جمعه 

8 آوریل2724
سازمان خَبات
کردستان
ایران
sazmanixebat

کامل نورانى فرد: تنها خواسته‌ ما از حاکميت ترک قدرت و بازگشت ان به‌ صاحبان اصليش است

کامل نورانى فرد: تنها خواسته‌ ما از حاکميت ترک قدرت و بازگشت ان به‌ صاحبان اصليش است

در رابطه با تحولات منطقه و تأثيرات ان بر روى ملت کرد و همچنين وضعيت جنبش ازاديخواهانه‌ کرد در کردستان ايران و شرايط کنونى حاکميت اخوندى ، مجله‌ کليل مصاحبه‌اى را با اقاى کامل نورانى فرد مدير کميته‌ مرکزى سازمان خه‌بات کردستان ايران ترتيب داده‌ است. اين مصاحبه‌ توسط روزنامه‌نگار کاروان رزگار اماده‌ و در شماره‌ ٤٤ اين مجله‌ منتشر شده‌ است.

کليل: انقلابهاى بهار عربی چه‌ تأثيراتى بر هر چهار پارچه‌ کردستان در کل و بر شرق کردستان به‌ ويژه‌ گذاشته‌ است?
کامل نورانى فرد: انقلابهاى بهار عربی با ماهيت دمکراسيخواهى و ضد ديکتاتورى از حائز اهميت ترين رخدادهاى تاريخ معاصر برشمرده‌ مى شود که‌ طى ان شمارى از کشورهاى خاورميانه‌ و بخشی از کشورهاى شمال افريقا، با دگرگونيهاى عميق سياسی و اجتماعى روبرو گشته‌ و حاکميت چندين ديکتاتورى به‌ پايان رسيدند و هم اکنون نيز در کشور سوريه‌ شاهد ادامه‌ اين انقلاب بزرگ هستيم که‌ بسيار به‌ پيروزى جبهه‌ ازاديخواهان نزديک شده‌ است. بی ترديد اتفاقات و رخدادهاى ٣ سال قبل ، مستقيم و غيره‌مستقيم تأثيرات شگرف سياسی بر پيرامون خود داشته‌ است، به‌ ويژه‌ انقلاب سوريه‌ بيشترين تأثيرات را بر خاروميانه‌ به‌ جاى گذاشته‌ است. در رابطه با تأثيرات اين انقلابهاى پی در پی بر روى ملت کورد، از اين جهت مى توان انرا مورد ارزيابی قرار داد که‌ همسو شدن يک موج عظيم دمکراسيخواهى در منطقه با ارزشهاى تاريخى ملت کرد براى تحقق ازادى و دمکراسی، در راستاى برجسته‌ شدن جنبش ازاديخواهى ملت کرد بيش از گـذشته‌ يارى رسان بوده‌ و فرصتى پيش امد تا ملت کرد نيز بر روند رخدادهاى اخير منطقه تأثير و نقش ايفا کند.
