شنبه 

7 ژوئیه2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

اخبار کردستان و ايران 25 بهمن 1391

اخبار کردستان و ايران 25 بهمن 1391

-سوء مديريت شهرداری سقز شهروندان را با مشکل مواجه کرده است
-تجمع اعتراضی کارگران اعضای تعاونی مسکن صنعت کاران سنندج
-ضرب و شتم يک شهروند کُرد توسط نيروی انتظامی سبب مرگ وی شد
-وزير دفاع ايران پاسخگوی حوادث انفجار مين در غرب شناخته شد
-١٤٥ هزار کودک در ايران از درس و تحصيل محرومند
-وزارت اطلاعات دستور انتقال ٣ دانشجوی کُرد به سنندج را صادر نمود
-تحريم نفتی و کاهش درآمد: 40 ميليارد دلار در 2012
-نصب سانتريفيوژهای جديد/برگشتی در اين مسير وجود ندارد






سوء مديريت شهرداری سقز شهروندان را با مشکل مواجه کرده است

بی‌توجهی و سوء مديريت اعضای شورای شهر و شهرداری سقز مشکلات فراوانی را برای شهروندان اين شهر به وجود آورده است.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا: بيشتر خيابان‌ها و اماکن عمومی شهرستان سقز با بی‌توجهی و سوء مديريت شهرداری اين شهر مواجه شده و طی سال جاری در اين شهر هيچ‌گونه خدمات‌رسانی شهری صورت نپذيرفته و شهروندان با مشکل رفت و آمد روبه‌رو می‌باشند. يک منبع مطلع در اين رابطه به خبرنگار کُردپا گفت: خيابان‌های "٣٢ متری"، "استاد شيرازی" و بلوار بهشتی" دچار لغزش و نشت شده و اين مسئله موجب آب‌گرفتگی معابر گرديده است، اما علیێرغم پيگيری شهروندان، تاکنون هيچ پاسخی از سوی مسئولان شهرداری دريافت نکرده‌اند. اين منبع همچنين اشاره کرد: در بيشتر مواقع به دليل آب‌گرفتگی معابر، شهروندان با اتومبيل‌هايشان دچار مشکل شده و ساعت‌ها در اين وضعيت گرفتار هستند.



تجمع اعتراضی کارگران اعضای تعاونی مسکن صنعت کاران سنندج

اعضای تعاونی مسکن صنعت‌کاران سنندج به نشانه‌ی اعتراض به اجرايی نشدن وعده‌های سيستم قضايی اين شهرستان، دست به اعتصاب زدند.
به گزارش رسيده به آژانس خبررسانی کُردپا، ديروز بعدازظهر بيست و چهارم بهمن‌ماه، ٧٠  تن از کارگران صنعت‌کار و اعضای تعاونی مسکن صنعت‌کاران سنندج به نشانه‌ی اعتراض به اجرايی نشدن وعده‌های سيستم قضايی مبنی بر کلاهبرداری از شهروندان توسط "سيد مهدی تخت فيروزه" رئيس سابق اين تعاونی و شورای شهر سنندج، مقابل دادگستری استان کردستان در اين شهر تجمع کردند. يکی از شاهدان عينی به خبرنگار کُردپا گفت: همزمان با تجمع اعضای این سنديکا، تعداد چمگيری از نيروهای گارد ويژه به منظور متفرق کردن کارگران در آن ‌جا مستقر شده که با مقاومت معترضان مواجه شدند. نزديک به ١٥ سال پيش ٦٥٧ تن از تعميرکاران اتومبيل اين سنديکا، مبلغ ١ ميليون و ٥٠ ٠  هزار تومان جهت خريد قطعه‌ای زمين به "سيد مهدی تخت فيروزه" پرداخت کرده بودند، ولی تا کنون هيچکدام زمينی را دريافت نکرده‌اند. اين کارگران تابستان امسال طی نامه‌ای که به "صادق لاريجانی" رئيس قوه‌ی قضايه‌ی حکومت ايران نوشته بودند خواهان رسيدگی به اين پرونده شدند اما تاکنون در اين رابطه پاسخی را دريافت نکرده‌اند.



