محدودکردن رفت و آمدهای او، منع زن از ادامه تحصیل و کار، و بسیاری خشونت‌های دیگر را مجاز و قانونی کرده است.


11 سال و 7 ماه و 3 روز و 3 ساعت و 9 دقیقه پیش

نه ، به خشونت علیه زنان

نه ، به خشونت علیه زنان

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]