بزرگترين تأثير بهار عربی بر روى ملت کرد ملغى شدن همپيمانى پر قدمت حاکميتهاى هر چهار بخش کردستان بود که‌ ساليان سال انان را بر سر ضديت با قضييه کرد همکار و همسو نموده‌ بود. کشور سوريه‌ دچار بحران بزرگى گشته‌ است و کشور ترکيه‌ به‌ جبهه‌ مخالفان بشار اسد پيوسته‌ است و انان را مورد حمايت قرار داده‌ است و به‌ دليل اختلافات سوريه‌ و ترکيه‌، ايران نيز با ترکيه‌ وارد جنگ اعلام نشده‌ اى گشته‌ و دو طرف اقداماتى عليه‌ همديگر در پيش گرفته‌اند که‌ مى توان بنيان نهادن سپر دفاع موشکى پاتريوت در مرزهاى ترکيه‌ را به‌ اقدامى عليه‌ ايران توسط ترکيه‌ برشماريم. حمايت اقليم کردستان از خيزش مردم سوريه‌ ، به‌ پاراديمى براى نزديکى و همکارى بيشتر ترکيه‌ با اقليم کردستان تبديل شده‌ است. مردم کرد در کردستان سوريه حاکميت غير رسمى مناطق خود را در دست گرفته‌ و به‌ يکى از فعالترين بازيگران صحنه‌ اتفاقات سوريه‌ تبديل شده‌اند. همه‌ اين اتفاقات عليرغم اينکه‌ بخشى از ان به‌ فعال بودن جنبش کورد مرتبط بوده‌ اما قسمت بزرگى از ان هم به‌ اتفاقات چند سال اخير و انقلابهاى بهار عربی در ارتباط است. در کل مى توان گفت روند رخدادها و بهار عربی تأثيرات مثبتى بر سرنوشت و اينده‌ کورد داشته‌ است.
کليل: همچنانکه‌ شاهد هستيد روز به‌ روز به‌ مرگ حاکميت اسد نزديکتر مى شويم، به‌ عقيده‌ شما پس از اسد نوبت رژيم ايران خواهد بود? یا پس از سرنگونى رژيم سوريه‌ وضعيت ايران دچار چه‌ تغييراتى مى گردد?
کامل نورانى فردـ کشور سوريه‌ بزرگترين دوست و همپيمان استراتژى رژيم ايران است و همه‌ تلاشهاى ايران در چهارچوب حمايت و همکاريهاى لوجستيکى و تسليحاتى و حمايتهاى اشکار ان در راستاى بقاى رژيم بشار اسد، از اين واقعيت حکايت دارند که‌ رژيم ايران شرطبندى بزرگى را بر سر بقاى رژيم سوريه‌ کرده‌ و با سرنگونى اين رژيم خسارت بزرگى را متحمل خواهد شد. بی گمان عليرغم اينکه‌ با سرنگونى سوريه‌ رژيم ايران دوست منطقه اى و استراتژى را از دست خواهد داد، توجه‌ کشورهاى قدرتمند جهان بيش از گذشته‌ روى رژيم ايران متمرکز خواهد شد و همچنين مردم ايران نيز با روحيه‌ و اميد تازه‌اى به‌ مقابله‌ با حاکميت ددمنش اخوندى خواهند پرداخت. همچنانکه‌ اشکاراست به‌ علت جاه‌طلبيهاى هسته‌اى بزرگترين تحريمهاى اقتصادى عليه‌ رژيم صادر شده‌ به‌ طوريکه‌ اقتصاد ايران به‌ سوى نابودى نهايی گام برمى دارد، به‌ همين دليل با سرنگونى رژيم بشار اسد و تنها ماندن رژيم ايران، جامعه‌ جهانى فشارهاى خود را عليه‌ رژيم گسترش خواهد داد و حتى احتمال به‌کارگيرى گزينه‌ نظامى نيز وجود خواهد داشت