ضرب و شتم يک شهروند کُرد توسط نيروی انتظامی سبب مرگ وی شد

اذيت و آزار يک شهروند کُرد توسط مأموران نظامی حکومت ايران در بخش باينگان از توابع شهرستان پاوه، مرگ وی را درپی داشت.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز يک‌شنبه، بيست و دوم بهمن‌ماه، نيروهای انتظامی بخش باينگان، به ظن حمل کالای قاچاق، يک شهروند کُرد بنام "عبدالقادر ا٠ێشد٠ێری" فرزند حاج عبدالرحيم را دستگير و مدتی بعد آزاد می‌کنند.
يکی از نزديکان خانواده‌ی اشدری در گفت‌وگو با خبرنگار کُردپا مدعی است که عبدالقادر بعد از آنکه توسط نيروهای نظامی پاسگاه مرزی "دروله" مورد اذيت و آزار قرار می‌گيرد در منطقه رها شده و به سبب تاريکی هوا، مسير خانه در روستای "کانی سالار" را گم و به داخل يکی از رودخانه‌های منطقه سقوط و جان خود را از دست می‌دهد. جسد اين شهروند ٣٥ ساله روز گذشته در روستای "بانه‌وره" از توابع شهرستان پاوه به خاک سپرد شد. مناطق دروله و کانی‌سالار در نقطه‌ی سفر مرزی استان کرمانشاه با اقليم کُردستان عراق واقع شده‌اند و اکثر ساکنين اين روستاهای به شغل دامداری مشغول می‌باشند که ييلاق و قشلاق آنان در دو طرف مرزها قرار می‌گيرد. در روزهای اخير نيز در مناطق مرزی شهرستان بانه، سه کولبر کُرد توسط نيروهای نظامی ايران بعد از دستگيری و بستن دست و پای آنان، از بالای کوه سورکيو به پايين پرت کرده و کشته شدن هر سه نفر را موجب گرديد.



وزير دفاع ايران پاسخگوی حوادث انفجار مين در غرب شناخته شد

علی رغم ادعای مسئولين و جشن پاکسازی مناطق آلوده به مين در استان کرمانشاه، احتمال وجود پراکنده‌ی مين در نقاط مختلف اين استان همچنان وجود دارد. به گزارش ايلنا، يک کارشناس برجسته‌ی مين زدايی مدعی شد که با وجود وضعيت جغرافيايی استان کرمانشاه، ارتفاعات و جريان آب‌ها، ادعای صددرصد پاکسازی مناطق آلوده به مين، کذب است. وی همچنين اشاره کرد، مرز ايران با عراق کوهستانی بوده و ارتفاعات اين استان به کمک جريان آب مين‌ها را از لای شيارها عبور داده و آن‌ها را در دشت‌ها و زمين‌های هموار دفن می‌کند به همين دليل پاکسازی کامل عملا٠‹ غيرممکن است. در همين رابطه نماينده‌ی سرپل‌ذهاب، قصرشيرين و گيلانغرب در مجلس گفت: با توجه به اينکه بيشتر روستا‌های استان کرمانشاه در منطقه‌ی " آق داغ و بازی دراز" واقع شده که هنوز از مين پاکسازی نشده است در صورت وقوع هر گونه حادثه در اين مناطق وزير کشور بايد پاسخگو باشد. در همين راستا چند روز پيش شش عضو يک خانواده در يکی از روستاهای تابعه‌ی "ملکشاهی" در استان ايلام به دليل انفجار يک نارنجک دستی دچار حادثه شدند و در نهايت پنج نفر جان خود را از دست دادند و يک نفر نيز به شدت زخمی شد. طی ٥ سال اخیر، حدود ٣٢٤٢ حادثه در ارتباط با کاشت مین در مناطق کُردنشین غرب ایران، روی داده که نزدیک به ٨٠ ٠  تن قربانی در بر داشته است.



١٤٥ هزار کودک در ايران از درس و تحصيل محرومند

آمارجمعيت دانش آموزان محروم از تحصيل در ايران به عدد تبديل شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئيس مرکز آمار و فنون اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش گفت: جمعيت دانش آموزان بازمانده از تحصيل در ايران بالغ بر ١٤٥ هزار نفر بوده ولی تعداد دختران و پسران بازمانده از تحصيل را مشخص نکرد. "يوسف نوری" تنها به آمار بازماندگان از تحصيل را که فقط شامل کودکان مقطع ابتدايی بوده اشاره و ساير نوجوانانی را که بايد در مقطع راهنمايی و دبيرستان در حال تحصيل باشند را مشخص نکرده است. "علی باقرزاده" رئيس سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی‌ماه سالروز تأسيس نهضت سوادآموزی با توجه به نتایج سرشماری سال ١٣٩٠  گفته بود، ٩ ميليون و ٧١٩ نفر در ايران در بی سوادی مطلق قرار دارند که سه ميليون و ٤٥٦ هزار نفر از آنان بين ٦ تا ٤٩ سال هستند، در حالی که پنج درصد از افراد ٦ تا ١٩ سال و دو درصد از کودکان ٦ تا ٩ سال هرگز به مدرسه راه نيافته‌اند. اين آمار حاکی از آن است که ١٧٢ هزار و ٨٠ ٠  نفر از افرادی که بين شش تا نوزده سال سن دارند و ٦٩ هزار و ١٢٠  نفر از کسانی که شش تا نُه سال دارند در نقاط مختلف کشور از تحصيل محروم هستند. اختلاف بين آماری که رئيس سازمان نهضت سوادآموزی و رئيس مرکز آمار و فناوری اطلاعات از بازماندگان از تحصيل منتشر کرده‌اند حدود ٢٧ هزار بی سواد در سن تحصيل می‌باشد که بايد در مقطع راهنمايی و دبيرستان مشغول به تحصيل باشند ولی هنوز وارد سيستم آموزش و پرورش نشده‌اند.