کليل: هم اکنون با توجه‌ به‌ تحريمهاى صادر شده‌ عليه‌ رژيم ايران وضعيت ايران روز به‌ روز بدتر مى شود، اين شرايط چه‌ تأثيرى بر اعتراضات شهروندان ايرانى در عموم و همچنين کوردهاى کوردستان ايران داشته‌ است?
کامل نورانى فرد: بسيار درست است همچنانکه‌ که‌ قبلا هم به‌ ان اشاره‌ کردم، ايران سنگين ترين تحريمهاى اقتصادى را متحمل گشته‌ که‌ البته‌ قسمتى از فشارها بر دوش مردم و به‌ ويژه‌ فقرا و قشرهاى پايين جامعه‌ است. هم اکنون بيشتر اقلام خوراکى و ساير خدمات با افزايش چند برابر قيمتها روبرو شده‌اند و اکثر مراکز توليدى کوچک و بزرگ تعطيل شده‌اند، فقدان توليدات داخلى و تعطيلى کارگاه‌ و کارخانه‌ها، به‌ مرور زمان شمار جمعيت بيکار و قشر مستمند جامعه‌ را افزايش مى دهد. اين شرايط در کردستان که‌ در طول ساليان ذمامدارى رژیم اخوندى با ستم مضاعف سياسی و اجتماعى و اقتصادى روبرو بوده‌، بسيار اسفناک تر بوده‌ و مردم کردستان با شرايط ناگوارى روبرو هستند. بی گمان با وجود اين شرايط کسانى که‌ حتى از لحاظ فکرى هم نظام جمهورى اسلامى را قبول دارند، به‌ جبهه‌ معترضين پيوسته‌ و از سياستهاى نامسئولانه‌ حاکميت در تنگنا قرار گرفته‌اند. حاکميت هم به‌ خوبی اين حقيقت را دريافته‌ و به‌ همين دليل هم اعدام در ملا عام را با هدف ايجاد ترس و وحشت گسترش داده‌ است. در مقابل همه‌ فشارها و فضاى اختناق از پرداخت يارانه‌ ١٠ ٠  هزار تومانى همچون مشوقى فريبکارانه‌ نيز صحبت مى کند.صد البته‌ پرداخت اين يارانه‌ها هم نه‌تنها موجبات رفاه‌ مردم را ايجاد نکرده‌ بلکه‌ باعث بدتر شدن شرايط زندگى و افزايش قيمتها شده‌ است. عليرغم همه‌ سرکوب و فشارها هم اعتراضات مردمى کاهش نيافته‌ و اقشار اسناف و کارگران و بازاريان و ساير طبقات جامعه‌ به‌ اقدامات اعتراضى خود ادامه‌ مى دهند. در کردستان ايران شرايط اندکى متفاوت بوده‌ و با وجود فشارهاى مضاعف هر گونه‌ اعتراضى با شديدترين برخوردها سرکوب مى گردد. به‌ عقيده‌ من فضاى عدم ازاديهاى سياسی، مسئله‌ نان و معيشت در صدر اولويتهاى جامعه‌ قرار دارد و به‌ همين خاطر ادامه‌ اين شرايط بحرانى انفجار اعتراضات مردمى را به‌ دنبال خواهد داشت و حاکميت هم قادر به‌ کنترل و خفه‌ کردن صداى اعتراض مردم نخواهد بود.