وزارت اطلاعات دستور انتقال ٣ دانشجوی کُرد به سنندج را صادر نمود

بنابه تصميم وزارت اطلاعات حکومت ايران، سه دانشجوی دانشگاه پيام‌نور مريوان جهت ادامه تحصيل به دانشگاه پيام‌نور سنندج منتقل شدند.
خبرنگار کُردپا در مريوان ضمن تأييد اين خبر گفت: "عزيز تازيک" دانشجوی علوم اجتماعی و همچنين عضو هيئت اجرايی کانون فرهنگی- هنری "وژين" همراه با "دانا لنج‌آبادی" دانشجوی ترم ششم مهندسی کشاورزی" و "ژيار سلامتيان" دانشجوی ترم آخر رشته‌‌ی حقوق" علی‌رغم ميل باطنی و طبق دستور مستقيم نهادهای امنيتی به دانشگاه پيام نور سنندج منتقل شدند. اين تصميم وزارت اطلاعات حکومت ايران، اواخر هفته‌ی گذشته از طريق کميته‌ی انضباطی دانشگاه پيام‌نور مريوان به آنان ابلاغ و اعلام شده است همزمان اين سه فعال دانشجويی کُردستان گفته‌اند که تا زمانی در يک دادرسی منصفانه و با اتهام مشخص به مورد آنان رسيدگی نگردد، تسليم اين تصميم نهادهای امنيتی نخواهند شد. اين فعالان دانشجويی طی چند سال گذشته به صورت مستمر از سوی مراکز امنيتی حکومت ايران احضار و مورد بازجويی قرار گرفتند.
روز بيست و سوم بهمن‌ماه سال گذشته نيز عزيز تازيک بهمراه ژيار سلامتيان و اسماعيل روانگرد به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات مريوان احضار شده بودند.
همچنين طی چند روز گذشته و به دنبال بازداشت پنج فعال دانشجويی در شهرستان مريوان، "دانا لنج‌آبادی" همراه با "شاهو محمودی" از سوی ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات مريوان احضار و به مدت چندين ساعت تحت بازجويی قرار گرفته بودند. پيشتر نيز "دانا لنج‌آبادی" در ارديبهشت‌ماه ١٣٨٩ ازسوی دادگاه انقلاب شهرستان مريوان به دليل فعاليت‌هايش به پنج سال حبس تعليقی محکوم شد.
در همين ارتباط نيز در دهم بهمن‌ماه "هيوا تاسه" دانشجويی کُرد دانشگاه علامه طباطبايی تهران بر اساس تصميم مستقيم وزارت اطلاعات حکومت ايران از ادامه‌ی تحصيل محروم شده بود.



تحريم نفتی و کاهش درآمد: 40 ميليارد دلار در 2012

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاريس، سازمان بين المللی انرژی امروز اعلام کرد که رژيم تهران در سال گذشته ميلادی به دليل تحريم نفتی حدود 40 ميليارد دلار از درآمدهای خود را از دست داد. اين منبع از کاهش روزافزون درآمدهای نفتی رژيم تهران خبر داده و گفته است، صادرات نفت ايران در ماه ژانويه امسال به پائين ترين سطح طی سه دهه گدشته رسيده است. گزارش راديو آلمان: آژانس بين‌المللی انرژی امروز در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، به کاهش چشمگير توليد نفت ايران در سال ۲۰±۲ اشاره می‌کند. اين آژانس پيش‌بينی می‌کند که روند يادشده در پی تحريم‌های تازه آمريکا در ماه‌های پيش رو هم ادامه یايد. اين آژانس اعلام کرد که تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران درآمد نفتی اين رژيم را در سال ۲۰±۲ حدود ´۰ ميليارد دلار کاهش داده‌اند. بنا بر اعلام اين آژانس، توليد نفت ايران در ماه ژانويه ۲۰±۳ به کمترين مقدار در سه دهه‌ی گذشته کاهش يافته است.




نصب سانتريفيوژهای جديد/برگشتی در اين مسير وجود ندارد

صدا و سيمای رژيم: رئيس جمهور پس از پايان جلسه امروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به گفتگو ميان ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: در اين باره يک راه بيشتر وجود ندارد و آن اينکه به جای تقابل همکاری کنيم. احمدی نژاد افزود: ما ديگر هسته ای شده ايم، بايد اين را بپذيرند و ديگر برگشتی وجود ندارد و بايد حقوق ما را به رسميت بشناسند. از سوی ديگر خبرگزاری رويتر به نقل از رسانه های حکومتی گزارش داد که رژيم تهران نصب سانتريفيوژهای نسل جديد را در تاسيسات غنی سازی نظنز آغاز کرده است. اين خبر در شرايطی منتشر می شود که هيئتی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران بسر می برند.









11 سال و 7 ماه و 15 روز و 7 ساعت و 45 دقیقه پیش

اخبار کردستان و ايران 25 بهمن 1391

اخبار کردستان و ايران 25 بهمن 1391

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]