کليل: احزاب کردستان ايران هيچ برنامه‌اى براى مرحله‌ بعد از رژيم بشار اسد دارند?
کامل نورانى فرد: برنامه‌ و طرح مشخص و طرح ريزى شده‌ چه‌ در سطح عمومى و چه‌ منفرد را در جنبش ازاديخواهانه‌ کردستان ايران نمى بينم . احزاب و جريانهاى سياسی جداگانه‌ در راستاى ايجاد تغييرات در نظام ايران و تحقق حقوق کورد در کوردستان ايران در تلاشند و از هر وسيله‌ و راهى براى تسريع اين پروسه‌ استفاده‌ و استقبال مى کنند ، بی ترديد از اين منظر سرنگونى اسد اين پروسه‌ را تسريع خواهد بخشيد و پايه‌هاى حاکميت اخوندى را سست نموده‌ و در جهت منافع کورد و همه‌ مليتهاى منطقه خواهد بود.

کليل: شما خواستار چه‌ سيستم و حقوقى از رژيم جمهورى اسلامى هستيد?
کامل نورانى فرد: ما خواستار حکومتى ديموکراتيک و پارلمانى هستيم که‌ حق و حقوق همه‌ اقشار و طبقات جامعه‌ را تضمين کند. اما اين خواسته‌ و ارمان ما متوجه‌ حاکميت نيست. ما براين اعتقاديم تا زمانى که‌ اين حاکميت بر سر کار باشد، بسيار محال خواهد بود خواستهای ملى و دمکراتيکمان تحقق يابند. به‌ نظر ما با توجه‌ به‌ تاريخ ٣٤ سال حاکميت و کارنامه‌ اخوندها تحقق حقوقمان تحت حاکميت اخوندى خيالى خام و ناواقعيست. به‌ همين خاطر خواستار سرنگونى و عدم اين نظام هستيم و تنها خواسته‌اى که‌ از سردمداران اخوندى داريم اينست که‌ قدرت را ترک نموده‌ و انرا به‌ صاحبان اصلى که‌ همانا ساکنين ايران و ملتهاى ايرانند بازگردانند.
کليل: وضعيت کوردهاى کردستان ايران هم اکنون چگونه‌ است?
کامل نورانى فرد: در پرسشهاى قبلى نيز بدان شاره‌ نمودم که‌ اين شرايط اسفناک از لحاظ سطح زندگى و معيشت مردم و فضاى اختناق و سرکوب ازاديهاى فردى و جمعى که‌ در کشور ايران شاهدش هستيم، در کوردستان ايران به‌ دليل سياستهاى تبعيض اميز حاکميت و وجود نگرش امنيتى حاکميت در کردستان، فشار و سرکوبها بسيار گسترده‌ تر بوده‌ و زندگى مردم در اين نقطه ايران درداور و مصيبت بار تر است.
کليل: در اين اواخر جمهورى اسلامى زندانها را پر از فعالين مدنى نموده‌ و در مناطق مرزى پايگاههاى خود را افزايش داده‌ است، علت ان چيست?
کامل نورانى فرد: رژيم ايران در بحرانى ترين شرايط تاريخ ٣٤ ساڵه‌ حاکميت خود قرار گرفته‌ است. از سه‌ جنبه‌ بين المللى و داخلى و درون سيستم جمهورى اسلامى دچار اشوب و بحران گشته‌ است. در سطح بين المللى ، جامعه‌ جهانى به‌ دليل برنامه‌هاى مشکوک اتمى ، سنگين ترين تحريمها را عليه‌ رژيم ايران به‌ تصويب رسانده‌اند و کابوس جنگ و حمله‌ نظامى نيز به‌ مرور زمان بيشتر و بيشتر مى شود. در داخل ايران نيز با بحران اقتصادى و عدم مشروعيت و اعتراضات گسترده‌ مردمى روبروست و عليرغم همه‌ اين مشکلات در درون سيستم جمهورى اسلامى نيز جنگ بسيار سختى در بين باندهاى مختلف رژيم در جريان است و حتى اکثر اوقات از کنترل ولى فقيه نيز خارج مى گردد و موجب ابروريزيهاى بيشترى براى سردمداران ارشد نظام مى شود. طبيعتا حاکميتى ديکتاتور که‌ با اين همه‌ بحران مواجه‌ است، راهکارهاى از جمله‌ ارتقاى فضاى پليسى و سرکوب و دستگيرى فعالين مدنى و سياسی را در پيش خواهد گرفت و در صدد نيرومندسازى پايگاههاى نظامى خود خواهد بود و هر روزه‌ از ساخت يک تجهيزات نظامى پيشرفته‌ جديد سخن مى راند و انرا به‌ جهانيان نشان مى دهد. رژيم ايران واهمه‌ و ترسی فراوانى از خيزش عمومى مردم و يا برخورد قاطعانه جامعه‌ جهانى دارد و با نزديکتر شدن به‌ زمان برگزارى انتخابات يازدهمين دوره‌ رياست جمهورى اين ترس چند برابر گشته‌ و به‌ احتمال زيادى هم انتخابات اتى صحنه‌ اتفاقات و تحولات چشمگيرى خواهد بود.
کليل: گفته‌ مى شود کوردهاى کردستان ايران از احزاب کوردى سلب اعتماد نموده‌اند، اين سخن تا چه‌ ميزانى واقعيت دارد?
کامل نورانى فرد: به‌ عقيده‌ من اين سخن واقعيت ندارد. احتمالا مردم انتقادات و گلايه‌هاى داشته‌ باشند که‌ صد البته‌ حق هم دارند، اما فقدان اعتماد و اطمينان اصل و اساسی ندارد. به‌ باور من مردم کوردستان و اجزاب انقلابی کورد در یک رابطه ارگانيک و زنده‌ و بر روى يکديگر تأثير پـذيرى دارند. درسته‌ عدم حضور نيروهاى پيشمرگ همچون گذشته‌ در مناطق کوردستان و فقدان اتحاد و همبستگى احزاب موجبات گلايه‌ و انتقادات مردم را فراهم ساخته‌ است که‌ به‌ باور من اين انتقادات بسيار وارد هستند، چرا? چونکه‌ با توجه‌ به‌ موقعيت جغرافيايی و ساکن شدن نيروهاى سياسی در خارج از مرزهاى کردستان ايران و پايبندی انها به‌ قوانين بين المللى و اقليم کردستان، شيوه‌اى از شيوه‌هاى مبارزه‌ که‌ همانا مبارزه‌ مسلحانه‌ است را ضعيف و يا متوقف نموده‌ است. اين شرايط به‌ يمن عملکرد احزاب سياسی درنزد مردم به‌ ميابه‌ توقف مبارزات احزاب جلوه‌ داده‌ شده‌ است . اين تصور از اين نشأت مى گيرد که‌ تا کنون هم احزاب در گـذشته‌ به‌ سر مى برند و به‌ مبارزات گذشته‌ تقدسی بسيار زياد بخشيده‌اند و همه‌ افتخارات مبارزات را به‌ان دوران باز مى گردانند و همين امر مردم را ناچار به‌ اين نموده‌ نگاهشان به‌ ان دوران باشد و در نبود اين متد مبارزه‌ نواقص و عدم فعاليت را احساس کنند که‌ به‌ نظر من ديدگاه‌ اشتباهى است. مى بايست احزاب و تشکلهاى سياسی مردم را به‌ شيوه‌هاى ديکر مبارزات و اهميت انها اشنا مى نموده‌، تا در تحميل شرايطى مشابهه‌ مردم دچار ترديد نمى شدند. در رابطه با مورد دوم هم بايد گفت احزاب در حد انتظارات مردم نبوده‌ و متاسفانه‌ تا کنون هم خواسته‌ اتحاد و همبستگى نيروهاى سياسی کردستان مورد اجابت قرار نگرفته‌ است.
کليل: در مجموع وضعيت احزاب شرق کردستان چگونه‌ است? ارتباطاتتان به‌ چه‌ شکلى است?
کامل نورانى فرد: متأسفانه‌ ارتباطات ان طورى که‌ لازم و ضروريست، نبوده‌ و پس از انشعابات و اختلافات نيروهاى سياسی خوشبختانه‌ ميزان اختلافات دوسويه‌ کاهش يافته‌ اما هنوز در عمل تغييراتى انچنانى ايجاد نشده‌ است و در نتيجه‌ فضاى دورى از هم و عدم اتحاد همچنان حاکم است. به‌ نسبت سازمان خه‌بات بايد گفت، ارتباطاتمان با احزاب کردستان ايران و ساير بخشهاى کردستان در سطح بسيارخوب و دوستانه‌ايست و با اکثريت قريب به‌ اتفاق احزاب در رابطه هستیم و اماده‌ايم براساس احترام متقابل و منافع مليمان با هر نيرو و جريان سياسی ارتباط برقرار کنيم.
کليل: نقش پژاک را چگونه‌ ارزيابی مى کنيد? گفته‌ مى شود انها نفوذ بيشترى از ساير احزاب شرق کردستان دارند، نظر شما در اين رابطه چيست?
کامل نورانى فرد: پژاک صرفنظر از همه‌ صحبتهاى که‌ در رابطه اش گفته‌ مى شود وجود داشته‌ و در کردستان هم جايگاه‌ خود را دارد. در رابطه با اينکه‌ کدام نيرو نفوذش بيشتر از ساير نيروهاست در حقيقت تا زمانى که‌ يک انتخابات ازاد برگزار نگردد، اين موضوع نامشخص باقى خواهد ماند.


11 سال و 3 ماه و 3 روز و 23 ساعت و 52 دقیقه پیش

کامل نورانى فرد: تنها خواسته‌ ما از حاکميت ترک قدرت و بازگشت ان به‌ صاحبان اصليش است

کامل نورانى فرد: تنها خواسته‌ ما از حاکميت ترک قدرت و بازگشت ان به‌ صاحبان اصليش است

صفحات ویژه وب سایت

اطلاعات سایت


 

سایت رسمی سازمان خبات کردستان ایران
کلیە حقوق این سایت برای کمیسیون انتشارات و تبلیغات سازمان خبات کردستان محفوظ است.

ارتباط با ما


 
 

شماره تلفن: 07507639676 (+0964)
شماره تلفن: 07504687209 (+0964)
شماره تلفن: 07504497138 (+0964)
شماره تلفن: 0723225508 (+0064)
اتصال الکترونیکی:
[email protected]
[email protected]
[email protected]